سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۰
گل‌های رز جاویدان که به گفته تولیدکنندگان‌شان فریز شده و دو تا سه سال باقی می‌مانند، قیمتی حدود ۱۰۰ تا بیش از ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر شاخه دارند و مشخص نیست که چرا این محصول با وجود تولید در داخل ایران باید وارد شود و با قیمت‌های نجومی و عجیب و غریب به دست مردم برسد.
کد خبر: ۲۳۱۶۳
فروش گل رز ۱۵۰ هزار تومانی در تهران!

تیتر20 - مدیرعامل شرکتی که این گل‌ها را وارد می‌کند در این باره به ایسنا می‌گوید این گل‌ها از اکوادور وارد و در همانجا فریز می‌شود، چراکه این کشور بزرگترین پرورش دهنده گل رز به ویژه رز جاویدان است و ۹۰ درصد کشورهای جهان را تامین می‌کند.

وی درباره اینکه چرا قیمت این نوع از گل اینقدر بالاست و قیمت تمام شده‌اش چقدر است؟ اینگونه پاسخ داد که نمی‌توانم قیمت تمام شده یا میزان سود گل رز جاویدان را اعلام کنم اما درصد سودی که بابت آماده سازی می‌بریم خیلی ناچیز است. دلیل بالا بودن قیمت آن هم این است که گل رز جاودان از اکوادور خریداری می‌شود و ابتدا به فرانسه و سپس به هلند می‌رود و نهایتا به ایران می‌آید؛ در واقع یکی از دلایل واردات آن تبدیل به یورو است.

او با تاکید بر اینکه گل‌های این شرکت ایرانی و چینی نیست و بهترین گل رز جاویدان است که از اکوادور وارد می شود، می‌گوید این محصول با مجوز وارد می‌شود.

"رز جاویدان" قاچاق است
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مهدی قائمیان - معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات - در این باره گفت که هیچ مجوزی برای واردات گل های شاخه بریده صادر نشده است و هرگونه گل شاخه بریده وارداتی قاچاق محسوب می شود.

همچنین غلامحسین سلطان محمدی - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران - در این باره به ایسنا گفت که گل‌های شاخه بریده به ویژه رز به اندازه کافی در ایران تولید می شود و به همین دلیل نیازی به واردات آن نداریم که مجوزی برای وارداتش داده شده باشد؛ بنابراین رزهای جاویدان خارجی در بازار که توسط شبکه های مجازی تبلیغ می‌شود، قاچاق محسوب می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی باید آن ها را جمع آوری کند.

به گفته سلطان‌محمدی، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی وعده داده بودند که از ابتدای اسفند ماه ماموران و ناظران خود را به بازار گل و گیاه می فرستند و محصولات فروشندگان و عرضه کنندگانی که مجوز نداشته باشد را از بازار جمع آوری می کنند؛ امیدواریم رزهای جاویدان را نیز از بازار جمع کنند.

وی تصریح کرد که با توجه به اینکه گل های شاخه بریده وارداتش ممنوع شده است، هیچ دلیلی برای واردات آن وجود ندارد و برخی آن را از چین، مالزی و تایلند قاچاق می‌کنند و به دلیل بالاتر بودن قیمت رزهای ایرانی آن را در بازار می‌فروشند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران معتقد است که اگر محصول قاچاق از بازار گل و گیاه جمع نشود شاهد ضربه خوردن تولید خواهیم بود و دلالان و واسطه های همین گل های خارجی هستند که بازار گل و گیاه را در اختیارشان می گیرند اما اگر تولید تقویت و جلوی قاچاق گرفته شود بازار به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حرکت می کند، چرا که اگر به سمت صادراتی شدن گل و گیاه حرکت کنیم، افزایش تولید باعث می شود قیمت تمام شده نیز کاهش یابد.

اکبر شاهرخی - رئیس اتحادیه فروشندگان گل - نیز به ایسنا گفت که وزارت جهاد کشاورزی باید با قاچاق این گل‌ها برخورد کند و جلوی توزیع آن را در بازار بگیرد./اقتصاد نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز