دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
تیتر20 بررسی می کند؛
با رفتن مقیمی جوان و پر انرژی به ایران خودرو، حالا این پرسش پیش آمده که اولویت های وی در این شرکت چیست و بهتر است چه ها باشد.
کد خبر: ۳۶۸۷۶
اولویت های مقیمی در ایران خودرو

تیتر20 - بزرگترین خودروساز ایران بالاخره پس از یک هفته بلاتکلیفی، مدیرعامل جدید خود را شناخت و مردی از جنس وزارت صنعت،معدن و تجارت سکان این خودروساز را به دست گرفت. 

فرشاد مقیمی که پیش از ورود به کیلومتر 14 جاده مخصوص، معاون امور صنایع وزارت صمت بود، با تصمیم این وزارتخانه به ایران خودرو رفت و جانشین هاشم یکه زارع شد تا شاید آبی ها جاده مخصوص را به ساحل آرامش برساند. با رفتن مقیمی جوان و پر انرژی به ایران خودرو، حالا این پرسش پیش آمده که اولویت های وی در این شرکت چیست و بهتر است چه ها باشد.

به نظر می رسد مرور مشکلات و چالش های حال حاضر ایران خودرو، به وضوح نشان دهد مقیمی بهتر است چه اقداماتی را در سرلوحه فعالیت خود قرار دهد.

اولویت های مقیمی در ایران خودرو
در حال حاضر اصلی ترین چالش ایران خودرو مانند دیگر خودروسازان داخلی، تعهدات معوق است که سبب اعتراض مشتریان و بیشتر شدن بی اعتمادی آنها شده و البته شرکت های خودروساز نیز از مسئله زیان دیده اند. 

ایران خودرو در حال حاضر ده ها هزار تعهد معوق دارد که به دلیل افت تولید نتوانسته آنها را اجرایی کند و در این بین، احتمالا برخی از خودروها اصلا امکان تحویل نخواهند داشت، زیرا تولیدشان متوقف شده یا در آستانه توقف است.

 در این شرایط، مدیرعامل جدید ایران خودرو بهتر است تعیین تکلیف این تعهدات را در اولویت کاری خود قرار دهد تا هم اعتماد مشتریان بازسازی شود و هم ایران خودرو بتواند از محل تحویل معوقات، نقدینگی جذب کند. در واقع مقیمی اگر بتواند هرچه زودتر تکلیف تعهدات معوق را روشن کرده و مشتریان را از بلاتکلیفی در بیاورد، این موضوع به عنوان نقطه ای روشن در کارنامه وی به ثبت خواهد رسید. 

چالش دیگر ایران خودرو که قطعا از چشم مقیمی پنهان نمانده، تولید است. طی یک سال و اندی گذشته، تولید خودرو در کشور به دلیل بروز تحریم و مشکلات اقتصادی، روندی به شدت نزولی گرفته و همین موضوع اتفاقا دلیل اصلی تعهدات معوق ایران خودرو است.

ریشه افت تولید در مختل شدن تامین قطعات از داخل و خارج نهفته است، چه آنکه خارجی ها به توجه به تحریم های آمریکا از ارسال قطعه به ایران خودداری می کنند و در داخل نیز مشکلات مالی توان قطعه سازان را برای تامین قطعات موردنیاز، پایین آورده است.

طبعا تا زمانی که چالش تامین قطعات حل نشود، تولید رشد قابل توجهی به خود نمی بیند و در نتیجه، روند تحویل معوقات نیز از سرعت لازم برخوردار نخواهد شد.

اولویت های مقیمی در ایران خودرو
 بنابراین، مدیرعامل ایران خودرو بهتر است ضمن بازیابی مسیرهای جدید برای تامین قطعات از خارج، پشتیبانی مالی لازم را نیز قطعه سازان داخلی به عمل بیاورد تا بتواند روند تولید را تسریع کند. 

البته که بازیابی مسیرهای جدید تامین قطعه از خارج با توجه به سختی تحریم ها، بسیار سخت است و محدودیت های فراوانی دارد و شارژ قطعه سازان نیز با توجه به مشکلات مالی، کار آسانی نخواهد بود، اما به هر حال راهی جز اینها برای افزایش تولید و عمل به تعهدات معوق وجود ندارد.
اما موضوع دیگری که می تواند جزو اولویت های مدیرعامل جدید ایران خودرو باشد، کاهش هزینه ها به هر شکل ممکن و تا جایی که قوانین اجازه می دهند، است. 

ایران خودرو در حال حاضر با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کند که فقط یک فقره از آن، زیان چند هزار میلیارد تومانی است؛ بنابراین مقیمی اگر بتواند هزینه ها را کاهش دهد، گام بزرگی در راستای بهبود اوضاع مالی این شرکت خواهد برداشت. در نهایت اینکه به نظر می رسد تعیین تکلیف اموال مازاد غیر تولیدی و فروش آنها به قیمت مناسب، می تواند تا حدی ایران خودرو را در موضوع تامین نقدینگی کمک کند.
    

ارسال نظرات
موضوعات روز