شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۵
اگر "بن رو" در نهایت به رنو برسد،سایپایی ها مجبور به انتقال خطوط تولید دو محصول خود یعنی آریو و وانت پراید هستند. این دو خودرو هم اکنون در بن رو به تولید می رسند و مشخص نیست تکلیف شان پس از واگذاری احتمالی این سایت به رنو، چه خواهد شد.
کد خبر: ۸۸۴۲

تیتر20 - چندی پیش در شرایطی که خیلی ها انتظار داشتند رنو، خودروساز معتبر فرانسوی با ایران خودرو و سایپا قرارداد همکاری مشترک امضا کند، این شرکت فرانسوی به سراغ مالک آنها یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) رفت و با این سازمان توافقنامه امضا کرد. 
طبق جزئیات منتشر شده، دو طرف فعالیت مشترک خود را در قالب جوینت ونچر پیش ببرند و از همین رو قصد دارند  در آینده شرکتی مشترک راه اندازی کرده و برنامه‌های خود را در قالب آن انجام دهند. بر این اساس، رنو سهمی 60 درصدی را در شرکت مشترک خواهد داشت و ایدرو به سهمی تنها 40 درصدی قناعت کرده است و این یعنی خودروساز فرانسوی می تواند به استقلالی نسبی در خودروسازی و بازار ایران امیدوار باشد.
نکته مهم دیگر در مورد تفاهم‌نامه رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این است که شرکت «بن رو» (زیرمجموعه سایپا) به‌عنوان آورده ایدرو، برای تولید محصولات جدید رنو در ایران، انتخاب شده است. به‌عبارت بهتر، طبق تفاهم‌نامه امضا شده، بن رو به رنوی فرانسه واگذار شده است.
البته هنوز تکلیف نهایی "بن رو" در این ماجرا مشخص نیست، چه آنکه گفته می شود سایپایی ها راضی به از دست دادن این سایت نبوده و مقاومت هایی در این مورد صورت گرفته است. گفته می شود سازمان گسترش، بن رو  را به جای طلبش از سایپا برداشته و در واگذاری آن به رنو نیز مصمم است. اگر بن رو در نهایت به رنو برسد،سایپایی ها مجبور به انتقال خطوط تولید دو محصول خود یعنی آریو و وانت پراید هستند. این دو خودرو هم اکنون در بن رو به تولید می رسند و مشخص نیست تکلیف شان پس از واگذاری احتمالی این سایت به رنو، چه خواهد شد.
اما جدای از ماجرای بن رو، امضای قرارداد رنو با سازمان گسترش می تواند سراآغاز حرکتی جدید در خودروسازی کشور باشد.
 امضای این تفاهم‌نامه در حالی است که انتظار می‌رفت رنو ابتدا با خودروسازان ایرانی به توافق رسیده و قرارداد امضا کند، با این حال خودروساز فرانسوی پروژه بزرگ خود یعنی «فعالیت مستقل در ایران» را زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، کلید زد.
در واقع رنو به واسطه این تفاهمنامه، عملا می خواهد بدون ایران خودرو و سایپا به فعالیتش در خودروسازی کشور ادامه دهد، هرچند ارتباط رنو با غول های جاده مخصوص همچنان به واسطه تولید تندر-90 و ساندرو و وانت تندر و به تازگی کوئید ادامه خواهد داشت. با این حال، خودروساز فرانسوی در دور جدید حضورش در ایران، محصولات خود را در کارخانه ای مستقل (یا بن رو یا سایتی دیگر) به تولید خواهد رساند تا اولین خودروساز خارجی باشد که حضور مستقل در ایران را تجربه می کند.
بر این اساس، رنویی ها عملا خود صاحب اختیار فروش و خدمات پس از فروش محصولات تولیدی شان در ایران خواهد بود و این یعنی، تصمیم گیری در مورد مسائلی مانند قیمت گذاری و ارائه خدمات، بر عهده این شرکت و مستقل از سیستم سنتی و نه چندان موفق خودروسازان داخلی است.
ازآنجاکه خودروسازان داخلی تجربه چندان خوبی در قیمت گذاری و نحوه خدمات پس از فروش، از خود به جا نگذاشته اند، حضور مستقل رنو را بسیاری از کارشناسان، بهبود این دو مقوله مهم در بازار خودرو کشور تعبیر می کنند.
هرچند گفته می شود ایدرو نباید به طور مستقیم وارد همکاری مشترک با رنو می شد، با این حال ظاهرا مسوولان سازمان گسترش قصد دارند پس از آنکه تفاهم نامه وارد مراحل اجرایی شد، به تدریج سهام خود را واگذار کنند. با این حساب، می توان امیدوار بود که رنو رفته رفته به استقلال کامل در خودروسازی ایران دست پیدا کرده و در نهایت، فرهنگ جهانی اش را در فروش، خدمات پس از فروش و قیمت گذاری، به بازار خودرو کشور تزریق کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز