دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
نقدی بر اظهارات معاون فناوری بانک ایران زمین درباره حذف شعب
آیا با توسعه بانکداری دیجیتالی در آینده ، شعب کارایی خود را از دست خواهند داد؟ آیا می شود بانکها را در عصر دیجیتال با مثلا اوبر که بزرگترین شبکه تاکسی‌رانی جهان است اما هیچ تاکسی ای ندارد یا مثلا علی بابا که بزرگترین شبکه خرده فروشی دنیا است اما حتی یک انبار هم ندارد ، مقایسه کرد و این ادعا را مطرح کرد که بزرگترین بانک دنیا هم در آینده هیچ شعبه ای نخواهد داشت.
کد خبر: ۲۸۴۳۰
شعب در بانکداری دیجیتال چگونه خواهند بود؟

تیتر 20 - با ورود فناوری های جدید هر روز مفاهیم جدیدی در دنیای بانکداری خلق می شوند و مفاهیم قبلی یا کارایی خود را از دست می دهند یا در هیبت مفهومی جدید وارد دنیای بانکداری می شوند.

امروزه دیگر خیلی از روزگاری که بانک ها فقط با شعب و دفترچه های حسابشان برای مشتری ها شناخته شده بودند می گذرد. روزگاری که شعب بانکها محلی لوکس بودند و تعداد این شعب نشانه بزرگی و ارج و قرب یک بانک بودند سپری شده و حالا با ورود به عصر بانکداری دیجیتال، شعبه یک بانک می تواند به راحتی روی گوشی هوشمند یا لپ تاپ شخصی مشتری باشد و در اقصی نقاط دنیا خدمات بانکی مورد نیاز را از بانک خود دریافت کند بدون اینکه نیاز باشد هیچ مراجعه فیزیکی ای به بانک داشته باشد.

امروزه در بانکداری مدرن صحبت از این است که بیش از  90 درصد عملیات بانکی خارج از شعبه صورت گیرد و مراجعه حضوری به شعب در شکل و قامت گذشته دیگر اصلا مطرح نیست. 

در کشور ما نیز نرخ عملیات بانکی خارج از شعبه در بانکهای مختلف کشور متفاوت و البته در همین حدود است و بانک های ایرانی نیز امروزه با توسعه فن آوریهای دیجیتال خود در تلاش هستند تا با گذار از بانکداری الکترونیک وارد عرصه بانکداری دیجیتال شوند و در صورت تامین شرایط قانونی برای امضای دیجتال قطعا همین میزان مراجعات به بانک ها هم کاهش خواهد یافت.

چندی پیش معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین گفته بود که «با وجود 330 شعبه در کشور اکنون 97 درصد تراکنش‌هایمان در خارج از شعب انجام می‌شود و اگر امضای دیجیتال وجود داشت و مشکل احراز هویت حل شده بود دیگر کاری در شعبه نداشتیم».

اما آیا همه داستان همین است؟ آیا با توسعه دیجیتالی در آینده بانکداری، شعب کارایی خود را از دست خواهند داد؟ آیا می شود بانکها را در عصر دیجیتال با مثلا اوبر که بزرگترین شبکه تاکسی‌رانی جهان است اما هیچ تاکسی ای ندارد یا مثلا علی بابا که بزرگترین شبکه خرده فروشی دنیا است اما حتی یک انبار هم ندارد ، مقایسه کرد و این ادعا را مطرح کرد که بزرگترین بانک دنیا هم در آینده هیچ شعبه ای نخواهد داشت.

به نظر می رسد پاسخ به این سوال هنوز نیز برای بسیاری از مدیران و فعالین این حوزه آسان و قطعی نیست. تحقیقات در شرکت مطالعه و مشاوره اَکسِنچر (Accenture) نشان می دهد که شاید بستن شعب و رفتن به سمت مدل بانکداری بدون شعبه (Branch-less) راه‌حل مناسبی نباشد، چراکه کاربران برای تراکنش‌هایی که در درون شعب صورت می‌گیرد ارزش فراوانی قائل هستند. 

