شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
به تازگی مرکز پژوهش های مجلس آمار تکان دهنده ای را از میزان کار مفید در ایران منتشر کرده است. در این گزارش عنوان شده است که متوسط ساعات کار روزانه مفید در بخش دولتی تنها 22 دقیقه است! همین گزارش عاملی شد تا به دنبال پاسخ به این پرسش برویم که نیروی کار کدام استان ها کار گریزترند؟
کد خبر: ۲۵۹۲۶
نیروی کار کدام استان ها کار گریزترند؟

تیتر20 - به تازگی مرکز پژوهش های مجلس آمار تکان دهنده ای را از میزان کار مفید در ایران منتشر کرده است. در این گزارش عنوان شده است که متوسط ساعات کار روزانه مفید در بخش دولتی تنها 22 دقیقه است! همین گزارش عاملی شد تا به دنبال پاسخ به این پرسش برویم که نیروی کار کدام استان ها کار گریزترند؟

مرکز پژوهش های مجلس به تازگی طی گزارشی اعلام کرد که در طول سال های گذشته بسیاری از کشورها برنامه کاهش ساعات کاری را برای ارتقای بهره وری مجموعه و نیروهای کار در پیش گرفته اند. اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال کم کردن ساعات کاری هستند. کره جنوبی و ژاپن ساعات کاری در هفته را کاهش داده اند تا کارمندان و کارگران از فرصت بیشتری برای تفریح و استراحت برخوردار باشند. ژاپنی ها به دلیل احساس مسئولیت و روحیه کار بالا در ساعات های طولانی به کار مشغول هستند به طوری که حتی برای کار زیاد جان هم می دهند. همچنین این گزارش به آمار اسفناک میزان کار مفید در ایران نیز اشاره نموده است و متوسط ساعات کار روزانه مفید در بخش دولتی را تنها 22 دقیقه عنوان کرده است!

بر همین اساس، در این مطلب ما با استفاده از داده های موجود به این پرسش پاسخ خواهیم داد که نیروی کار کدام استان ها کار گریزترند؟

برای پاسخ به این پرسش، به گزارش پایش ملی محیط کسب و کار در زمستان 1396 که توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهیه و منتشر شده است، رجوع می کنیم. در این گزارش سعی شده است تا موانع مختلف موجود بر سر راه کسب و کارها از دیدگاه فعالان اقتصادی استان های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد. فعالان اقتصادی هر استان به این موانع از صفر تا ده نمره ای را اختصاص می دهند. نمره ده در این نظرسنجی نشان دهنده بدترین و نمره صفر نشان دهنده بهترین وضعیت ممکن می باشد. در این گزارش مولفه ای تحت عنوان "کارگریزی عمومی و استقبال نیروی کار از تعطیلی روزهای کاری" وجود دارد که نتایج آن تا حدودی می تواند پاسخگوی پرسش ما باشد. هر چند که از دیدگاه برخی افراد شاید نتایج این نظرسنجی ها زیاد معتبر نباشد اما به هر حال می تواند سنجه خوبی برای پی بردن به وضع موجود باشد.

همان گونه که از نمودار زیر نمایان است در زمستان 1396 از نظر فعالان اقتصادی، نیروی کار استان های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و در بین استان های کشور بسیار کارگریزند و ترجیح می دهند به تعطیلات بروند تا کار کنند. همچنین نیروی کار استان های زنجان، خوزستان و آذربایجان غربی بسیار کار دوست هستند و بیشتر ترجیح می دهند کار کنند تا به تعطیلات بروند. همان گونه که ملاحظه می شود نیروی کار زنجان با اختلاف فاحشی از نیروی کار سایر استان ها بیشتر علاقه به کار دارند تا رفتن به تعطیلات./تابناک
ارسال نظرات
موضوعات روز