شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹

تیتر20- دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار کرد: محدودیت در ثبت سفارش و افزایش تعرفه واردات باعث شده که قاچاق برنج افزایش یابد و اکنون 30 تا 35 درصد برنج مصرفی در داخل کشور قاچاق هستند.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز، درباره ورود بانک‌ها به واردات برنج اظهار کرد: بانک‌ها هر زمانی که متوجه شوند سودی در بخشی وجود دارد، به آن بخش ورود می‌کنند و بازار آن را به هم می‌ریزند. مثلا ممکن است زمانی به کار ملک ورود کنند و زمانی به واردات محصولی خاص و...

او افزود: ورود آن‌ها به بازارها در حالی رخ می‌دهد که تخصصی در این شاخه‌‌ها نداشته و باعث به هم خوردن وضعیت بازار آن کالا می‌شوند. این موضوع به ویژه در مورد کالاهای حساسیت‌زایی مانند برنج بسیار قابل توجه است. ورود افراد غیرحرفه‌ای به واردات برنج و تاثیر رفتار آن‌ها بر بازار برای ما تبعاتی داشته است که ما ناگزیر بوده‌ایم با آن مواجه شویم.

کشاورز در بخش دیگری از سخنانش گفت: مثلا زمانی وارد بازار شده‌اند و برنج هندی را گران خریده‌اند و بعد که از بازار خارج شدند همچنان قیمت برنج هندی گران مانده است و... در این شرایط اگر نظارت به عهده ما بود اجازه ورود بانک‌هایی که سابقه ورود برنج و توزیع مناسب آن را در کارنامه خود نداشتند، اجازه واردات نمی‌دادیم.

او با بیان اینکه در قیمت برنج سه مولفه قیمت جهانی بازار، قیمت ارز و تعرفه‌ها و هزینه‌های جانبی تاثیر گذار است، بیان کرد: با توجه به کاهش قیمت جهانی برنج، افزایش اندک قیمت ارز، و قاچاق بالای برنج که می‌تواند نقش افزایش 18 درصدی تعرفه را کمرنگ کند، افزایش قیمت برنج نخواهیم داشت و اگر سری به بازار بزنیم متوجه می شویم که قیمت برنج نسبت به سال گذشته فقط 100 تا 200 تومان افزایش داشته است.

کشاورز همچنین کرد: اکنون تعرفه واردات برنج 40 درصد است و همچنین ثبت سفارشات محدود شده است، این وضعیت بازار را به سمتی برده که ما با قاچاق چشمگیر برنج روبه‌رو شده ایم. اکنون 30 تا 35 درصد برنج مصرفی مردم ما به کشور قاچاق شده است. که این وضعیت برای سلامتی مردم نیز مناسب نیست. به هر حال برنجی که به صورت رسمی وارد می‌شود، گواهی بهداشت دارد که برنج قاچاقی فاقد آن است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: از نظر من تعرفه متعادل برای واردات برنج 25 درصد است. این میزان تعرفه سبب می‌شود که قاچاق برنج برای قاچاقچی صرف نکند و برنج از راه رسمی وارد کشور شود.

او افزود: اعضای انجمن ما 85 درصد سهم واردکنندگان برنج بخش خصوصی به صورت رسمی را تشکیل می‌دهند که اکنون نیز پیشنهادهایی را برای واردات برنج به کشور تهیه کرده ایم و برای دولت فرستاده‌ایم اگر با آن‌ها موافقت بشود، می‌توانیم طوری برنامه‌ریزی کنیم که به صورت اصولی مانع ورود بی‌رویه برنج به کشور شویم.

برچسب ها: برنج قاچاق
ارسال نظرات
موضوعات روز