دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
تیتر20 بررسی می کند؛
نباید فراموش کرد دستیابی به تکنولوژی های روز دنیا نیازمند صرف هزینه هایی است که گاهی این هزینه ها ارزی محاسبه می شود. از سویی دیگر تحریم های وضع شده علیه این شرکت و خود کشور می تواند مانع جدی برای بروزرسانی تکنولوژی ها باشد.
کد خبر: ۴۴۹۰۶
چالش ارتقای تکنولوژی تولید در فولاد مبارکه
تیتر20 - صنعت فولاد در ایران یکی از اصلی ترین صنایع محسوب می شود که که تامین کننده نیاز صنایع پایین دستی مهم همچون خودرو سازی است. از سویی دیگر این صنعت برای افق 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد را در دستور کار خود قرار داده است که بخش زیادی از این تولید راهی بازارهای صادراتی می شود.

در این میان فولاد مبارکه با در اختیار داشتن شرکت های زیرمجموعه نقش مهمی در تولید فولاد کشور ایفا می کند. محصولات این هلدینگ نه تنها نیاز داخلی را تامین می کند بلکه با تولید محصولات با کیفیت امروز حضور خوبی در بازارهای جهانی دارد به نحوی که امریکا مجدد این شرکت را در لیست تحریم ها قرار داده است. البته به گفته حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل این شرکت، این تحریم تاثیری بر روند کاری فولاد مبارکه نخواهد داشت.

درواقع فولاد مبارکه امروز در کنار خرید مود اولیه از معادن، خود نیز در منطقه سنگان، عسلویه معدنی ایران وارد سرمایه گذاری شد و چندی پیش کارخانه فرآوری خود را به بهره برداری رساند تا مشکلات در حوزه تامین مواد اولیه برطرف شود. 

در کنار این موارد، نباید فراموش کرد که فولاد مبارکه نقش مهمی در تامین ورق مورد نیاز صنعت خودرو ایفا می کند، صنعتی که همچنان مشتریان خوبی با وجود التهاب های اقتصادی در بازار دارد. 

اما نکته مهم برای حفظ بازار داخلی و تامین نیاز خودرو سازی و همچنین حضور در بازارهای صادراتی، بروز بودن تکنولوژی های مورد استفاده در فولاد مبارکه است. 

بدون شک وضع تحریم های ظالمانه صنایع کشور از جمله صنعت فولاد را در بروزرسانی تکنولوژی ها با مشکل همراه کرده است. تحریم ها باعث شد تا برخی شرکت های اروپایی از ارائه تکنولوژی های روز به ایران خودداری کنند اما با این وجود شرکت های بزرگ همچون فولاد مبارکه خود وارد مسیر شده و بومی سازی تکنولوژی را در دستور کار قرار دادند.

در این میان نباید از نقش مهم واحدهای تحقیق و توسعه به آسانی گذشت. در سال هایی که گذشت شرکت های بزرگ مانند فولاد مبارکه سرمایه گذاری خوبی در حوزه R&D انجام دادند که در نتیجه آن می توان شاهد کاهش قیمت تمام شده، کاهش مصرف انرژی و همچنین حفظ محیط زیست بود.

حمیدرضا عظیمیان در این باره بیان داشت: استفاده از چراغ دانش می تواند در توسعۀ تکنولوژی و چرخۀ تولید و اقتصاد کشور نقش به سزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در چشم انداز و هدف گذاری های جدید فولاد مبارکه دستیابی به دانش فنی روز و تکنولوژی فولاد ترسیم شده است ادامه داد: به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم  تا پنج سال آینده به این هدف مهم و تعیین کننده برسیم.
 
درواقع رویکرد فولاد مبارکه دستیابی به دانش روز دنیا در صنعت فولاد است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکنندۀ فولاد کشور و خاورمیانه است خوب است، ولی کافی نیست؛ باید از این مرحله عبور کنیم و صاحب تکنولوژی شویم. در این صورت است که می توانیم مجموعۀ کاملی باشیم.

