دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
هرچند حسگر دنده عقب، قطعه ای بسیار کوچک و ظریف به شمار می رود، با این حال طراحی و تولید آن تا به امروز در توان شرکت های داخلی نبوده و نیاز خودروسازان به این قطعه، از مسیر واردات تامین شده است.اما ابرقطعه ساز کشور یعنی صنایع تولیدی کروز، ماموریت یافته تا حسگر دنده عقب را داخلی سازی کند.
کد خبر: ۴۶۸۳۵
میزبانی خودروها از حسگر دنده عقب ایرانی
تیتر20 - شاید برای برخی از شهروندان ایرانی به اصطلاح افت به حساب بیاید که هنگام دنده عقب، کسی به آنها فرمان بدهد و یا خودروشان به حسگری راهنما برای عقب رفتن و عدم برخورد به موانع مجهز باشد. 

با این حال اما خیلی ها نیز طی چند سال گذشته نیاز به حسگر دنده عقب در خودرو را احساس و از آن استقبال کرده اند. با وجود این حسگر در خودرو، راننده می تواند ضمن شناسایی موانع عقب، خطر برخورد با آنها را به حداقل رسانده و البته پارک بهتری هم داشته باشد. این در شرایطی است که پس از آغاز تحریم ها علیه خودروسازی ایران، تامین این حسگر به مشکل خورد و بسیاری از خودروهای تولیدی در دوران تحریم، از این آپشن جذاب محروم شدند.

حالا اما خبر می رسد ابرقطعه ساز کشور یعنی صنایع تولیدی کروز، ماموریت یافته تا حسگر دنده عقب را داخلی سازی کند.

هرچند حسگر دنده عقب، قطعه ای بسیار کوچک و ظریف به شمار می رود، با این حال طراحی و تولید آن تا به امروز در توان شرکت های داخلی نبوده و نیاز خودروسازان به این قطعه، از مسیر واردات تامین شده است. اردیبهشت دو سال پیش که آمریکا از توافق هسته ای و برجام خارج شد، دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور از بازگشت تحریم ها علیه ایران خبر داد و اعلام کرد در اولین قدم، خودروسازی تحریم خواهد شد.

بین نقض برجام تا بازگشت تحریم ها، سه ماه فاصله بود، از همین رو خودروسازان توانستند قطعات زیادی را در این مدت وارد و ذخیره کنند، از جمله همین حسگر دنده عقب. ذخایر قطعات اما سرانجام به پایان رسید و از همین رو نه تنها تولید برخی خودروهای مونتاژی کالا متوقف شد، بلکه خودروسازن مجبور شدند برخی قطعات محصولات شان را نیز حذف کنند. در این بین، حسگر دنده عقب هم جزو حذفی ها قرار گرفت، زیرا دیگر امکان تامین آن به دلیل تحریم ها نبود و از طرفی، تولید داخل نیز نداشت.

 این در شرایطی است که حالا خبر می رسد تولید داخل حسگر دنده عقب مدت هاست در دستور کار شرکت کروز قرار گرفته است. گویا کروزی ها از یک سال و نیم پیش پروژه داخلی سازی حسگر دنده عقب را آغاز کرده اند و احتمالا در آینده ای نه چندان دور، این قطعه باز هم به خودروهای داخلی اضافه خواهد شد.

اما کروز چگونه توانسته حسگر دنده عقب را با توجه به فناوری نسبتا پیچیده اش در مسیر داخلی سازی قرار دهد؟ طبق اطلاعات به دست آمده، روشی که کروز برای ساخت داخل این قطعه در نظر گرفته، "مهندسی معکوس" است.

 کروز در واقع توانسته با روش مهندسی معکوس، به تکنولوژی ساخت حسگر دنده عقب دست بیابد و حالا نیز جشن تولید انبوه آن را گرفته است. طبق اطلاعات رسیده از کروز، این شرکت قصد دارد با توسعه خطوط تولید خود، در آینده ای نه چندان دور به حجم تولید سالانه 750 هزار حسگر دنده عقب برسد. با توجه به اینکه اولا تیراژ خودروهای داخلی به دلیل تحریم ها افت کرده و ثانیا قرار نیست همه خودروها به حسگر دنده عقب مجهز شوند، تیراژ مدنظر کروز برای تولید حسگر دنده عقب می تواند جوابگوی نیاز خودروسازان داخلی بوده و آنها را از واردات این قطعه، تقریبا بی نیاز کند.

طبعا کروز این امکان را دارد که تیراژ این قطعه را در آینده و متناسب با رشد تولید خودرو در کشور بالا ببرد، بنابراین حتی اگر روزی تحریم ها نیز لغو شوند، اثرات مثبت این اقدام کماکان پابرجا خواهد بود. با داخلی سازی این قطعه، مشتریان خودروهای داخلی باز هم می توانند از مزایای حسگر دنده عقب بهره مند شوند و علاوه بر آن، از ارزبری قطعات موردنیاز صنعت خودرو نیز کاسته خواهد شد. در کنار اینها اما این را هم نباید فراموش کرد که با داخلی سازی حسگر دنده عقب در کروز، احتمالا اشتغالزایی جدیدی نیز در این شرکت صورت خواهد گرفت.   

ارسال نظرات
موضوعات روز