دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
تیتر20 بررسی کرد؛
ورق های عریض در صنایع نفت و لوله سازی مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی از ورق های مورد نیاز بدنه خودرو که خودروساز ها از خارج از کشور تامین می کنند را فراهم مي آورد.
کد خبر: ۴۲۳۹۹
پروژه نوردگرم2 فولاد مبارکه، رنسانس بومی سازی؟
تیتر20 / سرویس معدن - در سال جديد با شعار "جهش توليد" در چارچوب مشكلات تحريمي، توليدكنندگان درصدد تامين و توليد محصولات در داخل كشور هستند به نحوي كه علاوه بر كاهش واردات با ارتقا كيفيت توليد ساخت داخل برنامه هاي بلند مدت براي صادرات محصولات داخلي داشته باشيم و به نحوي با برندسازي و كسب سهم از بازار بين الملل ميزان ارزبري را كاهش دهيم و اين موضوعي است كه سرلوحه تصميمات شركت هاي فولادي و معدني با انگيزه جايگزيني معدن به جاي نفت است.

 فولادمباركه به عنوان عضوي تاثيرگذار از خانواده معدن و فولاد می خواهد در اين سال با راه اندازي طرحي جديد اين شعار را در مجموعه خود اجرايي  كند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان شرکتي فراستانی است كه با تکمیل طرح شهید خرازی و راه اندازی خط نورد گرم شماره ۲ به دلیل تولید محصولات جدید و خودکفایی کشور، اقدام تحسين برانگيزي در اين سال خواهد داشت.

توليد اين خط  ورق های عریض است که در صنایع نفت و لوله سازی مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی از ورق های مورد نیاز بدنه خودرو که خودروساز ها از خارج از کشور تامین می کنند را فراهم مي آورد.

 با راه اندازی خط نوردگرم ۲ فولادمبارکه، ما در تولید انواع ورق به خودکفایی کامل خواهیم رسید چراكه خط نورد گرم فعلی فولاد مبارکه پاسخگوی نیاز صنایع پایین‌دستی نیست، در حال حاضر ظرفیت تولید کوره‌ها در واحد اصلی فولاد مبارکه ۷ میلیون تن و ظرفیت نورد گرم با تمام ظرفیت‌های بهبود یافته در سال‌های اخیر حداکثر ۵ میلیون تن در سال است، که نسبت به ظرفیت نهایی فولادسازی ۲ میلیون تن کسری دارد و برای نورد این ۲ میلیون تن اضافه، باید فکری می‌شد. خط جدید نورد گرم ۲ در راستای تکمیل طرح شهید خرازی، تدبیری بود که برای حل این مشکل اندیشیده شد و به اجرا در خواهد آمد.

مزاياي راه اندازي خط نورد گرم ٢ تنها به تامين ورق محدود نمي شود اجرایی شدن این پروژه می‌تواند به رفع مشکلات بسیاری از شرکت‌های پایین‌دست نيز کمک کند اين خط توليد در سایه رعایت استانداردهای لازم، اشتغال زايي بسيار بالايي خواهد داشت به همين خاطر است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت، ايميدرو و نمايندگان مجلس هم با نگاه ملی از آن حمایت كردند.

 در حال حاضر 350 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فولاد مبارکه مشغول به کار هستند كه در صورت تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢ این عدد به 400 هزار نفر خواهد رسید، همچنین نیازهای بسیاری از صنایع از کار افتاده مرتفع و در سطح کلان تاثیرگذار خواهد بود. 

عظيميان مديرعامل فولادمباركه در بخشي از گفته هايش به اين موضوع اشاره كرده كه عدم توازن در نورد گرم گروه فولاد با تکمیل طرح شهیدخرازی و نورد گرم ۲ حل خواهد شد بعلاوه اينكه بیش از ۵۴ درصد این پروژه ایرانی است و در صورت انجام مراحل اداری طی ۹۰۰ روز به بهره برداری خواهد رسید.

البته اين طرح بیش از ۱۲ سال به بهانه‌های مختلف به تأخیر افتاد اما سرانجام با عزمي جدی در سال جاري اجرايي خواهد شد. اين طرح با توجه به اينكه نیاز صنایع نفت به تولید گریدهای جدید فولادی از قبیل API X۷۰ و نیاز گسترده صنعت خودرو  به ورق‌های خاص با استحکام بالای سبک DP۱۱۸۰ را مرتفع مي كند سبب تنوع بخشیدن به سبد محصولات فولاد مبارکه با توجه به تقاضای روزافزون صنایع داخلی و خارجی خواهد شد و در نهايت از عرضه تختال مازاد کشور بدون ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص ملی جلوگيري مي كند.

عملیاتی شدن طرح نورد گرم 2 فولاد مبارکه علاوه بر کاهش خروج ارز از کشور و ایجاد اشتغال، به توسعه فازهای دیگر نیز کمک خواهد کرد. فولادمبارکه همراه با نهضت ساخت داخل و بومی سازی قطعات و تجهیزات استراتژیک، توانسته رنسانس بومی سازی ایران باشد.
ارسال نظرات
موضوعات روز