در این مطالعه ۷۸ درصد مصرف‌کنندگان آمریکایی مایل‌اند در پنج سال آینده هرازگاهی به شعبه بانکی خود سر بزنند. ۴۳ درصد نیز در پاسخ به این سؤال که «اگر بانک آن‌ها بسته شود چه می‌کنند؟» گفته‌اند: «خیلی راحت، به سراغ یک شعبه دیگر از بانک اصلی خود می‌رویم!»

جوانان نیز اگرچه به استفاده از تکنولوژی‌های روز بانکی بسیار علاقه‌مندند ولی نسبت به شعب فیزیکی بانک‌ها نیز تعصب ویژه‌ای دارند و برای مراجعات رودررو و تماس‌های مستقیم با مسئولان بانکی اهمیت خاصی قائل‌اند.

اکسنچر می‌گوید: «خدمات دیجیتال قادر نیست سرویس‌هایی را که در داخل شعب ارائه می‌شود به‌طور کامل کنار بزند.».
به نظر می رسد در کشور ما نیز به دلیل ملاحظات فرهنگی و اقتصادی، نمی توان شعب را به طور کامل و حتی غالب از بانکداری مدرن حذف کرد. به دلیل این که هنوز پول نقد در بسیاری از معاملات و مراودات اقتصادی نقش پررنگی ایفا می کند و گرچه مردم در مورد معنای پول تجدیدنظر داشته‌اند اما همچنان به دلیل اعتمادی که پول نقد ایجاد میکند از پشتوانه محکمی در معاملات برخوردار است و هنوز نقش پررنگی در مراودات اقتصادی جامعه دارد.

همین امر می تواند دلیلی باشد برای اینکه مشتریان همچنان داشتن شعبه را در کنار استفاده از خدمات دیجیتال بانکی به عنوان یک ضرورت ترجیح دهند، همچنین نباید به اهمیت روابط فردی و شغلی در شعب نیز بی توجه بود، کانون هایی که همچنان می توانند با ارائه خدمات درست و ایجاد و تقویت ارتباط منطقی با مشتریان به صورت چهره به چهره،  به آسانی بر اعتبار و وجهه و مقبولیت برند یک بانک بیافزایند.

اما قطعا کارکرد شعب در آینده دیجیتال باید دستخوش تغییرات جدی شود. واقعیت آن است که بانک‌ها با استفاده از نوآوری‌های دیجیتال می‌توانند شبکه شعب خود را تغییر کاربری داده و آن‌ها را به مکانی برای ارائه خدمات مشاوره و سرویس‌های شخصی بانکی تبدیل کنند. 

ارائه خدمات مشاوره مالی می تواند یکی از مزیت های رقابتی برای هر بانک در عصر بانکداری دیجیتال باشد، گرچه این امکان می تواند بر بستر گفتگوهای بر خط نیز شکل بگیرد اما افراد معمولا ترجیح می دهند در مورد سرمایه های کلان زندگی خود به طور چهره به چهره گفت و گو و تصمیم گیری نمایند. بانکداری شرکتی نیز یکی از محل هایی است که قطعا با ارائه راهکارهای نوین می تواند در شعب بانکها رشد و توسعه چشمگیری را تجربه کند.

در حال حاضر به نظر می رسد گرچه تغییر رویکرد شعب باید مورد توجه صنعت بانکداری کشور باشد اما این به معنای تعطیلی شعب و اینکه دیگر هیچ کاری در شعبه نداشته باشیم نیست. این چالشی است پیش روی صنعت بانکداری نوین کشور که چطور این پارادایم تغییر را همگام با توسعه فناوریهای دیجیتال، پیاده سازی و اجرا نمایند.

ارسال نظرات
موضوعات روز