دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
تیتر20 بررسی کرد؛
با توجه به اینکه مدیران خودرو در سال گذشته با فاصله زیادی رتبه اول تولید خودرو در بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است این توقع وجود دارد که آن‌ها بتوانند این روند را ادامه بدهد. اما باید دید که بیم‌ها و امید‌های مدیران خودرو در سال جدید چیست؟
کد خبر: ۶۸۴۵۶

تیتر20  -  سال 1402 به رغم تمام چالش ها و مشکلات با رشد تولید خودرو در بخش خصوصی همراه شد. هر چند که میزان تولید آنها نسبت به سایپا و ایران خودرو هنوز فاصله زیادی دارد. با این وجود برخی از این شرکت ها با توجه به زیرساخت ها و پتانسیل ها و افزایش ظرفیت توانستند، رکورد خوبی از خود به جای بگذارند.


بنا بر آخرین آمار خودروسازان بخش خصوصی در سال 1402 در مجموع 307 هزار دستگاه خودرو تولید کرده اند که در مقایسه با تولید 194 هزار دستگاه مدت مشابه سال 1401، حدود 58 درصد رشد تولید را به ثبت رسانده اند.


بخش اعظمی از این میزان تولید نیز به انواع خودروی سواری اختصاص دارد که بالاترین میزان تولید به مدیران خودرو،کرمان موتور و بهمن موتور اختصاص دارد.


در این میان مدیران خودرو با تولید بیش از 120 هزار دستگاه انواع سواری فاصله معناداری با سایر رقبا وتولید کنندگان بخش خصوصی ایجاد کرده است. ضمن اینکه این شرکت بعد از ایران خودرو و سایپا ، با 12 درصد، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد.


به بیان دیگر مدیران خودرو، با توجه به تیراژ تولید سومین سواری ساز کشور به شمار می آید و در میان خودروسازان بخش خصوصی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
این تیراژ در شرایطی محقق شده است که تمام خودروسازان کشور، خصوصی و خصولتی همچنان با دست اندازها و چالش های متعددی روبرو هستند.


از جمله آنها می توان به تحریم ها اشاره کرد. این موضوع باعث شده است که علاوه بر طولانی شدن فرایند سفارش گذاری تا رسیدن قطعات مورد نیاز به کارخانه ، هزینه هایی نیز به آنان تحمیل شود.


در همین حال آنها علاوه بر اینکه با قیمت گذاری و فروش دستوری دست و پنجه نرم می کنند، باید مشکلات تامین و تخصیص ارز را نیز مدیریت کنند. مشکل ارز نیز از اواخر سال 1401 با شدت بیشتری تاثیرگذاری خود بر تولید را آغاز کرد.


با این وجود و به رغم تمام این چالش ها ، با توجه به تعهدات و نوع نگاهی که به آنها وجود دارد، خودروسازان بخش خصوصی چاره ای جز مدیریت این گونه مسائل و افزایش تولید نداشتند.


مدیران خودرو نیز در همین فضا و شرایط با توجه به شراکتی که با شرکت چری دارد، توانست علاوه بر حضور مستمر و پر محصول با 3 برند دربازار خودرو،به تیراژ قابل توجهی در تولید دست یافت.


به همین دلیل این توقع وجود دارد که آنها درسال جاری نیز همین روند را ادامه بدهند. در کنار افزایش تولید خودروهای بنزینی ، این شرکت توانست در زمینه تولید و واردات خودروهای برقی هم قدم های محکم و موثری بردارد.


ضمن اینکه مدیران خودرو با برند اکستریم خود موفق به رونمایی یکی از لوکس ترین خودروهای وارداتی شد. خودرویی که در غیاب واردات این نوع خودروها می تواند نظرات زیادی را به خود جلب کند.


به عبارت بهتر این تولید کننده بخش خصوصی با درک وضعیت و نیاز بازار ، با 3 برند ام وی ام ، فونیکس و اکستریم ، توانست سبد کاملی از محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهد.


نکته مهم در فعالیت های این شرکت رونمایی محصولات جدید همزمان با عرضه این نوع محصولات در سایر بازارها از جمله امارات و روسیه است. این موضوع در وضعیت تحریمی بسیار حائز اهمیت به شمار می آید.


در کنار تاثیرات قابل توجهی که آنها در تولید و بازار داشتند، برخی عوامل می تواند این روند را با بیم همراه کند.یکی از اصلی ترین چالش ها و مشکلاتی که مشتریان مدیران خودرو با آن روبرو بودند، تاخیر در تحویل ها بود.


البته این موضوع به عوامل مختلفی از جمله زمان تخصیص ارز، لجستیک و عقب افتادگی ها ناشی از قیمت گذاری اشتباه ارتباط پیدا می کند. هر یک از این عوامل می توان به نوبه خود برنامه های تولید را مختل کند.


در این شرایط با توجه به سابقه و ساختاری که مدیران خودرو دارد،این موضوع به مشتریان ربطی پیدا نمی کند.در واقع آنان توقع دارند که این شرکت همانگونه که اعلام کرده است در موعد مقرر خودروی ثبت نامی را تحویل بدهد.


این مساله با توجه وضعیت بازار و احتمال افزایش قیمت ها برای خریداران محصولات مدیران خودرو اهمیت زیادی دارد. بنابراین به نظر می رسد که در سال جاری این شرکت بتواند این مشکل را نیز مدیریت کند.


در کنار بحث تاخیر در تحویل و برخی افزایش قیمت ها، خدمات پس از فروش خودروهای برقی نیز برای بسیاری از افرادی که قصد خرید این نوع محصولات از مدیران خودرو را دارند،اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.


مدیران خودرو طی سال هایی که از عمرش می گذرد، توانسته است شبکه خدمات پس از فروش خود را به صورت منظم و گسترده در تمام کشور گسترش بدهد. 


اما در سال گذشته خودروهای برقی نیز به محصولات آنان اضافه شده است. بخشی از این خودروها در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار گرفته است. با توجه به نوع مصرف این خودروها ، خدمات دریافتی باید به روز، سریع و مقرون به صرفه باشد.


هر چند مدیران خودرو دراین سال ها نشان داده است که در خدمات پس از فروش به شدت جدی و مقید است، اما هنوز در این زمینه اطلاع رسانی خاصی صورت نگرفته است تا مشتریان با آرامش خیال بیشتری بتوانند خودروهای پاک این شرکت را انتخاب کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز