دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
تیتر20 بررسی می کند؛
خودروسازی ایران نه در داخل و نه در خارج از کشور نتوانسته کام مشتریانش را چندان شیرین کند و این موضوع ریشه در مسائل بسیاری از جمله، اوضاع نامناسب و ناپایدار اقتصادی، تحریم های گاه و بیگاه، ضعف تحقیق و توسعه، قطع ارتباط با برندهای جهانی و ... دارد.
کد خبر: ۳۴۵۰۳
خودروسازیم یا مونتاژکار؟

تیتر20 - ایران خودروساز است یا تولید (مونتاژ) کننده خودرو؟ این پرسشی که احتمالا در ذهن خیلی ها نقش بسته و گزاف نیست اگر بگوییم بیشترین پاسخ به آن، گزینه دوم (تولیدکننده خودرو) است. 

خودرو سال هاست میهمان ایرانی ها شده و در حالی که روزگاری محصولات لوکس آمریکایی در کشور مونتاژ می شد، حالا خطوط تولید پر است از خودروهای قدیمی. مثال آوردن از کره جنوبی و اینکه این کشور همزمان با ایران وارد خودروسازی شد و حالا بسیار جلوتر از ما قرار دارد، تکرار مکررات است، اما واقعیتی انکارناپذیر را در خود جای داده است. 

این واقعیت، خودروساز نشدن و نبودن ایران است، زیرا با وجود تجربه ای حدودا 50 ساله در تولید خودرو، هنوز چیره دست و پر آوازه نشده ایم و حتی نیاز کمی و کیفی بازار داخل را نیز تامین نکرده ایم.

اگرچه در این سال ها سعی شد خودروسازی کشور صاحب برندهایی اختصاصی شده و این برندها در آن سوی مرزها آیینه صنعت خودرو کشور باشند، اما در این ماجرا نیز ضعیف عمل شد. گزاف نیست اگر بگوییم خودروسازی هنوز در برندیگ عملکردی موفق و دستاوری قابل توجه نداشته است. بله البته سمند را داریم، دنا را ساخته ایم و با ساینا و رهام پز می دهیم، اما کدام یک از اینها توانسته اند در بازارهای خارجی آبروداری کرده و نام صنعت خودرو ایران را به نیکی بر سر زبان های بیندازند؟

اگر در گزارشی میدانی نظر مشتریان داخلی را در مورد کیفیت خودروها جویا شویم، بیشتر آنها ابراز نارضایتی خواهند کرد که البته حق هم دارند. ایرانی ها وقتی پیشرفت های عظیم خودروسازان جهان را می بینند و با صنعت خودرو کشور مقایسه می کنند، متوجه فاصله بسیار زیاد این دو می شوند، هرچند البته نتیجه گیری از قیاس شرایط تولید خودرو در ایران و جهان به دلیل تفاوت های اقتصادی، چندان منصفانه از آب در نمی آید. 

هرچه هست، خودروسازی ایران نه در داخل و نه در خارج از کشور نتوانسته کام مشتریانش را چندان شیرین کند و این موضوع ریشه در مسائل بسیاری از جمله، اوضاع نامناسب و ناپایدار اقتصادی، تحریم های گاه و بیگاه، ضعف تحقیق و توسعه، قطع ارتباط با برندهای جهانی و ... دارد.

 البته دولتی بودن خودروسازی در ایران نیز یکی از علل اصلی و اساسی عقب ماندگی این صنعت به شمار می رود، چه آنکه دخالت ها و تصمیمات سیاسی، ابتکار عمل را از مدیران گرفته است.

شرایط به شکلی است که در صنعت خودرو ایران، گاهی وجه سیاسی تصمیمات بر بعد اقتصادی آنها می چربد.

مجموع این اتفاقات و مسائل سبب شده خودروسازی ایران نتواند محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب تولید کند و همچنان درگیر ساخت خودروهایی قدیمی، پر مصرف و البته گران است.

 هرچند در بازار داخل به دلیل شرایط موجود، مشتریان چاره ای جز خرید محصولات کم کیفیت و گران داخلی ندارند، اما در بازارهای جهانی چنین قیدی نیست و خیلی راحت قلم قرمز روی خودروهای ایرانی می کشند.

 گمان می رفت افزایش نرخ ارز سبب رونق صادرات خودرو شود، اما این اتفاق رخ نداد و همچنان خودروسازی ایران سهم بسیار ناچیزی در بازارهای جهانی دارد و این سهم اندک نیز تنها متوجه چند کشور محدود در منطقه است. 

شرایط به شکلی است که خودروسازان اکنون در تامین نیاز داخل نیز ناتوان شده اند، بنابراین نه از جنبه تولید و نه حیث کیفی، توان صادراتی لازم را ندارند. گفته می شود در حال حاضر فقط دو درصد از خودروهای وارداتی به کشورهای همسایه، سهم خودروسازی ایران است و این موضوع به وضوح نشان از مشکلات این صنعت بزرگ داخلی دارد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز