شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
تجربه موفق شرکت بیمه تجارت‌نو در پیاده‌سازی سیستم تبادل الکترونیکی نسخه‌های دارویی، که تاثیرات آن در آینده نزدیک بیشتر آشکار خواهد شد و البته فازهای توسعه پیش‌رو، به بهبود عملکرد صنعت بهداشت و درمان و ارتقای کمی و کیفی خدمات ارائه‌شده به بیماران کمک می‌کند و مسیرهای دشوار قبلی را هموارتر می‌سازد.
کد خبر: ۶۸۷۴۴

تیتر 20- استفاده از نسخه‌های دارویی کاغذی طی دهه‌های اخیر، مشکلات زیادی را برای بیماران، پزشکان، متصدیان داروخانه‌ و شرکت‌های بیمه به همراه داشته است. خطاهای دارویی، انتظار طولانی مشتریان و بعضا ناتوانی در دسترسی به اطلاعات پزشکی، از جمله این معضلات است. بیمه تجارت‌نو در پاسخ به این دغدغه‌ها، پیشتاز و پیشگام صنعت بیمه در پیاده‌سازی سیستم تبادل الکترونیکی نسخه‌های دارویی از صفر تا صد است. 


حذف نسخه‌های کاغذی، فرایندی است که از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات برای انتقال اطلاعات بین پزشکان، داروسازان، بیماران و شرکت‌های بیمه استفاده می‌کند؛ ابتکاری که اکنون توسط یک شرکت بیمه‌ای پیشرو، عملیاتی شده است. فرایند تبادل الکترونیکی نسخ دارویی بیمه تجارت‌نو شامل مراحل زیر است:
1.    مراجعه بیمه‌شده به داروخانه و دریافت نسخه توسط متصدی و ارسال اطلاعات آن به سامانه بیمه مرکزی (سپاس)
2.    ارسال جزییات نسخه به شرکت بیمه مربوطه از طریق سامانه مذکور
3.    ارسال نوتیفیکیشن روی اپلیکیشن «بنو» برای بیمه‌شده تجارت‌نو
4.    مشاهده اقلام دارویی روی اپلیکیشن توسط بیمه‌شده و اعلام تایید آن (در صورت عدم مغایرت)
5.    ارسال نسخه الکترونیک برای ارزیاب و نهایی شدن فرایند ارزیابی
6.    ارسال اسناد به واحد مالی و اقدامات لازم برای واریز وجه به حساب بیمه‌شده 


در این فرایند، بیمه‌شده برای تایید نسخه الکترونیک، پنج روز مهلت دارد و چنانچه به تایید یا مغایرت آن واکنش نشان ندهد، به صورت خودکار، تاییدشده محسوب شده و به صورت الکترونیکی به ارزیاب ارسال می‌شود. البته در فاز دوم این پروژه، مرحله «ارزیاب» حذف شده و مبلغ قابل پرداخت نسخه الکترونیک از طریق استعلام سیستمی از سامانه‌های سازمان غذا و دارو و بیمه‌گر برای کنترل سقف تعهد، تعیین می‌شود.


چالش‌های نسخه‌های کاغذی دارو
این روش، با حذف کاغذ و استفاده از سیستم الکترونیک، چالش‌های صدور نسخه‌های دارویی کاغذی که طی سال‌های گذشته تا کنون، به عنوان روش سنتی استفاده می‌شد، مرتفع می‌کند. برخی از مشکلات نسخ دارویی کاغذی را می‌توان در موارد زیر برشمرد:
خطاهای دارویی: در نسخه‌های کاغذی، احتمال وقوع خطاهای دارویی بالاتر است مانند تجویز اشتباه دارو، دوز اشتباه یا انتخاب داروی نادرست.
زمان پردازش: تجمیع و پردازش نسخه‌های کاغذی زمان‌بر است؛ خصوصا مواقعی که نیازمند تماس با پزشک یا تایید اطلاعات بیشتر است. همچنین زمان انتظار برای دریافت دارو در داروخانه، موجب اتلاف وقت بیشتر می‌شود.
ناخوانایی: در برخی موارد، حتی نوشتن نسخه‌ها توسط پزشکان ممکن است ناخوانا باشد و همین امر، ابهامات و مشکلاتی را در فهم داروها توسط متصدیان داروخانه‌ها و شرکت‌های بیمه‌ موجب می‌شود.
مفقودی: نسخه‌های کاغذی ممکن است از بین بروند یا گم شوند که این موضوع، مشکلات جدی در تامین دارو برای بیماران و در نتیجه، مطالبه سهم بیمه‌شده از شرکت بیمه ایجاد می‌کند. 

یک مزیت رقابتی و هفت ویژگی ابتکار تجارت‌نو
با توجه به مشکلات ذکرشده، حذف نسخه‌های دارویی کاغذی و انتقال آن از طریق سیستم تبادل الکترونیکی توسط بیمه تجارت‌نو دارای ویژگی‌های متعددی است که آن را از دیگر پروژه‌های مشابه متمایز می‌کند. 


مهم ترین مزیت رقابتی ابتکار بیمه تجارت‌نو، پیاده‌سازی صفر تا صد تبادل الکترونیکی داروست. این شرکت، نخستین شرکت بیمه است که این اتفاق مهم را رقم زده است. اگرچه سایر شرکت‌ها نیز در این عرصه، گام‌های مهمی برداشته‌اند اما تمایز پروژه بیمه تجارت‌نو، عملیاتی شدن کامل صدور و ثبت نسخه در داروخانه تا پرداخت سهم بیمه‌شده است. توجه به سهم بیمه‌شده در این پروژه، نشانه تعهد ویژه شرکت به اصول مشتری‌مداری است تا بیماران، درگیر بوروکراسی‌های ناشی از آن نشوند. 


علاوه بر این مزیت رقابتی متمایز، هفت ویژگی‌ تبادل الکترونیکی نسخ دارویی شرکت بیمه تجارت‌نو عبارتند از:
 کاهش خطا: با استفاده از سیستم تبادل الکترونیکی نسخ، احتمال وقوع خطاهای دارویی کاهش می‌یابد، زیرا اطلاعات به صورت الکترونیکی به داروخانه‌ها ارسال می‌شود و از خطای دست‌نوشته پزشکان‌ و موارد دیگر جلوگیری می‌شود.
 صرفه‌جویی در زمان و خدمات رایگان: با این روش، فرایند پردازش و تجهیز نسخه‌ها به صورت الکترونیکی سریع‌تر انجام می‌شود. بنابراین بیمه‌شدگان نیاز به تحویل نسخه کاغذی یا بارگذاری آن در سامانه ندارند و هزینه‌های رفت‌وآمد آنها نیز کاهش می‌یابد. ضمنا استفاده از خدمات این سیستم الکترونیکی، هزینه‌ای به بیمه‌شده تحمیل نمی‌کند و رایگان است.
 دسترسی به اطلاعات کامل‌تر: سیستم تبادل الکترونیکی، امکان دسترسی به اطلاعات پزشکی کامل‌تر را فراهم می‌کند و این امر می‌تواند به توضیحات دقیق‌تر و بهتر اقلام دارویی برای بیماران منتهی شود.
 استفاده بهینه از منابع: کاهش استفاده از کاغذ و مواد مرتبط، به مصرف بهینه منابع و حفظ محیط‌زیست منجر می‌شود.
 تسهیلات بیشتر: با ارسال الکترونیکی نسخه‌ها به داروخانه‌ها، بیماران می‌توانند به راحتی آنها را دریافت کنند و نگران مفقود شدن نسخه و... نباشند.
 کاهش تخلفات و حذف نسخه‌های تقلبی: با این سیستم، نسخه‌های تقلبی، جمع‌‌‌آوری و هزینه‌های آن برای شرکت‌های بیمه و افراد حذف می‌شود. همچنین نسخه الکترونیک، فعلا فقط در داروخانه‌ها عملیاتی شده و در فازهای بعدی در مراکز درمانی، تصویربرداری و.. نیز اجرایی می‌شود. با این اقدام، بسیاری از تخلفات بیمه‌های درمان حذف خواهد شد.
   استفاده در تمام داروخانه‌ها: مراجعه بیمه‌شدگان بیمه تجارت‌نو به تمام داروخانه‌ها، شامل طرف قرارداد و بدون طرف قرارداد، بدون تیاز به ارائه نسخه کاغذی برای استفاده از این سرویس و خدمات بیمه درمان تکمیلی میسر است.


به طور کلی، سیستم تبادل الکترونیکی نسخ دارویی، علاوه بر بهبود عملکرد و کاهش خطاها در فرایند تجویز و توزیع دارو، حس مثبت‌ ناشی از مدیریت زمان و هزینه، به مشتریان، پزشکان، داروسازان و شرکت‌های بیمه منتقل می‌کند.


تجربه موفق شرکت بیمه تجارت‌نو در پیاده‌سازی سیستم تبادل الکترونیکی نسخه‌های دارویی، که تاثیرات آن در آینده نزدیک بیشتر آشکار خواهد شد و البته فازهای توسعه پیش‌رو، به بهبود عملکرد صنعت بهداشت و درمان و ارتقای کمی و کیفی خدمات ارائه‌شده به بیماران کمک می‌کند و مسیرهای دشوار قبلی را هموارتر می‌سازد. ضمنا این پروژه، بیانگر نقش بی‌بدیل فناوری‌های نوین در مرتفع ساختن نیازهای شهروندان در حوزه سلامت، بهداشت و درمان است که در نهایت، به بهبود کیفیت خدمات پزشکی و بهداشتی به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه کشورها منجر می‌شود.


این ابتکار نشان می‌دهد بیمه تجارت‌نو به عنوان رهبر صنعت بیمه در حوزه تبادل تمام‌الکترونیک نسخ دارویی، قادر است از طریق فناوری‌های نوین و پیاده‌سازی پروژه‌های نوآورانه با حذف نسخه‌های کاغذی، علاوه بر سهم ارزنده در بهبود خدمات بهداشتی و درمانی، یک شرکت تاثیرگذار در حوزه صنعت بیمه و دارو باشد.

 

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز