دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
«تیتر20» گزارش می دهد:
تغییرات مدیریتی در بنگاه ها و شرکت های بزرگ می تواند واکنش های مثبت و منفی بسیاری به همراه داشته باشد. این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای گذشته در بخش معدن تغییرات مدیریتی را اعمال کرده است که گاها ناگهانی بوده، حال خبرهایی از تغییرات مدیریتی در شرکت ملی مس نیز به گوش می رسد.
کد خبر: ۴۷۸۱۳
زمزمه تغییرات در صنعت مس به گوش می رسد/ هزار راه نرفته پیش پای ملی مس
تیتر20 -  چند روزی است زمزمه هایی از تغییر مدیرعامل شرکت ملی مس به گوش می رسد و به نوعی وزارت صمت برای ادامه پروسه تغییرات نیم نگاهی به این شرکت بزرگ توسعه ای دارد. 

هرچند این تغییرات می تواند ناشی از تصمیمات مدیریتی باشد اما باید از نگاه دیگری به بررسی آن پرداخت. با انتشار برخی اخبار مبنی بر تغییر مدیرعامل شرکت ملی مس، از سوی برخی افراد و رسانه ها انتقاداتی نیز منتشر شده است و این موضوع را به مسائل سیاسی نسبت داده اند. 

اما آیا بهتر نیست در شرایط فعلی مدیری که سال ها در بخش های مختلف معدنی حضور داشته و به اصطلاح  امتحان خود را پس داده و حتی 2 بار مدیریت شرکت ملی مس را در کارنامه خود ثبت کرده میدان را به مدیران جوان و با انگیزه بسپارد؟
 
سعدمحمدی که در بخشی از سوابق کاری خود مدیر عاملی شرکت‌های ملی مس، ذوب آهن اصفهان و هلدینگ توسعه معادن روی را دارد، تا پیش از احزار مدیر عاملی شرکت ملی صنایع مس، عضویت هیات عامل و همچنین معاونت توسعه طرح‌های معدنی و صنایع معدنی ایمیدرو را در اختیار  دارد، هرچند با نقاط ضعف و قدرت شرکت ملی مس آشنایی دارد اما دیگر به سن بازنشستگی رسیده و طبیعی است که باید میز ریاست را تحویل فرد دیگری بدهد. 

شرکت ملی مس در سال های اخیر و با ورود دوباره سعد محمدی توانست اقدامات مهمی را رقم زده و رکوردهای بسیاری را ثبت کند. به عنوان مثال اقدامات اکتشافی در این شرکت با سرعت خوبی در حال انجام است اما اگر یک مدیر جوان که نمونه هایی از آن را در حوزه های دیگر معدن دیده ایم سکان هدایت مس را برعهده داشت آیا نتایج بهتری نسبت به امروز حاصل نمی شد. 

با بررسی متن سخنرانی های سعد محمدی در 2  سال اخیر متوجه می شویم که وی تنها بر 2 موضوع توسعه اکتشافات و ارتقا جایگاه جهانی مس تاکید دارد اما هیچگاه به بررسی جدیدترین تکنولوژی های روز در صنعت مس جهان نپرداخته است. این موضوع نشان می دهد مدیریت مس تنها با نگاهی تک بعدی رو به جلو در حرکت است هر چند به واسطه این اقدامات استقبال از سهام این شرکت نیز در مقاطعی افزایش یافت. 

البته فراموش نکنیم تنها متولی بخش مس در ایران شرکت ملی مس است که صادرات و تولید در دست آن است در نتیجه رقیب دیگری در بازار سرمایه نداشته و همین موضوع باعث شد در روزهای طلایی بورس سهامداران به سراغ خرید نماد فملی بروند. 

با بررسی چنین موضوعاتی تغییرات مدیریتی جهت پویایی یک سیستم امری طبیعی است و فردی که به عنوان سکان دار یک شرکت انتخاب می شود باید نقشه راه جدیدی برای افزایش سرعت در مسیر توسعه تدوین کند. 

هرچند شرکت ملی مس دغدغه ها در حوزه تامین مواد اولیه را برطرف کرد اما باید ارتقا تکنولوژی و سیستم بازیافت مس را در دستور کار خود قرار دهد. همچنین مسیر اکتشاف نیز از راه جدیدی دنبال شود.
 
از سویی دیگر امروز صادارت برای شرکت مس نقطه قوتی است اما مدیر جدید باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش سرانه مصرف در بازار داخلی بوده و میزان تقاضا در بازار داخلی به سبب اهمیت این محصول در صنایع های تک را نیز افزایش دهد. 

هرچند تغییر مدیریتی در شرکت مس در حد گمانه زنی مطرح شده است اما تغییر در بخش های صنعتی از الزامات توسعه پایدار است. حال باید دید مدیر جدید ایمیدرو چه تصمیمی برای هدایت شرکت ملی مس گرفته است.



ارسال نظرات
موضوعات روز