چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد: 
افزایش سرمایه ۲۸  همتی فولاد مبارکه می‌تواند روند اجرای طرح‌های توسعه‌ای را سرعت بخشیده و به افزایش کمی و کیفی تولیدات این مجموعه ختم شود. طرح‌هایی که بهره برداری از آن‌ها علاوه بر آن که سوددهی فولادمبارکه را افزایش می‌دهد، به نفع سهامداران و در نهایت اقتصاد ملی کشور خواهد بود. نورد گرم دو یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که از این افزایش سرمایه بی نصیب نمانده و می‌تواند به زمان بهره برداری نزدیک شود.  
کد خبر: ۶۷۹۱۱

تیتر 20- شرکت فولاد مبارکه براساس برنامه ریزی هایی که انجام داده است به دنبال افزایش سهم خود در بازار فولاد کشور و همچنین افزایش سهم صادراتی خود است. اتفاقی که نیازمند اجرای طرح های توسعه ای است تا علاوه بر تحقق این موضوع بتواند انقلاب چهارم صنعتی را در این مجموعه اجرایی کند.


درواقع توسعه پایدار اصلی ترین هدف فولاد مبارکه بوده و طرح های توسعه ای را هم بر همین اساس در دستور کار قرار داده است. این طرح ها در حوزه های مختلفی از جمله افزایش تولید، احداث واحدهای جدید، محیط زیست، همکاری با دانش بنیان ها، توسعه زیرساخت ها انرژی و .... اجرایی شده است که در نهایت منجر به توسعه پایدار می شود.


در این بین شاید یکی از مهمترین پروژه های توسعه ای فولاد مبارکه، احداث نورد گرم دو باشد که در تامین ورق کشور نقش بسزایی دارد. در واقع فولاد مبارکه با بهره برداری از این پروژه ، کشور را از واردات ورق به ویژه ورق خودرویی بی نیاز می کند. در حال حاضر فولاد مبارکه تامین کننده ورق خودروسازان است که افزایش تولید این محصول می تواند به توسعه صنعت خودروسازی نیز منجر شود.


از سویی دیگر اجرایی شدن طرح های توسعه، میزان بهره وری در فولاد مبارکه را افزایش می دهد که خود بر سوددهی نماد «فولاد» هم اثر گذار است. 


اما نکته بسیار مهم برای فولاد مبارکه در راستای اجرای طرح های توسعه ای، تامین سرمایه و نقدینگی مورد نیاز است. 
البته در سال های اخیر، فولاد مبارکه با سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه و همچنین گسترش همکاری با شرکت های دانش بنیان، سعی بر آن داشته است تا در روند اجرای طرح های توسعه ای از توان ساخت داخل استفاده کند که در این زمینه نیز موفقیت های بسیاری کسب کرده است. حتی شرکتی در حوزه دانش بنیان در زیرمجموعه فولاد مبارکه تاسیس شد تا این اقدامات با سرعت بیشتری پیش رود.


اما همانطور که اشاره شد اصلی ترین موضوع در روند اجرای طرح های توسعه ای تامین سرمایه است که حالا فولاد مبارکه برای اجرای این طرح ها به سراغ افزایش سرمایه رفته است. 


فولاد مبارکه در مجمع عمومی فوق‌العاده و مجمع عمومی اخیر خود افزایش سرمایه 28  همتی را برای اجرای طرح های توسعه ای مصوب کرد. در واقع طرح های توسعه و از جمله طرح نورد گرم دو ، دلیل اصلی این افزایش سرمایه بود
آن طور که فولاد مبارکه اعلام کرده است، در طول هفته ‌های پیش رو این افزایش سرمایه به ثبت خواهد رسید و سهامداران در پرتفوی خودشان این افزایش سرمایه را خواهند دید. همچنین پیش‌بینی می‌شود امسال سود شرکت فولاد مبارکه رشد خوبی داشته باشد و سهامداران هم از این افزایش سود و سرمایه بهره‌مند خواهند شد.


شاید این موضوع اصلی ترین نتیجه برای فولاد مبارکه باشد. زیرا با اجرای طرح های توسعه ای و افزایش سوددهی، فولاد مبارکه می تواند این اطمینان را به سهامداران خود بدهد که با خرید سهم «فولاد» به سوددهی خوبی دست پیدا می کنند. از سویی دیگر اهداف این مجموعه با این افزایش سرمایه بیش از پیش به مرحله بهره برداری نزدیک می شود. 


از سویی دیگر این افزایش سرمایه راهی پروژه هایی می شود که با نگاهی به بازارهای جهانی و همچنین نیاز داخلی، تدوین و در دستور کار قرار گرفته است. 


درواقع نگاه کارشناسی در فولاد مبارکه باعث شد تا پروژه هایی هدفمند و با نگاهی صادرات محور طراحی شوند. ارتقای کمی و کیفی و همچنین توسعه سبد محصولات می تواند میزان فروش فولاد مبارکه را چه در بازار داخلی و چه صادراتی افزایش دهد. 


با ورود رقبای جدید در بازارهای صادراتی، فولاد مبارکه باید با استراتژی مشخص حضور خود را حفظ کند. بدون شک ورود عربستان به تولید ورق با همکاری بائواستیل چین می تواند خطری برای بازارهای فولاد مبارکه باشد. در نتیجه اجرای طرح نورد گرم 2  که در سال های گذشته درگیر بروکراسی ها بود، می تواند به افزایش تولید این محصول و تامین نیاز و در نهایت صادرات آن ختم شود. 


اما موضوع مهم دیگر در روند اجرای طرح های توسعه ای فولاد مبارکه دستیابی به کربن صفر و تولید فولاد سبز است که تضمینی برای حفظ بازارهای اروپایی است. سخت گیری های اروپا در بحث کربن صفر می تواند صادرات برای فولادی ها را در سال های پیش رو سخت کند، اما فولاد مبارکه چه در مجموعه خود و چه در زیرمجموعه های خود به سمت کاهش کربن در حرکت است تا بتواند در کنار حفظ سهم صادراتی، بازارهای خود را توسعه دهد. 


همچنین از دیگر طرح های توسعه این مجموعه باید به طرح های موجود در حوزه زیرساخت های انرژی اشاره کرد که می تواند در بحث کمبود برق و گاز نیز موثر بوده و کمک کند تا صنعت فولاد از این بحران عبور کند.

 
با نگاهی به مجموعه اقدامات فولاد مبارکه می توان به این نتیجه دست یافت که این افزایش سرمایه با سوددهی بسیار خوبی برای سهامداران همراه است و می تواند جایگاه این مجموعه در صنعت فولاد کشور را که امروز پرچم دار آن است، را بیش از پیش تقویت کند. 


درواقع استراتژی فولاد مبارکه همانند مثلثی است که در رئوس آن فولاد مبارکه، سهامداران و اقتصاد ملی قرار دارد که هر سه راس از این سوددهی منتفع خواهند شد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز