جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
یادداشت
مهدی صفایی - کارآفرین برتر کشور و مالک و مدير برند کانسپت (مردان سياه پوش)
کد خبر: ۱۲۹۸۱
مهدی صفایی

تیتر20 - يکی از مهم‌ترين شاخصهای توسعه و رشد فردی ـ اجتماعی در کليه سطوح چه از منظر کشوری و لشگری و چه از منظر خانوادگی توجه ويژه به فاکتوری به نام حفاظت است. 
اين موضوع ارتباط بسيار نزديک و ويژه با مفهومی‌ به نام فرهنگ جامعه مورد بحث از جمله عواملی چون فرهنگ سياسی، اجتماعی و حتی اعتقادی دارد.
همچنین در دنيای کسب و کار اين شاخص بسيار مهم تحت عنوان فرهنگ سازمانی مطرح می گردد.
به راستی فرهنگ چيست؟ واژه فرهنگ پیشینه ای به قدمت کل تاریخ بشر دارد فرهنگ در زبان فارسي معاني مختلفي دارد كه مهم‌ترين آنها ادب، تربيت، دانش، مجموعه آداب و رسوم، علوم، معارف و هنرهاي يك جامعه است. 
فرهنگ فارسی معین واژه «فرهنگ» را مرکب از دو واژه «فر» و «هنگ» به معنای ادب، تربیت، دانش، علم، معرفت و آداب و رسوم تعریف کرده‌است. اما نکته بسيار مهم در مقوله فرهنگ اين است که فرهنگ وراثتی نیست که به سادگی از نسلی به نسل دیگر منتقل شود، بلکه باید وقت گذاشت و آن را به نسل‌های بعدی آموزش داد و در واقع میبايست فرهنگ سازی کرد. 
حال که با مفهوم فرهنگ آشنا شديم اشاره‌ای داشته باشم به فرهنگ سازمانی که آن‌را در سه بخش «جلوه‌های ظاهری»، «ارزش‌های مورد حمایت» و «باورهای مشترک نهفته» می توان تعریف کرد. 
در حقيقت فرهنگ سازمانی سيستمي از استنباط و درک مشترك است كه اعضای یک سازمان یا نهاد نسبت به آن سازمان دارند و همين ويژگي موجب تفكيك دو سازمان از يكديگر مي‌شود.
حال برای درک اهميت بحث می پردازم به تعريفی از واژه حفاظت. به زبان ساده حفاظت به معنی مراقبت است. مراقبت هر کس از خود، فرد ديگر، گروه و محيط پیرامون را حفاظت تعريف می کنيم. با کمی‌تامل در اين تعريف ساده مراقبت را به سه دسته عمده می توان طبقه بندی نمود. دسته اول مراقبت‌های فردی، دسته دوم مراقبتهای اجتماعی و دسته سوم مراقبت‌های مکانی. 
اما در دنيای حفاظت و مراقبت تاکتيکها و ابزارهای اين دسته از حفاظت و مراقبت با يکديگر بسيار متفاوت و متمايز اند. با این حال چيزی که در هر سه دسته کاملا يکسان است و بسيار با اهميت از کجا شروع شدن و چگونه شروع شدن حفاظت است. برای بازتر شدن مطلب میخواهم بپردازم به مفهومی‌به نام فرهنگ حفاظتی يا به عبارت ديگری مجموعه رفتارهایی که اعمال آن سبب ايجاد آرامش و اطمينان می گردد. شايد زيباترين، جذاب‌ترين و فوق‌العاده‌ترين نوع از حفاظت در مادران نسبت به فرزندان وجود دارد. 
از زمان به وجود آمدن جنين در جان مادر، مادر تمام نگرانی و دغدغه اش ايجاد يک فضای مراقبتی برای فرزندش است.
بی‌توجهی به مسائل و شاخصهای فرهنگ سازمانی و نداشتن فرهنگ حفاظتی مناسب در سازمان ها موجب بروز مشکلات بسيار بسيار پيچيده خواهد بود. 
در دنيای رقابتی امروز کسب و کارها، صاحبان شغل و کارآفرينان مسئول حفاظتی محيط کسب و کار خودشان هستند و می‌بايستی با انتخاب و آموزش افراد شايسته در پستهای مختلف نسبت به امن نمودن محيط داخلی و خارجی خود و سازمانیشان دائما در تلاش باشند. 
بروز اطلاعات هر چند ساده و بی اهميت از طرف يک مسئول دفتر ساده قادر خواهد بود صدمات جبران ناپذيری بر پيکره سازمان وارد نمايد.
 تمام باور من چه به عنوان يک صاحب شغل و کارآفرين و چه تحت عنوان يک فرد متخصص در حوزه مراقبت و محافظت اين است که شرط لازم برای رسيدن به يک فرهنگ صحيح مراقبتی آموزش است. 
با انتشار فرهنگ درست سازمانی، با طبقه‌بندی درست اطلاعات، با آموزش صحيح سادهترين نيروی سازمان و خانواده می توان در آسايش و آرامش به توسعه و پيشرفت فکر کرد و اميدوار بود./ویژه خرداد آسیا


ارسال نظرات
موضوعات روز