شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
مجری طرح زنبورداری گفت: علی‌رغم آنکه پتانسیل صادرات ۱۰ هزارتن عسل به بازار‌های هدف وجود دارد، اما متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.
کد خبر: ۶۸۲۵۲

تیتر۲۰- حسین اکبرپور با بیان اینکه شناسنامه الکترونیکی قابلیت صدور برای دست‌کم ۳۰ کلنی را دارد، گفت: به دنبال ثبت محور شدن تقاضای شناسنامه زنبورداری، بخش زیادی از بروکراسی اداری حذف و تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ شناسنامه الکترونیکی صادر شده است.
 
او با اشاره به کوچ سالیانه و استقرار زنبورستان‌ها گفت: مقررات کوچ از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین سال نو قبل از کوچ به سازمان استان‌ها ابلاغ می‌شود تا مجوز برای کوچ و استقرار زنبورستان‌ها صادر شود، به این ترتیب زنبورداری که قصد جابجایی کُلُنی را دارد باید از مراجع قانونی مبدا و مقصد با حفظ ضوابط برای صیانت از سرمایه خود، اجازه کوچ و استقرار دریافت کند.
 
مجری طرح زنبورداری بر اساس آمار سرشماری سال ۱۴۰۲ گفت: امسال سرشماری از ۱۸ مهر با مشارکت ۷ هزار نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به مدت دو هفته در یک‌هزار و ۵۰۰ مرکز خدمات کشاورزی انجام و با این روش ۱۱ میلیون و ۴۳۲ هزار کلنی زنبور عسل سرشماری شد.
 
او  در این سرشماری میزان تولید عسل کشور را ۱۲۱ هزار تن، ژل رویال را ۹ تن و ۱۴۲ کیلوگرم، موم را ۲ هزار و ۷۳۵ تن، گرده گل را ۸۸۵ تن و بره‌موم را ۱۸۳ تن اعلام کرد.
 
اکبرپور در ادامه افزود: ۷۳ هزار تن شکر از ابتدای دولت سیزدهم برای تغذیه ملکه در نوبت بهاره، پاییز و زمستان‌گذرانی اختصاص یافته است، در سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار تن شکر با محوریت اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین و تشکل‌های استانی توزیع شد که ۱۳ هزار تن آن جذب شد.
 
این مقام مسئول ادامه داد: به طور متوسط هر کلنی به ۱۰ کیلوگرم شکر در سه نوبت بهاره، پاییز و زمستان‌گذرانی نیاز دارد که در پایان سال ۱۴۰۲ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، اختصاص نهاده از طریق سامانه بازارگاه انجام گرفت.
 
اکبرپور در رابطه با اختصاص وام و تسهیلات به صنعت زنبورداری گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به یک هزار و ۷۰۸ واحد زنبورداری متقاضی تسهیلات، ۲۱۱ میلیارد تومان وام پرداخت شده است و ۱۵۷ فقره تسهیلات به مبلغ ۴۴ میلیارد تومان در قالب قرض‌الحسنه به متقاضیان خرید نهاده اختصاص یافته است.
 
مجری طرح زنبورداری از ظرفیت ۱۰ هزار تنی صادرات عسل خبر داد و گفت: پتانسیل مناسبی در کشور وجود دارد که به طور کامل از آن استفاده نشده است به طوریکه در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۳۱۱ تن عسل به کشورهای مختلف صادر شده است. 
 
او در رابطه با توسعه صادرات عسل بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه با چین و پیگیری برای تعاملات با ارمنستان از جمله طرح‌های در دست اقدام است، با روسیه هم در حال رایزنی هستیم.
 
اکبرپور ادامه داد: ارمنستان و قرقیزستان دروازه ورود ما به اروپا و اوراسیا هستند که به دلیل صفر بودن نرخ تعرفه ترجیحی عسل به راحتی محصول خود را با هزینه کمتر به کشورهای مقصد صادر کنیم.
 
وی در پایان گفت: زنبورداری صنعت پربازده است و این صنعت با ۹۵ هزار بهره‌بردار تولیدات سلامت محور را عرضه می‌کند و علاوه بر تولید در گرده‌افشانی محصولات کشاورزی مانند بادام و آفتابگردان نقش تعیین‌ کننده دارد./باشگاه خبرنگاران جوان 

برچسب ها: صادرات عسل
ارسال نظرات
موضوعات روز