سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
تیتر ۲۰ بررسی کرد؛
هرچند ادامه دار بودن تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن همچنان به قوت خود پا برجا هستند، اما با این حال به نظر می‌رسد رقابت پذیر کردن بازار با ورود خودرو سازان غیر چینی می‌تواند نقش موثری در آینده صنعت خودروسازی ایران ایفا کند.
کد خبر: ۶۸۶۲۲

تیتر20  -  بر خلاف سال های پیش از تحریم،حالا خودروسازان چینی تمام و کمال نبض صنعت خودروسازی کشور را در اختیار دارند. پیرو این نفوذ بازار خودرو نیز در اختیار آن قرار دارد.


در حال حاضر خودروهای موجود در بازار ، غیر از وارداتی های پیش از ممنوعیت های سال 97 مستقیم یا غیر مستقیم چینی هستند؛یا به طور مستقیم به صورت سی کی دی (CKD)وارد می شوند، یا اینکه برپایه پلتفرم های چینی تولید می شوند. ضمن اینکه قطعات چینی در حال حاضر سهم عمده ای در خطوط تولید خودروسازان ایفا می کند.


این در شرایطی است که پیش از ممنوعیت ها و تحریم ها،چینی ها در حال رقابت شدید با سایر برندهای وشرکت های حاضر در بازار خودرو ایران بودند.


در سال های پیش از تحریم این بخش از بازارتلاش می کرد تا با ارائه انواع و اقسام روش های فروش متنوع همراه با تسهیلات و قیمت های مناسب ، بتواند سهم مناسبی از بازار را در اختیار بگیرد.


آنها تلاش می کردند با توجه به وضعیت وقت بازار و قیمت ها،محصولاتشان را در بازه ای ارائه کنند که پیش تر خودروهای کره ای در آن بخش قرار داشتند.


با امضای توافق هسته ای و برجام و حضور مجدد شرکت های مطرحی که پیشتر در ایران حضور داشتند و یا شرکت هایی که به مناسب گشایش ها به ایران آمده بودند، شرایط  رقابت و بازی برای آنها از گذشته سخت تر شد.


 البته در فاصله تحریم های اول و گشایش های برجام ، چینی ها از بازار ایران خارج نشدند و سعی کردند خلاء موجود را با عرضه محصولات متنوع پر کنند.


در آن زمان البته هنوز خودروهای چینی با سطح امروزی خود فاصله زیادی داشتند. ضمن اینکه از نظر کیفی آن محصولات هنوز نتوانسته بودند نظر مخاطبان را به خود جلب کرد. ضمن اینکه همچنان خودروهای مطرح و با کیفیت برندهای برتر جهانی در ایران حضورداشتند. 


این مساله شرایط رقابت را برای خودروسازان چینی سخت کرده بود. با این حال آنها در نظر داشتند که با برنامه ریزی بلند مدت ، در ایران نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها،سهم مناسبی از بازار را کسب کرده و ضریب نفوذ خود را افزایش بدهند.


با رفتن شرکای خارجی، فرصت ویژه ای برای بازیگری آنها در صنعت خودروسازی ایران ایجاد شد. بنا به ضرورت حتی بسیاری از واردکنندگان سابق به تولید کنندگان اضافه شدند. بسته بودن مسیرها و نامساعد بودن شرایط ، تنها گزینه ممکن و در دسترس را پیش روی تولید کنندگان قرار داد.


به این ترتیب نیاز مبرم به تولید بیش ازپیش پای چینی ها را به این صنعت بازکرد. حالا امروز صدر تا ذیل این صنعت به این شریک تجاری گره خورده است.


از سرگیری واردات هم نه تنها این گره را بازنکرد بلکه با توجه به وضعیت اقتصادی و همچنین تحریم ها بخش دیگری از بازار را با وسعت بیشتر در اختیار چینی ها قرار داد.
در این میان برخی شرکت ها به سهم و اندازه خود تلاش کرده اند تا بتوانند محصولات غیر چینی وارد کنند. اما در این زمینه چندان موفق نبوده اند. 


البته در حال حاضر برندهای ژاپنی و کره ای وارد و عرضه شده است.حتی برندهای آلمانی نیز در سامانه مرتبط عرضه و استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمده است.


اما با توجه به تیراژ واردات و  نیاز بازار و شرایطی که در آن وجود دارد، باز هم آنگونه که باید تاثیر گذار نیستند.


به بیان دیگر واردکنندگان نمی توانند به طور مستقیم از شرکت های مادر خرید کنند.به نحوی که بعضی از برندهای غیر چینی هم یا از سایت چین آن ها خریداری شده است یا به صورت واسطه ای از بازارهای دیگر جمع آوری شده اند. 


البته از یک منظر این نوع واردات هم می تواند به نوبه خود تاثیر داشته باشد.اما دامنه تاثیر گذاری آن کوتاه است و پاسخگوی نیازها نیست.در واقع خود آن به عاملی برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی بدل شده است.


دراین میان به نظر می رسد فراهم کردن شرایط آسان تر ورود برای برندهای غیر چینی می تواند زمینه را رقابت بهتر فراهم کند.


البته گذشته از تحریم تنش های اخیر منطقه ای کار را بیش از پیش برای فعالیت های واردکنندگان سخت و حلقه را تنگ تر کرده است. 


اما نباید فراموش کرد همانطور که در بحرانی ترین شرایط خودروسازان ایرانی توانستند چینی ها را راضی به همکاری کنند،در این شرایط هم می توانند غیر چینی ها را هم راضی کنند.


همانطور که چراغ خاموش با ری برندکردن محصولات چینی را عرضه کردند،این مسیر را می توانند برای سایر برندها نیز طی کنند. البته شرایط و مسیر همکاری با آنها به مراتب سخت تر از چینی ها خواهد بود.


با این حال با توجه به نیاز مبرم بازار به تزریق محصولات جدید ، متنوع در حجم وسیع به نظر می رسد این موضوع را باید بیش از گذشته جدی تر گرفته و در دستور کار قرار بدهند.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز