سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
برند «مل اند موژ» از جمله برندهای ایرانی است که در کنار تولیدات مدل‌های روزمره توجه خود را به تولید کالاهای ورزشی معطوف کرده است.
کد خبر: ۴۰۴۹۴
تیتر20- تولیدات این برند شامل انواع پوشاک، کفش و اکسسوری مردانه و زنانه است. با مدیرعامل این برند به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

لطفا خودتان را معرفی کرده و رزومه کوتاهی از سوابق کاری‌تان را ارائه دهید.

موژان حجارزاده هستم و از سال 89 وارد بازار کار شده‌ام. تحصیلات من در مقطع لیسانس طراحی لباس است اما در کنار آن تحصیلات خود را در رشته MBA نیز ادامه دادم. اوایل کار، طراحی کالکشن برندهای مختلف را در قالب همکاری تیمی انجام می‌دادیم، مدتی در برند Shoes center فعالیتم را ادامه دادم. اما از اوایل سال 95 به‌طور متمرکز در برند مل اند موژ مشغول فعالیت هستم.

ورود شما به این عرصه چطور شکل گرفت؟

به‌دلیل اینکه همواره پدرم در حوزه پوشاک فعالیت می‌کرد از همان دوران کودکی به‌طور مستمر با این صنعت در تماس بودم. پس از انتخاب رشته در هنرستان و ورود به رشته هنر و در ادامه انتخاب رشته لباس به‌عنوان گرایش دانشگاهی، پازل ذهنی‌ام در رابطه با طراحی و تولید پوشاک کامل‌تر شد و به‌این صورت وارد این عرصه شدم.

به‌عنوان یک طراح لباس از چه شاخص‌‌هایی در طراحی‌ها استفاده می‌کنید؟ آیا الگوی خاصی در سطح بین‌المللی دارید؟

ما در هر فصل با بررسی ترندهای جهانی و با توجه به هدف‌گذاری که برای همان فصل در نظر گرفته‌ایم طراحی‌ها را انجام می‌دهیم. با بررسی چندین ساله روی برندهای جهانی در حوزه پوشاک، در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی بازار از برند ریباک الهام می‌گیریم. اما برای عقب نماندن از بازار و سایر ترندها سعی می‌کنیم سایر برندهای معتبر ورزشی مثل نایکی، پوما، آندرآرمور و آدیداس را هم زیر نظر داشته باشیم.

خصوصیات یک طراح موفق از نظر شما چیست؟

به‌نظر من آیتم‌های زیادی برای موفق بودن در طراحی وجود دارد، اما علم طراحی و ترجیحا فراگیری آن در دانشگاه، آشنایی با الگو و در کنار آن خلاق بودن می‌تواند برای تبدیل شدن به یک طراح موفق کمک‌کننده باشد.

وضعیت طراحان لباس در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تا پیش از تحریم‌ها شرایط برای طراحان ایده‌آل نبود و عرصه‌ای برای نمایش هنر طراحان ایرانی وجود نداشت. در کنار آن معدود برندهای تولیدکننده پوشاک ایرانی هم استقبال چندانی از به‌کارگیری طراحان نداشتند. در آن زمان طراحان غالبا مجبور می‌شدند با سرمایه شخصی فعالیت کنند و تولیدات خود را در مزون‌ها عرضه کنند. همان‌طور که می‌دانید احتمال شکست این‌گونه بیزینس‌ها هم بسیار بالا بود. اما خوشبختانه در حال حاضر با رونق گرفتن تولیدات داخلی و تغییر رویه تولیدکنندگان، وضعیت طراحان روزبه‌روز در حال بهبود است.

مل اند موژ دربرگیرنده چه سبد کالایی است؟

تمرکز ما روی تولید کالاهای ورزشی است اما در کنار آن مدل‌های روزمره را هم طراحی و تولید می‌کنیم. به‌طور کلی تولیدات ما انواع پوشاک، کفش و اکسسوری مردانه و زنانه را شامل می‌شود.

قشر هدف برند شما چه سطحی از جامعه هستند؟ (از نظر سنی، جنسیتی و توان مالی)

قشر هدف ما در بازه‌ سنی 18 تا 30 سال است و قیمت‌های ما برای قشر متوسط در نظر گرفته می‌شود. از نظر جنسیتی هم برای مردان و هم برای زنان لباس تولید می‌کنیم.

چالش‌های پیش روی صنعت پوشاک برای برندهای ایرانی از نظر شما کدامند؟

چالش تولید اولین مانع بر سر راه برندهای ایرانی پوشاک است. تامین مواد اولیه، عدم وجود بازار رقابتی، کمبود نیروی متخصص، عدم ثبات در اقتصاد و تغییرات لحظه‌ای در قوانین حاکم بر بازار از دیگر مشکلات صنعت داخلی پوشاک هستند.

با توجه به نقش پررنگ طراحی در صنعت پوشاک لطفا بفرمایید که پروسه طراحی محصولات برند مل اند موژ بر چه اساسی و چگونه است؟

ما در ابتدا با انجام روش‌های تحقیق بازار و بررسی ترندهای روز و الهام گرفتن از شاخص‌‌هایی که برای طراحی در نظر گرفته‌ایم، یک شمای کلی از آنچه می‌خواهیم را طراحی می‌کنیم. میسپس سپس با بررسی برندهای ورزشی خارجی، بررسی فروش فصل‌های پیشین و تشخیص کالاهای پرفروش به دورنمای نهایی آن فصل می‌رسیم. در نهایت نمونه‌های اولیه را تولید و پس از ایرادگیری به مرحله‌ تولید انبوه می‌رسانیم.

 با توجه به خروج برندهای خارجی از کشور دیدگاه شما برای باز شدن عرصه فعالیت برای برندهای ایرانی چیست؟

از دیدگاه عرضه و تقاضا و بازشدن فضا برای فروش محصولات ایرانی شرایط خیلی ایده‌آل است، ولی اگر بیشتر کنجکاو شویم متوجه می‌شویم‌ که نبودن رقبای خارجی خیلی هم خوب نیست و به‌دلیل به‌وجود آمدن بازار انحصاری شرایط بروز خلاقیت و پیشرفت از بین می‌رود./ تجارت طلایی
ارسال نظرات
موضوعات روز