سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند ضرورت تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال به جنوب را مورد تأکید قرار داد و گفت: بندر چابهار برای هندی‌ها ارزش استراتژیک بالایی دارد.
کد خبر: ۴۴۱۱۲
ارزش استراتژیک بندر چابهار برای هندی‌هاتیتر20- ابراهیم جمیلی با بیان اینکه بندر چابهار برای هندی‌ها ارزش استراتژیک بالایی دارد و بهترین راه دسترسی این کشور به بازار افغانستان و کشورهای حوزه CIS محسوب می‌شود اظهار داشت: زیرساخت‌های کریدور شمال به جنوب باید سریع‌تر تکمیل شود.

جلیلی، منطقه آزاد انزلی را شاهراه اقتصادی و استراتژیک کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب تلقی کرد و بیان داشت: یکی از بهترین تصمیمات ایجاد مناطق آزاد، تأسیس منطقه آزاد انزلی بود زیرا سازمان منطقه آزاد انزلی توانسته است بیشترین اعتماد بخش خصوصی را جلب کند.
وی حلقه مفقوده تجارت کریدور شمال ـ جنوب را نبود زیرساخت‌های کامل در منطقه آزاد انزلی اعلام کرد و ابراز داشت: کشور و دولت در حال حاضر در یک فشار اقتصادی شدید و تحریم‌های دشمن به سر می‌برد اما با تمام این‌ها اقدامات بسیار خوبی برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی انجام داده است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های منطقه آزاد انزلی از جمله سرعت در ساخت راه‌آهن رشت بندرکاسپین را از جمله برنامه‌های خوب دولت خواند و تصریح کرد: با تصویب منطقه آزاد انزلی بخشی از استان گیلان در انزلی به منطقه آزاد تبدیل شد از طرفی در اقتصاد کشور و در تداوم کریدور شمال ـ جنوب نیز شاهد تحولات عظیمی بودیم.
جلیلی، تلاش رقبای تجاری ایران برای جایگزین کردن راه‌هایی جهت تجارت کالا را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: در اینجا و در این برهه از زمان تقویت زیرساخت‌های منطقه آزادانزلی با توجه به رقابت شدیدی که ایجاد شده حایز اهمیت است و باید به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار گیرد.
وی اهمیت زیرساخت‌ها در تنها منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی شمال کشور در بندر انزلی را برشمرد و تصریح کرد: مجتمع بندری کاسپین منطقه آزادانزلی باید در رقابت شبکه حمل و نقل جهانی با امکانات زیرساخت‌ و به لحاظ موقعیت استثنایی و ویژه‌ای که از آن برخوردار است حرف اول و آخر تجارت بین‌المللی را زده باشد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با بیان اینکه در همه ابعاد باید تلاش ما در منطقه آزاد انزلی چندین برابر باشد خاطرنشان کرد: جایگاه بندرانزلی و بندرکاسپین در میان سایر بنادر و مناطق آزاد که هم توانسته بیشترین اعتماد بخش خصوصی را جذب کند و هم از پشتیبانی بخش خصوصی برخوردار باشد رفیع است و باید سرمایه‌گذاری بیشتری در آن انجام شود.
جلیلی با تأکید بر اینکه به عقیده وی شرایط به‌گونه‌ای است که همه باید دست در دست هم بدهند تا نگذارند اهمیت منطقه آزادانزلی نسبت به سایر رقبا کمتر دیده شود افزود: اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و سایر اتاق‌های مشترک می‌توانند به این هدف کمک کنند.
وی از راهنمایی و همراهی تجار و کسانی که در بحث بازرگانی با ایران فعالیت اقتصادی مشترک دارند و خواستار ایجاد پایگاهی در منطقه آزاد انزلی هستند توسط اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند سخن گفت و اظهار داشت: بندر چابهار بهترین راه دسترسی هندی‌ها به بازار افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با بیان اینکه هم‌اکنون بازار پرجمعیت و پر مصرف هند برای تجار ایرانی فرصت بسیار مناسبی است تصریح کرد: با وجود تمام تحریم‌های ظالمانه و فشارهای مستقیم آمریکایی‌ها بر شرکای تجاری ایران، کشور هند از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که مبادلات تجاری خود را با ایران به خوبی حفظ کرده است.
جلیلی از سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار خبر داد و با اشاره به اینکه بندر چابهار حلقه‌های مفقوده‌ای دارد و به خط سراسری راه‌آهن متصل نیست عنوان کرد: اتصال راه‌آهن قزوین ـ رشت بخشی از این مشکل را حل کرد اما انتظار داریم مسیر کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب تا منطقه آزادانزلی تکمیل شود.
وی در اولویت قرار دادن اتصال کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب تا منطقه آزادانزلی توسط وزارت راه و شهرسازی و تکمیل راه‌آهن رشت ـ انزلی را خواستار شد و گفت: با تکمیل این کریدور بین‌المللی می‌توانیم صادرات و واردات کالاها را از راه بندرکاسپین منطقه آزاد انزلی و بندر چابهار به هند و بالعکس فعال کنیم./تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز