چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
غلامعلی سلیمانی، بنیانگذار گروه سولیکو و برند کاله:
با توجه به روند افزایشی قیمت لبنیات در کشور سرانه مصرف محصولات لبنی نسبت به 3 سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است و حال باید از دولتمردان پرسید که چرا 9 درصد مالیات ارزش افزوده را برای محصولات لبنی لحاظ می‌کنند از آن طرف از شیر خام مالیات بر ارزش افزوده را نمی‌گیرند ولی از پاکت شیر می‌گیرند.
کد خبر: ۸۹۵۱

تیتر20 - غلامعلی سلیمانی، بنیانگذار گروه سولیکو و برند کاله در نشست خبری ضمن بیان این مطلب گفت:در همه کشورها برای توسعه صادرات لبنیات از سوی دولتمردان مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال در آلمان که شیر کیلویی 40 سنت به فروش می‌رسد با حمایت دولت این محصول 20 سنت در نظر گرفته می‌شود تا قیمت محصول صادراتی رقابتی باشد در حالی که در کشور خودمان شیر را باید 40 سنت از دامدار بخریم.
سلیمانی با ابراز تأسف دوباره از لطمه اظهار نظر غیرکارشناسی و نسنجیده خواسته یا ناخواسته وزیر بهداشت در ادعای استفاده صنایع لبنی از پالم که منجر به آسیب محبوبیت ماست پرطرفدار "سون" به‌عنوان یکی از فرآورده‌های مورد اعتماد و اعتبار در بازار داخلی و حتی صادراتی شد، گفت: این در حالی است که در نهایت امر نیز مشخص شد کاله به هیچ عنوان از پالم استفاده نکرده است و این اظهارات جز جفا در حق تولیدکنندگان داخلی که با هزار خون دل خوردن به اینجا رسیده‌اند، هیچ عایدی برای منافع ملی نداشت.
برنده مدال افتخار ملی صادرات ایران با بیان اینکه در کنار آسیب این نوع اظهارات، کشورهای منطقه به انحای مختلف به‌دنبال تشویق و ترغیب برندهای خوش‌نام ایران برای حضور در کشورشان هستند، افزود: به‌طور مثال در حالی روسیه به دو نوع پنیر صادراتی کاله مدال طلا می‌دهد یا کشور عراق برای ارزش قائل شدن به جایگاه برندی نظیر کاله در کشورش ۵۰۰ هزار مترمربع از اراضی خود را برای تولید محصولات کاله اختصاص می‌دهد که در ایران ما هنوز استراتژی روشن و مدونی برای تولید و صادرات آنچه تولید شده یا می‌شود، وجود ندارد!
سلیمانی با پیشنهاد ایجاد وزارتی مستقل به نام "وزارت صادرات" برای جبران تبعات نگاه واردات‌محور ادامه داد: عمق بی‌اعتمادی در صادرکنندگان زمانی پررنگ می‌شود که امروز با وجود گذشت یک سال از موعد تعیین‌شده پرداخت مابه‌التفاوت لبنیات صادراتی، هنوز ۵۰۰ میلیارد ریال از مطالبات به حق کاله پرداخت نشده است!
سلیمانی با اشاره به اینکه بر خلاف روند ۵۰ سال واردات پنیر از اروپا، امروز ایران صادرکننده لبنیات به اروپا (روسیه) شده است، تأکید کرد: اما برای جبران کاستی تفاوت مصرف سرانه لبنیات در ایران با استاندارد کارشناسی تغذیه شیر در جهان، دولت باید قید دریافت ۹ درصد ارزش افزوده را دست کم از محصولات صنایع لبنی بردارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش کاله به پرداخت نشدن مطالبات ۵۰ میلیارد تومانی مابه‌التفاوت چه خواهد بود، اظهار داشت: اگر دولت به این وعده خود هم عمل نکند، بدون هیچ لجاجتی به ادامه تولید و تلاش هرچند دشوار برای صادرات ادامه خواهد داد.
مالک برند کاله با اشاره به این که حجم صادرات صنایع تحت نظر او از هشت‌هزار دلار به ۲۰۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ ارتقا یافته است، گفت: همکاران من در کاله می‌کوشند تا اگر پاسخ لازم را از فعالیت در بازار ایران نگیرند، در جاهای دیگری ورود کنند. در واقع راه بقای خومان را با وجود مشکلات شدید پیدا خواهیم کرد.
سلیمانی بار دیگر با تأکید بر لزوم توسعه تولید در کشورهای هدف برای ارزآوری بیشتر با توجه به تطابق شرایط ارزی در آن کشورها مانند آنچه در عراق رخ داده و کاله پیگیر انجام آن در سایر کشورها است، خاطرنشان کرد: در واقع باید تدبیری اتخاذ کرد تا دولت به جای اتکا به ارزآوری از بشکه‌های نفت، کشور را از طریق مالیات اداره کند، امری که تنها و تنها با رونق اساسی در صادرات مازاد تولیدی که روی می‌دهد، محقق خواهد شد.
 سلیمانی در ادامه به مشکلات صادراتی اشاره کرد و افزود: در همه کشورها برای توسعه صادرات لبنیات از سوی دولتمردان مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال در آلمان که شیر کیلویی ۴۰ سنت به فروش می‌رسد با حمایت دولت این محصول ۲۰ سنت در نظر گرفته می‌شود تا قیمت محصول صادراتی و رقابتی باشد؛ در حالی که در کشور خودمان شیرخام را باید ۴۰ سنت از دامدار بخریم و این نمونه بازار صادرات را از ما می‌گیرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز