پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۴
در حوزه نمک وضعیت ما وخیم است و نمک مصرفی مردم بسیار بالاتر از حد مطلوب و استاندارد جهانی است. از آنجا که نانوایی‌ها به صورت سنتی کار می‌کنند کنترل نمک در نانوایی‌ها وجود ندارد و تنظیم نمک در نانوایی‌ها مشتی است. از آنجا که کیفیت آرد پایین است، با نمک تلاش می‌کنند تا کیفیت را بهتر کنند.
کد خبر: ۷۱۲۱

تیتر20 - رسول دیناروند،رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت با بیان این مطلب گفت:
 در بحث غذاهای آماده نیز باید بگویم که فست‌فودها، اسنک‌ها ،دوغ و ... مشکل اساسی هستند و با نمک بیشتر خوشمزه‌تر می شوند. متاسفانه ذائقه مردم به سمت شور و شورتر شدن غذاها پیش می‌رود. در شکر هم همین‌طور است، میزان مصرف شکر در کشور بالاست و عمدتا ذائقه سازی توسط صنعت غذا اتفاق افتاده است. نوشیدنی‌های بدون شکر افزوده با مالت مفید هستند اما متاسفانه به جای مالت، شکر استفاده شده و از طرف دیگر عصاره طعم های مختلف هم به نوشیدنی ها اضافه می شود به این ترتیب است که نوشیدنی کاملا شبیه شربت شده و فایده‌ای هم نخواهد داشت.

دیناروند ادامه داد: ماالشعیرهای امروزی نیز همان شربت هستند. از طرف دیگر در این بحث کف استاندارد 11 درصد گذاشته شده اما سقفی برای آن در نظر گرفته نشده است. بر همین اساس است که در یکی از برندهای نوشابه معروف 14 گرم شکر در 100 سی‌سی نوشابه وجود دارد.


وی افزود: امسال در تمام فرآورده‌هایی که نمک وجود دارد، به طور میانگین کاهش 10 درصدی نمک را خواهیم داشت. حدودا در صنعت غذایی اکنون بین 4 تا 5 گرم نمک مصرف می شود که کاهش 10 درصدی آن حدودا نیم گرم را شامل می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: در نانوایی‌ها نیز همین فشار اعمال می‌شود تا طی دو تا سه سال آینده کاهش دو تا سه گرمی نمک را داشته باشیم. به منظور آنکه به هدف کاهش نمک در فرآورده‌های غذایی دست یابیم باید 50 درصد از نمک موجود را کاهش دهیم اما در گام نخست کاهش 30 درصدی را طی برنامه‌ای پنج ساله برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همچنین یکی از معیارهای آسیب‌رسانی در فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت را، نمک قرار داده‌ایم. سازمان استاندارد نیز در زمینه کاهش استاندارد نمک به ویژه در نان و پنیر کمک خواهد کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز