يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
تیتر20 بررسی می کند؛
خودرو سازی که این روزها با گذر از دوران سخت ناشی از شوک های تحریم و بی وفایی شرکای خارجی، حالا دوباره به میدان تولید بازگشته است.
کد خبر: ۴۷۸۷۵
پارس خودرو در گذار از شوک های تحریم و بی وفایی شرکای خارجی/ احیای پارس خودرو با میهمانان داخلی
تیتر20 - خودرو سازی که این روزها با گذر از دوران سخت ناشی از شوک های تحریم و بی وفایی شرکای خارجی، حالا دوباره به میدان تولید بازگشته است.

صحبت از پارس خودرو است، خودروسازی که گفته می شود یکی از مجهزترین خطوط تولید صنعت خودرو کشور را در اختیار دارد و سال ها میزبان محصولات لوکس خارجی بود. میهمانان آن ور آبی پارس خودرو را که مرور کنیم، متوجه خواهیم شد این خودروساز تا چه اندازه مقبول و مورد اعتماد خارجی ها بوده است.

روزگاری نیسان ماکسیما و سیتروئن زانتیا، بعدها نیسان قشقایی و تیانا و تا همین چند وقت پیش نیز رنو ساندرو، همه عمری را در پارس خودرو گذرانده اند و از میزبان شان نیز راضی بودند. 

این در حالی است که موج سنگین تحریم ها طی دهه 90، میهمانان خارجی پارس خودرو را با خود برد و این شرکت را با مشکل شدید محصول روبرو کرد. پارس خودرویی ها پس از عبور از دوران سخت تحریم های اوایل دهه 90، خود را احیا و تولیدشان را در پسابرجام با رنو و برلیانس رونق دادند، اما تا خواستند نفسی تازه کنند، موج سنگین تری از تحریم آنها را درنوردید.

پس از آنکه آمریکایی ها در اردیبهشت 97 از توافق هسته ای و برجام خارج و در پی آن، خودروسازی ایران را تحریم کردند، دوران افول پارس خودرو به واسطه از دست دادن شرکای خارجی آغاز شد. در مقایسه با تحریم های قبل، سومین خودروساز ایران این بار بیشتر کمر خم کرد و با افت شدید تولید و فروش مواجه شد. 

این شرکت ابتدا دوست چینی اش برلیانس را از دست داد و مجبور شد برای مدتی با مونتاژ محصولات این خودروساز وداع کند. هرچند تولید محصولات رنو در پارس خودرو تا همین چند وقت پیش نیز ادامه داشت، اما به دلیل تبعیت خودروساز فرانسوی از تحریم، ورودی قطعات افت کرد و پارس خودرو با تیراژی بسیار کمتر از ظرفیت اسمی اش، تولید تندر-90 و ساندرو را ادامه داد. سرانجام نیز با اتمام قطعات، تولید محصولات رنو در پارس خودرو پس از 13 سال متوقف شد. 

در کنار اینها اما پارس خودرو مستاجر داخلی اش یعنی پراید را هم از دست داد، خودرویی که تولید آن اواخر تیر امسال و با تصمیم سایپا برای همیشه متوقف شد. این در حالی بود که پارس خودرو توانست با همراهی شرکت مادر (سایپا) رفته رفته خود را احیا کند و دوباره به مدار تولید بازگردد. 

پارس خودرویی ها که پیش تر پراید را به صورت حق العمل کاری تولید می کردند، این بار میزبان کوئیک و ساینا شدند، ضمن آنکه تولید برلیانس نیز در این شرکت از سر گرفته شد. حالا پارس خودرو پس از تحمل دورانی بسیار سخت، بار دیگر در قامت سومین خودروساز بزرگ کشور ظهور کرده، چه آنکه آمارها از بهبود تولید این شرکت خبر می دهند.

با ورود محصولات جدید به پارس خودرو، خطوط تولید این شرکت از رکود خارج و پرسنل آن به آینده امیدوار شدند. بنابر آمار ارائه شده به بورس، پارس خودرو بالغ بر 10 درصد افزایش تولید را طی هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. هرچند پارس خودرو با همین محصولات نیز سرپا خواهد ماند، با این حال در صورت لغو تحریم ها علیه خودروسازی کشور، این شرکت می تواند باز هم میزبان میهمانان خارجی شود. با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن، امیدها برای احیای توافق هسته ای و برجام بالا رفته و اگر این اتفاق رخ دهد، تحریم های علیه خودروسازی کشور لغو خواهند شد.

در این صورت، امکان بازگشت شرکت های خارجی فراهم می شود و شاید پارس خودرو بتواند دوباره میزبانی از محصولات آنها را از سر بگیرد.
 

ارسال نظرات
موضوعات روز