سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
در حاشیه شعار امسال بانک اقتصاد نوین
بی شک افزایش بهره وری در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری منوط به توسعه و ارائه خدمات نوین بانکی و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک است و بانکها نمی توانند بدون ورود همه جانبه به بحث استارت آپ ها و بانکداری الکترونیک امید چندانی به افزایش راندمان و بهره وری داشته باشند.
کد خبر: ۲۶۳۴۹
چالش نخستین بانک خصوصی ایرانی برای تحقق سودآوری و بهره وری

تیتر20- در سال هاي اخير با ورود تکنولوژي هاي جديد و اينترنت، رقابت موجود بين بانك ها افزايش چشمگيري داشته است. بانك هاي بزرگ و قدرتمند، اهداف پيش بيني شده خود را با جديت پيگيري مي کنند تا توان رقابتي خود را بالا ببرند. تجزيه و تحليل میزان تحقق اهداف، افزایش بهره وری و سودآوری و نیز میزان بهره گیری از خدمات الکترونیک در بانکداري نوين، آزموني براي مديريت اين بانك هاست. 

بی شک افزایش بهره وری در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری منوط به توسعه و ارائه خدمات نوین بانکی و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک است و بانکها نمی توانند بدون ورود همه جانبه به بحث استارت آپ ها و بانکداری الکترونیک امید چندانی به افزایش راندمان و بهره وری داشته باشند.

حال باید پرسید بانک اقتصاد نوین آنطور که مدیرعامل این بانک در ابتدای سال 97 تاکید کرد که «دستیابی به "سودآوری"، "بهره‌وری" و "نظم نوین" عنوان شعار سال 97 بانک اقتصادنوین است» چه گامهایی در این راستا برداشته و در حوزه خدمات بانکداری الکترونیک چه خدمت جدیدی را وارد شبکه بانکی کشور نموده است، در جایی که همه بانک ها و موسسات مالی در تلاش هستند با ارائه خدمات نوین در این حوزه و بهره گیری از توسعه استارتاپ ها گوی سبقت را در این میدان از رقبا بربایند، جایگاه بانک اقتصاد نوین چندان هم در صدر به نظر نمی رسد.

روی دیگر سکه افزایش بهره وری در حوزه بانکداری، توجه به توسعه کیفی و بالابردن راندمان کار نیروی انسانی است و در اینجاست که باید دید بانک اقتصاد نوین برای تحقق اهداف مالی و انجام امور بانکداری، تا چه میزان تمرکز و وابستگی به شعب و باجه های فیزیکی دارد. 

بی شک این یک الزام در بحث افزایش راندمان و ورود به عرصه بانکداری دیجیتالی است که باید در نحوه به کارگیری نیروهای انسانی تجدید نظر صورت گیرد و اگر مدیریت این بانک واقعا ملزم به تحقق شعار افزایش سودآوری و بهره وری است، آیا معتقد به تعدیل نیروهای مازاد و کاهش شعب فیزیکی این بانک هست؟!

نکته قابل تامل دیگر این است که مدیرعامل بانک اقتصادنوین، در گردهمایی سراسری این بانک در ابتدای سال جاری درخصوص روش‌های افزایش سودآوری بانک اقتصادنوین اعلام نمود: «توجه به افزایش درآمدهای کارمزدی، کنترل و کاهش مطالبات معوق، واگذاری اموال تملیکی و رعایت دستورالعمل‌ها درخصوص نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات زمینه دستیابی به سودآوری با کیفیت و پایدار را در بانک فراهم می‌کند».

راهکارهایی که باید پرسید چه برنامه های عملیاتی برای آن دیده شده، در جایی که اپلیکیشن های متعدد موبایلی برای نقل و انتقالات مالی در سراسر کشور توسط عموم مردم به کار گرفته می شوند، چطور می توان بدون ورود جدی و نوآورانه در بحث فین تک ها و سرمایه گذاری و بهره گیری واقعی از استارتاپ ها به افزایش درآمدهای کارمزدی اندیشید؟ و آیا بانکها بدون نوآوری در این عرصه توان رقابت با شرکتهای بزرگ PSP را در کشور خواهند داشت؟

این نکات موقعی اهمیت بیشتری می یابد که یادآور شویم در گزارشی که اخیرا اقتصاد آنلاین منتشر نموده، بررسی سود خالص سالانه بانک اقتصاد نوین از ابتدای تاسیس تا سال95 نشان می‌دهد که سود سالانه خالص این بانک از بدو فعالیت با روندی افزایشی رو به صعود بوده است به‌طوری که در سال90 سود خالص بانک به 450میلیارد تومان بالغ شد. 

گرچه این سود پس از یک دوره سکون در سال92 به 540میلیارد تومان رسید و در ظاهر رشد دوباره داشت اما در حقیقت با توجه به نرخ تورم و کاهش ارزش پول در این سال‌ها عملا افزایش چندانی نداشته است و می‌توان گفت بیشترین سود خالص این بانک به همان سال90 برمی‌گردد که نشان دهنده پویایی و فعالیت بانک اقتصاد نوین در دوره 5ساله 85 تا 90 است و گویا این بانک طی این سالها عملا رشد چشمگیری در سود مالی نداشته است.

همچنین به گزارش کدال نگر سایت بورس24، بانک اقتصاد نوین در پیش بینی بر اساس عملکرد منتهی به خرداد 96 برای هر سهم 126 ریال زیان محقق کرد و البته در گزارش اخیر همین سایت در عملکرد 12 ماهه منتهی به اسفند 96 برای هر سهم 78 ریال سود محقق نمود که معادل 153درصد سود پیش بینی شده در آخرین بودجه شرکت می باشد.

این در حالی ست که بانک اقتصاد نوین اولین بانک خصوصی کشور  است و امکان ورود به دنیاهای جدید در عرصه بانکداری دیجیتال را در بهترین شرایط داشته و در این مدت در هر زمینه از تقدم و اولویت برخوردار بوده است.

حال باید دید مدیر عامل این بانک، آقای بلگوری چه تمهیدات و برنامه هایی برای تحقق این اهداف دارد. اینکه آیا سوددهی و دستاوردهای مالی جدید، می تواند سرآغازی برای تحقق شعار سودآوری و بهره وری سال پیش رو باشد؟ باید منتظر ماند و دید انتشار گزارش های  این بانک تا کجا پاسخگوی افکار عمومی و سهامداران و مشتریان این بانک خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز