دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
نقطه قوت شريعتمداري نگاه تجاری داشتن به مقوله صنعت است كه افزایش مشارکت‌های بین‌المللی و به تبع آن سرعت رشد و پیشرفت صنعت را سبب خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۹۲۱
کلید حضور صنایع در تجارت جهانی در دستان شریعتمداری

تیتر20 - وزارت نعمت زاده در دولت يازدهم به پايان رسيد. وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در اين دوره فراز و نشيب هاي بسياري داشت و با انتقادهاي شديدي هم مواجه بود.
اما اگر بخواهيم منصفانه از ٤ سال وزارت نعمت زاده سخن بگوييم، بايد متناسب با شرايط حاكم و ركود و كمبود نقدينگي قضاوت كنيم كه حوزه اختيارات وي را مي بست و سبب شد آن طور كه بايد تحولي در اين بخش ايجاد نشود.
حال دوره جديدي در راه است . گزينه هاي متفاوتي براي تصدی وزارت در نظر گرفته شده بود اما در نهايت نام محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم معرفی شد. 
شريعتمداري  در دوره رياست جمهوری آقای خاتمي ، سکان وزارت بازرگاني را در دست داشت و توانست با راه و چاههاي تجارت بین الملل کاملا آشنا شود .
در دوره وزارت اين مرد نام آشنای بخش اقتصاد، كشورمان به عضویت ناظر WTO در آمد و در این دوره قوانين جدید تجارت الکترونیک ، گمرکی ، حمایت از مصرف کنندگان و صدور گواهی امضاء دیجیتالی به تصویب رسید که در مجموع کارنامه اقدامات او از موفقيت هايش در حوزه تجارت حكايت دارد.
معاون اجرائی رئیس جمهور که قرار است به زودی و با رای اعتماد مجلس در راس این وزارتخانه قرار گیرد برنامه اش را در راستای  ارتقای بهره وری در حوزه صنعت، معدن و تجارت، ‌بالا بردن رقابت پذیری صنعتی کشور و رسيدن به زنجیره ارزش جهانی صادرات محور، بالا بردن سهم اين حوزه در تولید ناخالص داخلی در راستای صنعتی نمودن کشور، افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیت های بخش صنعت، معدن و تجارت، افزایش جذب سرمایه گذاري خارجی و الحاق به سازمان جهانی تجارت ، تدوین و ارائه کرده است.
با توجه به اينكه شريعتمداري در برنامه ارائه شده توجه ويژه اي به بخش صنعت نشان داده و در راستاي حمايت از بخش خصوصي و جذب سرمايه خارجي سخن گفته مي توان خوش بين بود كه مي تواند در روند جهانی سازی صنعت کمک های شایانی به صنعتگران به خصوص خودروسازان وطنی نماید.
البته اين كاملا روشن است كه وزير سابق و وزير پيشنهادي حاضر كاملا دو نگاه متفاوت به اين حوزه دارند.
در دوره وزارت نعمت زاده اين وزارتخانه در حمایت از تولید و صنعت کشور اقداماتش را انجام مي داد اما اين دوره به نظر می رسد توجه به حوزه تجارت بین الملل وصادرات محصولات صنعتی بيشتر شود.
نقطه قوت شريعتمداري نگاه تجاری داشتن به مقوله صنعت است كه افزایش مشارکت‌های بین‌المللی و به تبع آن سرعت رشد و پیشرفت صنعت  را سبب خواهد شد.
برخي معتقد هستند كه شايد حضور اين فرد با روحيه اي بازرگانانه، تصميمات اتخاذ شده در حوزه خودروهای وارداتی را با چالش‌ همراه كند اما به نظر نمي رسد وزير جديد، تصميمات كلان كشور را به يكباره تغييرات اساسي دهد.
انتقادها به شريعتمداري، سبب نمي شود كه ما فراموش كنيم اين مرد نام آشنا در اقتصاد، در سالهاي وزارت براي دولت خاتمي محدوديت هاي زيادي در حوزه خودرو را برداشت و مسيري آسانتر براي واردات خودرو ايجاد نمود ودر عین حال برای حمایت از تولید ضوابط فني واردات را تغيير داد و تعرفه هاي ١٤٠ درصدي براي واردات خودرو اعمال كرد. با اين اوصاف انتظار حمايت در اين حوزه انتظاري دور از دسترس نيست و چالش هاي واردات خودرو قابل حل است.

کلید حضور صنایع در تجارت جهانی در دستان شریعتمداری
شريعتمداري اعلام كرده و در كارنامه كاري خود هم نشان داده كه از مدافعان شديد جذب سرمايه خارجي است. صنعت خودرو هم كه پتانسيل اين امر را دارد و بلافاصله بعد از برجام چند قرارداد با خودروسازان خارجی بسته شد. شريعتمداري هم موافق محصولات كيفي است كه لازمه ي آن تعامل با خودروسازان معتبر و بزرگ جهاني و آوردن تكنولوژي روز توليد به كشور است.
شريعتمداري در گفته هاي خود عنوان كرده كه نبايد بازارهاي ما از محصولات صرفا خارجي پر باشد اما ما به دنبال توليد مشترك هستيم و از آن حمايت مي كنيم تا توليد خود را متناسب با استاندارد جهاني كنيم.
همين جملات كافيست تا نسبت به موج همكاريهاي خارجي در حوزه صنعت خوشبين باشيم.
در اين رابطه فربد زاوه، کارشناس خودرو به خبرنگار پایگاه خبری تيتر20 گفت: ديدگاه شريعتمداري در حوزه تجارت كاملا مشخص است. او در دوره وزارت خود در حوزه خودرو بحث آزادسازي واردات را پيگيري و اجرايي كرد و اميدواريم اين ديدگاه در وزارت جديد هم نهاديته شود تا فضاي بسته حاضر كه واردكنندگان خصوصي را از عرصه خارج كرده، بشكند. 
وي ادامه داد: باروی کار آمدن شریعتمداری در قراردادهای مشترک تغييري ايجاد نمي شود و همان راه ادامه مي يابد بعلاوه اينكه مسائل بازرگانی و صادرات نیز با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. شريعتمداري كه از برنامه هاي خود توليد صادرات محور را عنوان كرده بايد فضايي رقابتي ايجاد كند چراكه اگر با اين شرايط ادامه دهيم صادرات ما غير اقتصادي و تنها با سوبسيد ممكن است و ارزشي ندارد.
این کارشناس اقتصادی انتخاب شریعتمداری را انتخابي هوشمندانه مي داند و در اين خصوص اظهار كرد: برخي تصميمات حمايتي در خصوص توليد داخلي درست نبوده و وزير آينده بايد با ايجاد فضاي رقابتي شرايط را بهبود دهد. شريعتمداري بايد همان نگاه بازرگاني قبلي را در اين دوره هم داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز