دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
تیتر20 راهبرد تقویت تعاونی‌های تولیدی و دانش‌بنیان "بانک توسعه تعاون" را بررسی می کند؛
تجربه ثابت کرده است توسعه و تجهیز منابع بانک‌ توسعه تعاون می‌تواند موجب اثربخشی بیشتر در اقتصاد شود .
کد خبر: ۴۲۴۹۴
تقویت تعاونی های تولیدی و دانش بنیان در سال جهش تولید با دست خالی!

تیتر20 - به تازگی حجت‌الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون برای سال جدید ۷ راهبرد اصلی بانک را تشریح  کرده است که یکی از مهمترین آن ها کمک به ارتقاء و تقویت بخش تعاون به‌ویژه تعاونی‌های تولیدی و دانش‌بنیان است.

بررسی عملکرد مالی بخش تعاون نشان می دهد با توجه به مخالفت های بانک مرکزی برای تاسیس بانک تعاون در گذشته و بدهی بالای دولت به بخش تعاون تامین منابع مالی توسعه ای بخش تعاون همواره بر عهده بانک توسعه تعاون بوده است.

بانک توسعه تعاون به‌ واسطه نقشی که نشات گرفته از فلسفه وجودی، مأموریت و تکالیف تعیین‌شده و محوله می‌باشد تلاش نموده تا با تدوین و ابلاغ راهبرد هفتگانه با اتکا به شعار جهش تولید فضای بهتری را برای استفاده از ظرفیت و قابلیت‌های بانک جهت فعالیت اثربخش در سطح ستاد و صف فراهم سازد.

یکی از این راهبردها کمک به ارتقاء و تقویت بخش تعاون به‌ویژه تعاونی‌های تولیدی و دانش‌بنیان دومین راهبرد از راهبردهای هفتگانه بانک توسعه تعاون برای سال 1399  است  در طی سال های اخیر بانک توسعه تعاون به‌عنوان تنها بانک تخصصی و توسعه‌ای بخش تعاون محسوب می‌شود که برابر تکلیف مندرج در اساسنامه، موظف به پرداخت 70 درصد از تسهیلات اعتباری به تعاونی‌ها می‌باشد که بر همین اساس بانک تاکنون از مجموع پرداخت تسهیلات اعتباری سالیانه حداقل 70 درصد از منابع خود را به متقاضیان و تعاونگران در بخش‌های مختلف اقتصادی تخصیص داده که با توجه به شعار جهش تولید تلاش می‌کند که تسهیلات اعتباری در امسال با اولویت تعاونی‌های تولیدی و دانش‌بنیان پرداخت گردد.

البته این در حالی است که قرار بود سال گذشته 10 هزار میلیارد ریال بودجه تصویب شده بانک توسعه تعاون به این مجموعه اختصاص یابد اما به رغم ابلاغ آن به دولت در نهایت تخصیص آن عملیاتی نشد .درصورتی که با این بودجه با توجه به هزینه به نسبت پایین تولیدی های دانش بنیان بانک توسعه تعاون می توانست گره گشایی مهمی از این بخش انجام دهد.

به تجربه ثابت‌شده است که شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان به‌واسطه برخورداری از ویژگی‌های خاص مبتنی بر علم و فناوری، دستاوردها و تولیدات استراتژی را باقابلیت مناسب و با دارا بودن کیفیت و قدرت رقابت عرضه نمایند.

بی‌تردید مهم‌ترین مؤلفه برای توسعه هر کشور، تحرک کسب‌وکارها و بنگاه‌های تولیدی با استفاده از ظرفیت‌های موجود به‌صورت مستمر و هدفمند می‌باشد و مسلماً اتخاذ استراتژی‌های مناسب که مبتنی بر فراهم نمودن تمهیدات لازم در ایجاد و سرعت بیشتر در چرخه و زنجیره خلق ارزش باشد می‌تواند علاوه بر تولید و رونق تولید، جهش تولید را با خود به دنبال داشته باشد.

تأمین نیاز سرمایه در گردش کسب‌وکارهای خرد دانش بنیان ، کوچک و متوسط با رویکرد تحقق شعار جهش تولید بی‌تردید یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای امکان فعالیت بنگاه‌های تولیدی وهمچنین استمرار فعالیت، تأمین نیاز سرمایه در گردش این واحد ها می‌باشد که مسلماً نیازسنجی و ظرفیت سنجی از تولیدکنندگان واقعی که در سطوح خرد و کوچک و متوسط فعالیت می‌نمایند علاوه بر کمک به ماندگاری و ادامه روند فعالیت بنگاه اقتصادی باعث تولید و حفظ اشتغال گردد.

به‌ واسطه شرایط پیش‌آمده ناشی از بروز و شیوع ویروس کرونا و تأثیر و اختلالی که درروند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در این مدت به‌جا گذاشته است مسلماً عدم درک و حمایت به‌موقع، موجب حذف و خروج بنگاه‌های تولیدی به‌ویژه خرد و کوچک و متوسط از چرخه تولید و فعالیت خواهد شد که مسلماً تأمین و تزریق منابع سرمایه در گردش می‌تواند زمینه‌ساز دوام و پایداری و امکان ادامه فعالیت تولیدی بنگاه‌های اقتصادی مدنظر به‌ویژه در بخش تعاون باشد.

تجربه ثابت کرده است توسعه و تجهیز منابع بانک‌ توسعه تعاون می‌تواند موجب اثربخشی بیشتر در اقتصاد شود و سرمایه‌های خرد مردم برای رشد و اشتغال و به تبع آن کنترل تورم  استفاده شود و در نتیجه در کل کشور هم شاهد افزایش رشد، اشتغال خواهیم بود. اصولا در بخش تعاون ما شاهد این مساله هستیم که بخش تعاون بکر باقی مانده است و کمتر از یک درصد از تسهیلات به بخش تعاون ارائه شده است. اما این یک پتانسیل است و می‌توان از آن بسیار استفاده کرد. از سوی دیگر حضور بخش تعاون در مباحث بانکی باعث می‌شود که بهتر بتوان سهم تعاون از GDP را سنجید و اندازه‌گیری درستی از سهم تعاون در اقتصاد به دست آورد.

ارسال نظرات
موضوعات روز