پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
تیتر20 بررسی می کند؛
خریداران لوازم یدکی تقلبی و مستعمل هم در کوتاه مدت و هم دراز مدت علاوه بر پذیرش خطرات برای سرنشینان خودرو، خسارت های به مراتب بیشتری را به خودرو خود وارد خواهند کرد.
کد خبر: ۴۳۲۲۸
گنجشگ را به جای قناری نخرید!/ قطعات تقلبی خودرو در کمین جان و مال شهروندان
تیتر20 - بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو این روزها باز هم درگیر نمونه های تقلبی شده است، خطری بزرگ که جان و مال شهروندان را تهدید می کند. 

اگرچه در همه جای دنیا توصیه اکید این است که قطعات و لوازم یدکی خودرو باید تا حد امکان از نمایندگی های مجاز خودروسازان تهیه شود، با این حال خیلی ها به هوای هزینه کمتر، اقدام به خرید از غیرنمایندگی ها کرده و گاهی گرفتار قطعات تقلبی می شوند. 

نه اینکه هر آنچه در بازار آزاد قطعات و لوازم یدکی به چشم می آید، تقلبی و فاقد اصالت است، اما به هر حال خطر خرید و فروش قطعات غیر اصل در این بازار همواره وجود داشته و دارد به خصوص آنکه با سخت تر شدن شرایط اقتصادی برای مردم برخی دلالان و سودجویان بدون توجه به خسارت‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیر فروش قطعات تقلبی، به‌راحتی این لوازم یدکی را با قیمت‌های ناچیز روانه بازار می‌کنند .

فروش گنجشگ به جای قناری
گزارش ها حاکی است؛ به تازگی چند مجموعه زیرزمینی لوازم یدکی مستعمل و معیوب را با تغییر رنگ و نوسازی ظاهری، در بسته‌بندی‌های تقلبی و به نام و برند تجاری خودروسازان کشور روانه بازار کرده اند.

باید به خریداران این گونه محصولات هشدار داد که در صورت مصرف لوازم یدکی مستعمل و تقلبی خسارت های به مراتب بیشتری را به خودرو خود هم در کوتاه مدت و هم دراز مدت  وارد خواهند کرد چون استفاده از لوازم یدکی غیر اصلی تاثیراتی را روی کیفیت و عملکرد مجموعه قطعات به هم پیوسته خودرو خواهد گذاشت و عملکرد کیفی سایر قطعات خودرو را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد و جدای از خطرات احتمالی هزینه های تعمیراتی صاحب خودرو را نیز به مراتب بالاترخواهد برد. 

این در حالی است که خرید قطعات و لوازم یدکی موردنیاز از نمایندگی های خودروسازان، جدا از سطح کیفی و قیمت آنها، حداقل ضامن اصالت بوده و امکان پیگیری (در صورت تخلف) خواهد داشت.

در اینکه قیمت برخی از قطعات عرضه شده در نمایندگی ها غالبا بالاتر از نمونه های مشابه در بازار آزاد است، تردیدی نیست، اما ارزان تر بودن ممکن است خسارات مالی و جانی برای شهروندان به دنبال داشته باشد.

مزایای استفاده از قطعات اصلی ایساکو
فرض کنیم یک شهروند به جای خرید لنت ترمز (که جزو قطعات ایمنی خودرو است)، از نمایندگی های مجازایران خودرو، این قطعه را به هوای قیمت کمتر از جایی دیگر تهیه کند. چه تضمینی وجود دارد که قطعه موردنظر تقلبی نباشد و جان و مال این شهروند را به خطر نیندازد؟ این در حالی است که با خرید قطعات از نمایندگی های مجاز خودروسازان، می توان نسبت به اصالت آن اطمینان حاصل کرد. 

در این مورد اما معاون مهندسی و کیفیت شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو (ایساکو) به تازگی عنوان کرده که فروش قطعات غیر اصلی و تقلبی در بازار لوازم‌یدکی خودرو افزایش یافته است. 

شهریار سلطانی تاکید کرده که دلالان و سودجویان قطعات و لوازم یدکی تقلبی را با قیمت‌های ناچیز روانه بازار می کنند، حال آنکه کیفیت آنها بسیار پایین است. به گفته وی، اخیرا چند مجموعه زیرزمینی که لوازم مستعمل و معیوب را با تغییر رنگ و نوسازی ظاهری، در بسته‌بندی‌های تقلبی و به نام و برند تجاری خودروسازان کشور روانه بازار می کردند، کشف شده است.

راه های تشخیص اصالت قطعات ایساکو
اظهارات این مقام مسوول نشان می دهد تشخیص ظاهری قطعات اصلی از تقلبی بسیار سخت و حتی ناممکن است. از همین رو می طلبد شهروندان با استفاده از روش های ارائه شده توسط شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو)، نسبت به اصل و اصالت قطعات و لوازم یدکی قبل از خرید، اطمینان حاصل کنند.

از جمله راه های تشخیص اصالت قطعات، می توان به سامانه پیامکی و استفاده از اپلیکیشن شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو( ایساکو)  اشاره کرد. 

مشتریان ایساکو می توانند با ارسال بارکد درج شده روی جلد قطعات و لوازم یدکی به سامانه پیامکی 300031، نسبت به اصالت آنها مطمئن شوند.

روش دیگر نیز این است که مشتریان ایساکو اپلیکیشن این شرکت را روی گوشی های خود نصب و اصالت قطعات را در بخش مربوطه پیگیری کنند. 
 

ارسال نظرات
موضوعات روز