دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
تیتر20 بررسی می کند؛
گرچه تبلیغات و طرح های متنوع برای جلب نظر مشتریان و مصرف کنندگان دستگاههای pos یا همان پایانه های فروشگاهی شاید در نگاه اول جذاب باشد اما ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت و رفع نواقص فنی و کاربری قطعا در ارتقای سهم بانکها در بازار تراکنشهای فروشگاهی موثرتر خواهد بود.
کد خبر: ۲۶۴۹۸
آیا طرح کیان بانک پارسیان برای فروشندگان جذاب است؟

تیتر20 - کشور ما از لحاظ توسعه پايانه هاي فروش موفق تر از توسعه دستگاه هاي خودپرداز بوده است، لذا توجه به اين زمينه و توسعه آن توجهي بيش از پيش را مي طلبد. 

توسعه پايانه هاي فروشگاهي، منوط به جلب توجه دو قشر پذيرندگان POS و خريداران از طريق POS مي باشد و از آنجا که بسترسازي براي هر اقدامي بايد در اولويت باشد و از طرفي امروزه تمامي بانك ها و موسسات اقدام به صدور کارت هاي بانکي كرده اند و با تبلیغات روزافزون خود به دامنه استفاده کنندگان از کارت هاي بانکي مي افزايند، بنابراين اصلي ترين اقدام، جلب نظر فروشندگان در استفاده از اين ابزار است.

در همین راستا بانک ها با انجام اقدامات تشویقی متنوع از جمله برگزاری جشنواره و اهدای جوایز متنوع به کسبه و صاحبان کسب و کارهای مختلف سعی در جلب رضایت آنان و بهره گیری از خدمات پایانه های فروشگاهی بانک خود می نمایند.

یکی از این طرح ها که به تازگی اجرا شده است طرح «کیان» بانک پارسیان است که در این طرح پذیرندگان می‌توانند تنها با داشتن حساب در بانک پارسیان و اتصال آن به دستگاههای کارتخوان وانجام تراکنش، به قید قرعه برنده جوایز ارزشمندی باشند.

گرچه این طرح به خودی خود خوب است اماباید توجه کرد که براي تشويق صاحبان فروشگاه ها در استفاده از پايانه هاي فروش و انجام عمليات بانکي، ابتدا شناسايي جزئیات مربوط به پايانه هاي فروش و عوامل تاثيرگذار بر آن ضروري مي نمايد تا با شناخت جوانب اين امر بتوان بهترين راهکار را در زمينه بهره وري و جلب توجه پذيرندگان پايانه هاي فروش ارائه داد.

براساس آمار شرکت شاپرک سهم تراکنش پایانه های فروشگاهی در یک ماهه نخست فروردین 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته  64/88 کاهش داشته و البته دوباره در اردیبهشت 97 با افزایش بیش از 89 درصدی سهم بزرگی از تراکنش و مبادلات مالی را به خود اختصاص داده که در این میان در لیست کارتخوان های فروشگاهی شرکت به پرداخت ملت وابسته به بانک ملت رتبه نخست را داراست. 

در آمار شاپرک به سهم سایر بانک ها اشاره ای نشده اما با پایان جشنواره باید دید این بانک در مدت اجرای طرح تا کجا توانسته به هدف مطلوب خود برسد و در کجای جدول خواهد ایستاد.

آنچه لازم است تا مورد توجه ویژه قرار گیرد اینست که چه معضلات و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و آیا صرفا دادن جوایز برای استفاده بیشتر از دستگاه کارتخوان بانک پارسیان برای جلب نظر صاحبان فروشگاه ها  کافی است؟ در شرایطی که یکی از راه های جمع آوری سرمایه های نقدی موجود در جامعه همین دستگاههای کارتخوان هستند که باعث جمع آوری مبالغ و سرمایه های صاحبان کالا و خدمات در حسابهای بانکی افراد می شود و مسلما رسوب این مبالغ سود سرشاری را نصیب بانک ها می کند آیا شایسته و ضروری نیست تا بانکها به جز برگزاری طرح های متنوع و ارائه جوایز اقدام به جلب نظر مشتریان خود از راههای موثرتری نمایند؟!

    در بررسی های میدانی صورت گرفته توسط خبرنگار تیتر 20، به گفته صاحبان کالا و خدمات یک پایانه فروش قابل قبول، پیش از هر چيز بايد بتواند انتظارات اوليه را پاسخگو باشد. 
يکي از عوامل بسيار مهم در این مورد سرعت آن پايانه مي باشد. اگر قرار باشد که سرعت يک پايانه به قدري ضعيف باشد که مشتري از خريد منصرف شده يا براي آوردن پول از فروشگاه خارج شود، از ديد صاحب فروشگاه آن پايانه کارآيي ندارد و در آن لحظه نه مبلغ کارمزد و نه جايزه هاي مختلف ونه عوامل ديگر، هيچکدام براي فروشنده مهم نخواهد بود .

    از جمله فاکتورهاي ديگر براي ناکارآيي يک دستگاه تعداد زياد تراکنش هاي ناموفق آن است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی شاپرک، خطای پذیرندگی در اردیبهشت 97 با نرخ 27/4 درصد و در فروردین 97 با 17/2 درصد در مدت مشابه سال 96 همچنان رشد داشته است.

    عامل ديگر عدم دقت برخي پايانه ها در برخي تراکنش ها است،برخی از  پذیرندگان پایانه های فروشگاهی اعلام می کنند که هنوز گاهی دیده می شود که مبلغ دقيق از حساب کارت کسر نمي شود هر چند که بعد از 24 ساعت مبلغ اصلاح مي شود و اضافه برداشت از کارت مجددا به حساب برمي گردد، اما وجود چنين مغايرت هايي سبب نارضايتي پذيرندگان و مشتريان آنها مي باشد.

 یکی دیگر از خدماتی که بانکها باید شرکتهایPSP طرف قرارداد خود را ملزم حسن انجام آن نمایند خدمات مناسب پس از نصب دستگاه پوزpos فروشگاهی است. 

در پایان باید تاکید کرد که گرچه تبلیغات و طرح های متنوع برای جلب نظر مشتریان و مصرف کنندگان دستگاههای pos یا همان پایانه های فروشگاهی شاید در نگاه اول جذاب باشد اما ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت و رفع نواقص فنی و کاربری قطعا در ارتقای سهم بانکها در بازار تراکنشهای فروشگاهی موثرتر خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز