شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۲
سیتروئن که جزو خودروسازان نسبتا معروف اروپا به شمار می رود، پیش تر نیز به واسطه مونتاژ زانتیا، با سایپا همکاری داشت و اتفاقا این خودرو توانست بازار خوبی را برای خود دست و پا کند. آن شکل از همکاری میان دو شرکت البته چندان عایدی برای صنعت خودرو کشور نداشت، چه آنکه تنها قطعات زانتیا به سایپا ارسال و در این شرکت مونتاژ می شد.
کد خبر: ۸۰۸۰

تیتر20 - سایپا و سیتروئن در حالی هفته گذشته تفاهم نامه مشترک خود را امضا کردند که اگر در نهایت به قرارداد و همکاری برد-برد ختم شود، اثرات مثبتی بر خودروسازی کشور خواهد داشت. سیتروئن که جزو خودروسازان نسبتا معروف اروپا به شمار می رود، پیش تر نیز به واسطه مونتاژ زانتیا، با سایپا همکاری داشت و اتفاقا این خودرو توانست بازار خوبی را برای خود دست و پا کند. آن شکل از همکاری میان دو شرکت البته چندان عایدی برای صنعت خودرو کشور نداشت، چه آنکه تنها قطعات زانتیا به سایپا ارسال و در این شرکت مونتاژ می شد. 
نکته منفی سابقه همکاری قبلی سیتروئن و سایپا در این بود که دو طرف چندان میل و اراده ای برای داخلی سازی قطعات نداشتند و صرفا یک پروژه مونتاژی به شمار می رفت. 
حالا اما با توجه به قوانین وزارت صنعت،معدن و تجارت، به نظر می رسد این دو خودروساز شراکت محکم تر و بهتری را در مقایسه با تجربه قبلی داشته باشند. طبق اعلام وزارت صنعت، ساخت داخل اولیه 40 درصدی و صادرات 30 درصدی، دو شرط اصلی در قراردادهای خارجی صنعت خودرو کشور به شمار می روند و بنابراین سیتروئن نیز باید این شروط را در همکاری خود با سایپا لحاظ کند.
طبعا اگر خودروساز فرانسوی بتواند تولید محصولات خود در سایپا را با ساخت داخل 40 درصدی آغاز کند، این موضوع هم نفع خودروسازی کشور خواهد بود و هم به سود صنعت قطعه. 
محقق شدن شرط صادرات 30 درصدی نیز  ارزآوری برای کشور خواهد داشت که تداوم و همچنین سرایت آن در کل صنعت خودرو، جای پای خودروسازان داخلی را در بازارهای خارجی محکم خواهد کرد. 
این البته در شرایطی است که در قرارداد سایپا و سیتروئن، محکم کاری لازم برای تحقق شروط موردنظر انجام شده و همچنین محصولاتی به روز و دارای قابلیت صادرات به بازارهای مختلف، در ضمن این قرارداد و همکاری مشترک، به تولید برسد.      

ارسال نظرات
موضوعات روز