سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
یک کارشناس مسکن گفت: بین آپارتمان های تولیدشده و قدرت خرید متقاضیان خرید مسکن تعادل وجود ندارد.
کد خبر: ۴۳۹۲۳
آینده مردمی که قدرت خرید مسکن لوکس ندارند، چه می‌شود؟تیتر20- سالانه بین 900 تا یک میلیون به جمع متقاضیان مسکن اضافه می‌شود. در حالی که مسکن های لوکس در بالای شهر تهران خالی است، بسیاری از شهروندان امکان سکونت در یک آپارتمان 60 متری را هم ندارند.

محمد دامادی، کارشناس مسکن در گفت و گو با اقتصادآنلاین اظهار کرد: در آمارهای مختلف میزان تولید سالانه مسکن درج می شود اما آیا این تولید مسکن بر اساس تقاضای جامعه است؟ بخش عمده‌ای از افزایش سالانه‌ تولید مسکن، همان خانه‌های خالی است که برای سوداگری ساخته می‌شود.

وی افزود: اگر توزیع ساخت‌و‌ساز مسکن در مناطق مختلف به گونه‌ای نباشد که عرضه‌ و تقاضا را متعادل کند، در آینده تامین مسکن دچار مشکل می‌شویم.

عضو سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: سود، ساخت مسکن در مناطق بالای شهر تهران، بسیار بالاست به همین دلیل در مناطقی همچون تجریش، ساختمان سازی آن هم از نوع لوکس بسیار رشد داشته و همچنان تعداد بسیاری  آپارتمان‌ ساخته می‌شود که در نهایت خالی می‌ماند. ساختمان های 2 یا 3 طبقه با عمر کمتر از 10 سال به خاطر سودی که در تراکم وجود دارد، تخریب می‌شوند و به جای آن برج ساخته می‌شود در مقابل بسیاری از مناطق شهری در تهران بافت فرسوده محسوب می‌شوند و نیاز اساسی به بازآفرینی شهری دارند که هیچ اقبالی برای ساخت‌وساز در آن وجود ندارد.

وی افزود: بین آپارتمان های تولیدشده و قدرت خرید متقاضیان خرید مسکن تعادل وجود ندارد. اگر همه بخواهند به دنبال سود در مناطقی همچون ولنجک، تجریش، سعادت آباد، آپارتمان بسازند، آینده مردمی که قدرت خرید مسکن لوکس ندارند، چه می‌شود؟

دامادی در ادامه اظهار کرد: بخشی از مشکلات مربوط به ساخت‌وساز  به وزارت راه و شهرسازی و بخشی از آن به شهرداری ها مربوط می‌شود. میزان و تراکم ساخت و ساز‌ها در حوزه شهری باید تحت نظارت دولت باشد. هدایت بخش خصوصی به مناطقی که نیاز مسکن در آن بیشتر است از جمله وظایفی است که دولت باید به آن جامه عمل بپوشاند.

عضو  سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: مدیریت ساخت‌و‌ساز به درستی انجام نشده چرا که آن را به وضع قوانین محدود کرده‌ایم. امروز بخش عقب مانده ساخت‌و‌ساز نیاز به اعمال نقش مدیریتی دارد.

دامادی گفت: برای مناطقی که نیاز به بازآفرینی شهری دارند، باید برنامه‌های تشویقی جدی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شود تا عملکرد آن تاثیر مثبتی در پایین آمدن آمار متقاضیان مسکن داشته باشد.

وی در آخر خاطر نشان کرد: در ساختمان سازی نباید فقط به دنبال پول بود، کمبود پارکینگ به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات شهروندان، نتیجه عملکرد مسئولین در ساختمان‌سازی است. اولویت برای دولت و سازمان ها و نهادهای مختلف باید ساخت یک ساختمان استاندارد با تمام امکانات رفاهی باشد نه آنکه درآمدزایی اولویت باشد.

در ارتباط با ابزارهای تشویقی باید تصمیمات به درستی گرفته شود. اینکه آیا مساعدت ها به فرد  انبوه‌ساز، تعلق بگیرد و منطقه‌های مهمی که باید بازآفرینی شوند کدام منطقه است از جمله  مهمترین این موضوعات است./ اقتصادآنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز