چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
تیتر20 بررسی می کند؛
تاخیر در اجرای توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران به طور قطع آسیب‌های جبران ناپذیری را به صنعت نفت کشور چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ اعتباری وارد خواهد کرد.
کد خبر: ۴۶۸۴۳
توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران؛ یکی از مهمترین پروژه‌های بلاتکلیف وزارت نفت
تیتر20 - فاز دوم میدان نفتی یادآوران از جمله پروژه‌های مهمی است که هنوز تعیین تکلیف نشده است. تصمیم‌های متعدد وزارت نفت و اعمال تحریم‌های ظالمانه توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران را با چالش‌های متعددی روبرو کرد.

عراق را می‌توان به شریک ایران در توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران برشمرد. اهمیت توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران از آنجا 2 برابر می‌شود که به فوق سبک بودن نفت این میدان پی ببریم. در واقع نوع نفتی که از این میدان استخراج می‌شود آن‌چنان جذابیتی برای مشتریان دارد که هیچ کشور حاضر نیست که نفت سبک میدان نفتی یادآوران با محصول یا فرآورده نفتی دیگری تعویض کند؟

ظرفیت تولید 300 هزار بشکه در روز میدان نفتی یادآوران و توسعه فازهای آن را به یک موضوع مهم تبدیل کرده است اما در طول اجرای 3 فاز میدان نفتی یادآوران چالش‌هایی بوجود آمد که امروز شاهد بلاتکلیف بودن این میدان مهم نفتی هستیم.

3 قرارداد برای توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران از سال 1385 تا پایان سال 1386 به امضا رسید اما در نهایت توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران در سال 1395 به اتمام رسید. فاصله زمانی انعقاد قراردادها با اجرای توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران به طور تقریبی به 10 سال می‌رسد هرچند در این مدت شرکت‌های بزرگ خارجی و به خصوصی چینی‌ها که در صنعت نفت فعال هستند نقشه‌ها و راهکارهای متعددی را برای توسعه فازهای این میدان مهم نفتی ارائه دادند اما همه این راهکارها یا با چالش تامین منابع مالی مواجه شد یا سدی بنام تحریم را پیش روی خود دید و یا با مشکل فواصل طولانی مدت در فاز اجرا روبرو شد که به لحاظ زمانی و مالی اجرای پروژه توجیه خود را از دست داده بود.

اجرای برجام و حضور نمایندگان توتال و شل در ایران زمزمه‌های واگذاری میدان نفتی یادآوران را به این 2 غول بزرگ نفتی را قویتر از گذشته کرد اما با خروج آمریکا از برجام شاهد عقب‌نشینی کمپانی‌های بزرگ نفتی دنیا برای توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران بودیم.

نحوه انعقاد قراردادهای IPCپس از اجرای برجام در شرایطی رقم خورد که وزیرنفت توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران را در لیست گذاشته بود اما پس از مدتی چاه‌های حفرشده در میدان نفتی یادآوران با افت فشار مواجه نشدند تا اینکه ساختار قرارداد توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران با چالش جدیدی روبرو شود.

بلاتکلیفی فاز دوم در تعیین پیمانکار تا جایی پیش رفت که حتی تعیین مدل جدید قراردادی برای پیمانکاران نفتی به منظور توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران با توجه به گران شدن هزینه‌ها و خروج کمپانی‌های بزرگ نفتی دنیا از این میدان نه تنها صرفه اقتصادی نداشت بلکه خسارت‌های فراوانی را هم به فعالان در توسعه فاز دوم توسعه میدان نفتی یادآوران وارد می‌کرد.

توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران در حالی همچنان بلاتکلیف مانده است که توسعه فاز اول حدود 4 سال است به اتمام رسیده و شرکت ملی نفت ایران پس از انجام مذاکرات بی‌نتیجه با کمپانی‌های بزرگ نفتی خارجی و شرکت‌های ایرانی هنوز به نتیجه مشخص و واحدی نرسیده است.

پاسخ وزیرنفت هم برای توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران این است که((صبرکنید تا تصمیم بگیریم))
تاخیر در اجرای توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران به طور قطع آسیب‌های جبران ناپذیری را به صنعت نفت کشور چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ اعتباری وارد خواهد کرد. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که بیش از 70 درصد از میدان نفتی یادآوران بین ایران و عراق مشترک است که همین موضوع امکان سبقت عراقی ها از ایران را در توسعه و بهره برداری فاز دوم توسعه میدان نفتی یادآوران بیشتر می‌کند.

پیمانکار ایرانی قوی وارد میدان نفتی یادآوران شود
استاد اقتصاد بین‌الملل حوزه انرژی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه وزارت نفت تمام تلاش خود را برای تبدیل میادین بالقوه نفتی به بالفعل بکار گرفته است،گفت: به طور قطع تاخیر در توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به صنعت نفت کشور وارد کند زیرا نوع نفت این میدان نفتی برای راه‌اندازی و تداوم فعالیت بسیاری از پالایشگاه‌های داخل و خارج کشور استفاده می‌شود.

حسن مردای به آثار مخرب تحریم‌ها برتوسعه فازهای نفتی میادین مهم اشاره کرد و افزود: متاسفانه تحریم‌های ظالمانه حتی اجازه نداد تا شرکت‌های چینی هم اقدامی برای توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران کنند اما بکارگیری شرکت‌های ایرانی در این میدان نفتی نیازمند تحقیق و انعقاد قرارداد سخت‌گیرانه برای اجرای کامل تعهدات است.

وی افزود: متاسفانه در سایر میادین نفتی کشور شاهد بودیم که حضور شرکت‌ها و کمپانی‌های نفتی ایرانی در بعضی موفق ودر بسیاری از مواقع با رهاسازی پروژه همراه بوده است.

مرادی گفت: میدان نفتی یادآوران به دلیل برخورداری از نفت سبک و ارسال این نوع نفت به بسیاری از پالایشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد که توسعه فاز دوم تا به اینجا بلاتکلیف مانده است.

این استاد اقتصاد بین‌الملل حوزه انرژی دانشگاه تهران اضافه‌کرد: توان‌سنجی شرکت‌های ایرانی برای واگذاری توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران بسیار اهمیت دارد تا شاهد اتمام و موفقیت توسعه فاز دوم این میدان نفتی باشیم.

وی افزود: مشخصات فنی،توانایی اجرا و سرعت اجرا را می‌توان از مهمترین خصوصیات یک شرکت بومی و ایرانی برای توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران برشمرد که مسئولان وزارت نفت در زمان انعقاد قرارداد با یک شرکت ایرانی در زمان تحریم باید موارد ذکر شده را درنظر بگیرند.

مرادی تصریح‌کرد: توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران زمان درستی اجرا خواهد شد که پیمانکار این پروژه از سوی وزارت نفت به درستی انتخاب و در زمان مقرر این پروژه را شروع و به اتمام برساند.

سخن آخر
بنابراین توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران را می‌توان را به دلیل برخوردای از نفت سبک و ارزنده یکی از مهمترین پروژه‌های بلاتکلیف وزارت نفت عنوان کرد که اتمام آن نیازمند انتخاب یک شرکت پیمانکار قدرتمند ایرانی برای سربلندی صنعت نفت کشور است.










ارسال نظرات
موضوعات روز