دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
پرداخت سپرده های بالاتر از 300 میلیون تومان موسسه ثامن الحجج توسط بانک پارسیان
چرا و تا کجا باید هزینه های مجوزهای بی پشتوانه به این گونه موسسات از بودجه نظام بانکی که در واقع از جیب مردم است پرداخته شود?
کد خبر: ۲۶۶۹۲
بار سنگین موسسات اعتباری بی پشتوانه، همچنان بر دوش مردم

تیتر 20 - تازه‌ترین اعلام بانک پارسیان حکایت از این دارد که سقف پرداخت وجوه سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج را افزایش داده است؛ به طوری که اکنون پس از پرداخت سپرده های تا سقف 300 میلیون تومان، پرداخت تعهدات بالای 300 میلیون تومان تا سقف 400 میلیون از هفته گذشته آغاز شده و قرار است تا بانک پارسیان بر اساس مجوز بانـک مرکزی جمهوری اسـلامی ایران، کلیه تعهدات موسسه ثامن الحجج را تا سقف 400 میلیون تومان در این دوره طبق زمان بندی اعلام شده تسویه نماید.

پس از گذشت حدودا یک سال از زمانی که بانک پارسیان از سوی بانک مرکزی به عنوان بانک عامل برای پرداخت تعهدات سپرده گذاران موسسه ثامن اعلام شد، حال به نظر می رسد با فراهم شدن شرایط، بانک پارسیان از هفته نخست تیرماه سال جاری، پرداخت این تعهدات را در دستور کار خود قرار داده است.

بر اساس اعلام جدید بانک پارسیان، آن گروه از ‎مشتریـان حقیقی تعاونی اعتبار ثامن الحجج که وجوه سپرده های ایشان از مبلغ 300 میلیون تومان به بالا تا سقف 400 میلیون تومان می باشد، از هفته نخست تیرماه جاری می توانند جهت ارائه مدارک و احراز هویت به تمامی شعب بانک پارسیان در سراسر کشور مراجعه نمایند.

با این اقدام حال باید گفت تکلیف سپرده گذاران خرد و عادی موسسه ثامن الحجج مشخص شده و نوبت به طلبکاران و سپرده گذاران دانه درشت این موسسه رسیده است. 

بر اساس اعلام بانک پارسیان پرداخت این تعهدات فعلا با توجه به خط اعتباری است که بانک مرکزی پرداخت خواهد کرد و تسویه سپرده های با مبالغ بالاتر منوط به تخصیص اعتبار جدید از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

گفتنی است در گزارشی که ایسنا منتشر کرد تا قبل از پرداخت سپرده‌های تا ۲۰۰ میلیون رقمی حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی در اختیار بانک پارسیان قرار گرفته بود که حال باید دید اعتبار تخصیص یافته در مرحله جدید چه میزان است و این منابع از کجا تامین شده است؟!

اما باید دید که  بانک مرکزی تا کجا و چگونه می تواند نسبت به تامین اعتبار برای بازپرداخت سپرده های مردم را در این موسسه اقدام کند. در شرایطی که به گفته شاهدان و کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل عمده نا به سامانی های اقتصاد و بازار آشفته ایران همین موسسات کوچک و بزرگ اعتباری هستند که در بازارهای نابه سامان با فعالیتهای مخرب اقتصادی از جمله خرید سکه و ارز و خودرو به دنبال سودهای فوق سریع و کلان هستند، چرا و تا کجا باید هزینه های مجوزهای بی پشتوانه به این گونه موسسات از بودجه نظام بانکی که در واقع از جیب مردم است پرداخته شود?

از سوی دیگر پیش تر اخباری مبنی بر واگذاری موسسه ثامن الحجج و اموال و دارایی های این موسسه به بانک پارسیان منتشر شده بود که در حال حاضر عنوان می شود که این بانک صرفا بانک عامل برای پرداخت تعهدات از سوی بانک مرکزی است و فعلا هیچگونه واگذاری و تعیین تکلیفی در این خصوص صورت نگرفته است وبه عبارتی هنوز مشخص نیست که اموال و دارایی های این موسسه کفاف پرداخت هزینه ها و تعهدات آن را دارد یا خیر؟

ارسال نظرات
موضوعات روز