عظیمیان تصریح کرد: در حال حاضر با اتکا به دانش فنی شرکت های داخلی، ۷۵ درصد تکنولوژی تولید فولاد را کسب کرده ایم و نیاز به تلاش بیشتری است که به ۱۰۰ درصد تکنولوژی بومی دسترسی پیدا کنیم و برای تحقق این امر راهی جز استفاده از دانش داخلی که به خصوص در دانشگاه ها تولید می شود نداریم و این برای صنعت فولاد کشور یک الزام است.

درواقع همراهی دانشگاه با صنعت فولاد می تواند تاثیر تحریم ها بر این موضوع را کاهش دهد.

دستیابی به تکنولوژی های روز دنیا می تواند کیفیت محصولات نهایی این شرکت را ارتقا دهد درواقع با بروز رسانی تکنولوژی ها فولاد مبارکه می تواند در حوزه دیگر از جمله خودروسازی نیز ورق هایی با استحکام بیشتر راهی بازار کند.
 
اما نباید فراموش کرد دستیابی به تکنولوژی های روز دنیا نیازمند صرف هزینه هایی است که گاهی این هزینه ها ارزی محاسبه می شود. از سویی دیگر تحریم های وضع شده علیه این شرکت و خود کشور می تواند مانع جدی برای بروزرسانی تکنولوژی ها باشد. 

از سوی دیگر تغییر در مدیریت ها در بخش صنعت نیز می تواند این اقدام را کمی به تعویق اندازد، زیرا برنامه های راهبری هر مدیر با مدیر دیگر متفاوت است هر چند در نهایت یک سیاست کلی دنبال می شود اما این موضوع نیز می تواند اثر گذار باشد.

موضوع دیگر شرایط بازار داخلی و صادراتی و بحرانی به نام کرونا است که می تواند تامین مواد اولیه و میزان تقاضا را تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق نیز می تواند بر اجرای طرح های توسعه و تامین سرمایه برای بومی سازی اثر گذار باشد.

اما در کنار این موارد پروژه خط نورد گرم شمارۀ 2 برای فولاد مبارکه از پروژه های مهم این مجموعه است. در همین رابطه مختـار بخــشیان، مــعاون بهره برداری فولاد مبارکه اظهار کرد: امروز در یک خودرو بیش از 30 گرید مختلف استفاده می شود و پشت هر قسمت خودرو دانشی است که براساس آن ایمنی افزایش یابد، انرژی کمتری مصرف شود و ماشین سبکتر باشد.

بخشیان افزود: نورد گرم هم جزو پروژه هایی است که اجرای آن قرار بود از 12سال پیش شروع شود، اما متأسفانه به دلیل شرایط سیاسی و تحریم ها و مسائل پیش آمده، هر بار که ما به نقطۀ عملیاتی شدن رسیدیم متأسفانه کار متوقف شد. سرانجام با همت مهندس عظیمیان و تصمیم گیری بر این مبنا که به هر شکل ممکن ما نباید عقب بمانیم و امید بستن به شرکت های صاحب نام عمدتا اروپایی شاید توجیه نداشته باشد، ما به سمت شرق رفتیم و خوشبختانه این پروژه آغاز شد.
 
بخشیان افزود: طبق پیش بینی هایی که در زمینۀ این نوع فولاد شده، فولاد مبارکه همه نیازهای کشور را در این حوزه برطرف می کند. حتی در چشم انداز ما تا 10 سال آینده، امکان تولید گریدهای جدیدی را هم که به بازار فولاد عرضه می شود خواهیم داشت. در نورد فعلی حداکثر نیرویی که قفسه های نورد می توانند اعمال کنند 3000  نیرو است، ولی در نورد جدید میتوانیم تا 5000 نیرو را در هر قفسه اعمال کنیم.

هرچند فولاد مبارکه با راه اندازی این خط در نظر دارد قوی تر از گذشته در تولید ورق های خودرویی حضور داشته باشد و بومی سازی در این بخش را اجرایی کند اما نباید فراموش کرد بحران کرونا توانسته بر اقتصاد کشور و حتی جهان تاثیر داشته باشد. اتفاقی که هدف گذاری بسیاری از شرکت های بزرگ جهان را نیز با تغییر همراه کرد. درنتیجه ممکن است روند صادراتی این مجموعه با توجه به وضع تحریم های جدید و همچنین موج دوم شیوع کرونا تحت تاثیر قرار دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز