دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
«تیتر ۲۰» بررسی می‌کند: 
شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین با تکمیل زنجیره ارزش منجر به تغییرات در ساختار اقتصادی خود خواهد شد.  
کد خبر: ۶۸۶۰۴

تیتر 20- توسعه زنجیره ارزش برای هر مجموعه ای در بخش معدن سودآور خواهد بود و باعث می شود تا درآمدهای حاصل از فروش داخلی و صادراتی افزایش پیدا کند.همین موضوع اصلی ترین دلیل برای توسعه زنجیره ارزش در بخش های مختلف خواهد بود. 


با چنین نگاهی بسیاری از شرکت های معدنی به سراغ توسعه زنجیره ارزش فولاد رفته تا بتوانند میزان ارزش افزوده را د رمحصول نهایی افزایش دهند.


از سویی دیگر تقاضا در بازارهای جهانی نیز از دیگر موضوعاتی است که باعث می شود تا شرکت های فعال در زنجیره ارزش فولاد به سراغ تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا به ویژه فولادهای خاص بروند. 


شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین پس از تغییرات در نام شرکت در تلاش است تا با تکمیل زنجیره ارزش ورودی جدی به موضوع ایجاد ارزش افزوده بیشتر داشته باشد.

 
اما بی شک یکی از دلایل این تصمیم می تواند دسترسی به مواد اولیه باشد. معدن گهرزمین به عنوان اصلی ‌ترین و پرپتانسیل ‌ترین معدن سنگ ‌آهن با ذخیره‌ ای بالغ بر ۶۴۰ میلیون تن جزء بزرگترین معادن حال حاضر کشور به شمار می ‌رود. 


دسترسی به چنین ذخیره ای باعث شد تا مدیران این مجموعه به سمت توسعه فعالیت های خود بروند و شاید اولین گام در این بخش تغییر نام مجموعه از شرکت معدنی به شرکت معدنی وصنعتی بود. 


شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین ۱۸ درصد کنسانتره و ۲۷ درصد گندله کشور را تولید می‌ کند، این بدین معناست که گهرزمین یکی از بازیگران اصلی تامین مواد اولیه زنجیره فولاد است و حال با تکیه بر همین نقش می تواند زنجیره ارزش را در مجموعه خود تکمیل کند.


 درواقع همین موضوع باعث شد تا تکمیل زنجیره تولید در مجموعه گهرزمین یکی از تصمیمات حائز اهمیت و مهمی باشد که توسط سهامداران کگهر اتخاذ شد.


احداث کارخانه احیاء مستقیم با پیشرفت فیزیکی ۵۱/۳ درصد یکی از طرح های توسعه ای در این مسیر است. در ادامه نیز طرح های دیگری در دستور کار قرار می گیرد. 


اما تکمیل زنجیره ارزش برای گهرزمین چه دستاوردی به همراه دارد؟ 


تکمیل زنجیره ارزش در این مجموعه با توجه به در اختیار داشتن مواد اولیه، بی شک با هزینه تمام شده کمتری همراه خواهد بود. همین موضوع می تواند سوددهی در محصول نهایی را افزایش داده و قیمت عرضه محصول در بازار را هم رقابتی تر کند. 


درواقع تکمیل زنجیره ارزش و همچنین تولید محصول نهایی برای مجموعه ای که خود در ابتدا در بالادست زنجیره فعالیت داشته، می تواند با رفع نگرانی ها در تامین مواد اولیه، منجر به تحولات در ساختار اقتصادی شود. 


از سویی دیگر اجرای طرح های توسعه در مسیر تکمیل زنجیره ارزش منجر به اشتغالزایی بیشتر در منطقه خواهد شد که دستاوردهای اجتماعی  به همراه دارد. 


همچنین با اجرای این سیاست شرکت گهر زمین وزن خود را در بین تولیدکنندگان فولادی افزایش داده و حتی با توجه به موقعیتی که د راختیار دارد می تواند از بسیاری از رقبا پیشه بگیرد. چنین تغییراتی باعث می شود تا سود سهامداران این مجموعه نیز افزایش پیدا کند. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز