دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
تیتر20 دلایل پیشتازی تجارت الکترونیک پارسیان را در عرصه پرداخت الکترونیک کشور بررسی می‌کند؛
یک سال پس از رونمایی از سرویس پرداخت مبتنی بر کدهای QR این ابزار امروز مهم‌ترین دستاورد شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در تلاش برای حذف ابزار فیزیکی از جریان پرداخت به‌شمار می‌آید، این در حالی است که شرکت تاپ پیش از این نفوذ خود را در عرصه پرداخت الکترونیک کشور با نرم‌افزار تاپ به نمایش گذاشته و در جذب تراکنش‌ها گوی سبقت را از همتایان ایرانی خود برده بود.
کد خبر: ۴۸۶۱۳
تیتر20 - پرداخت بدون استفاده از کارت‌های بانکی و از طریق کدهای QR و یا نرم‌افزارهای موبایلی پیشرفته‌ترین مدل کنونی پرداخت در کشور به شمار می‌آید که بیش‌ترین امنیت و بهداشت را در این فرآیند تامین می‌کند، با این حال این صورت از پرداخت تا تبدیل شدن به یک مدل مرسوم در معاملات جامعه ایرانی نیاز به پیمایش مسیری نه چندان طولانی دارد، این مسیر طولانی به نظر نمی‌آید چون پی‌اس‌پی‌های ایرانی هر یک به قدر توان به آن وارد شده و طی طریق می‌کنند، با این حال اغراق نیست اگر شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) را پیشتاز این رقابت بدانیم. آنچه این پیشتازی را برای تاپ رقم زده، موضوع گزارش پیش روست. 

اقدامی فراتر از چارچوب حرفه‌ای 
شرکت تجارت الکترونیک پارسیان ابتدای اسفند ماه سال گذشته از سرویس پرداخت مبتنی بر QR با عنوان کدپرداز رونمایی کرد. پس از رونمایی نوبت به اطلاع‌رسانی یا به عبارت دیگر تبلیغ و فرهنگ‌سازی برای این محصول نوظهور رسید.

تاپ در شرایطی اقدام به این کار کرد که به صورت کلی فرهنگ‌سازی در مورد یک محصول در چارچوب وظایف و حتی توانمندی‌های یک شرکت سهامی عام با پیشینه تنها یک دهه فعالیت نمی‌گنجد و به طور معمول انجام چنین اموری که نیاز به صرف توان مالی و فکری چشمگیر دارد با همکاری شماری از نهادهای دولتی و خصوصی صورت می‌پذیرد؛ با وجود اینها تاپ در یک سال گذشته اطلاع‌رسانی در این زمینه را به شکل گسترده انجام داد و این رویکرد را با تولید و انتشار محتوا در بسترهای گوناگون به پیش برد.

 تهیه و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات محیطی، اهدای جوایز به مشارکت‌کنندگان و... راهکارهای تاپ برای پیشبرد آنچه اشاره شد، بود. شواهد امر گویای آن است که تلاش شرکت تجارت الکترونیک پارسیان بر این بوده است تا جریان اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای ترویج پرداخت بدون کارت را با صرف هزینه هر چه کمتر،  جانمایی هر چه درست‌تر و پیام‌هایی هر چه ساده‌تر انجام شود تا پیام‌های موردنظر تاپ برای همه اقشار جامعه در دسترس و البته قابل‌فهم باشد. 

تبلیغات هماهنگ در فضای مجازی و از مجراهای خبری، فرهنگی، ورزشی، آموزشی، تفریحی، گردشگری و...، استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغات از طریق اینفلوئنسرهای فعال در شبکه‌های اجتماعی، ساخت گیف و موشن‌های آموزشی جذاب، اجرای عملیات پروموتری در ایستگاه‌های تاکسی، چاپ و توزیع بروشور و راهنمای استفاده از کدپرداز برای رانندگان و مسافران، برگزاری نشست با مدیران ارگان‌های دولتی و کمک برای تامین نیازهای آنها، تولید محتوای متنوع و جذاب برای کمپین همچون پست‌های گرافیکی برای شبکه‌های اجتماعی، طراحی بیلبورد و... دیگر فعالیت‌های شرکت تاپ را در عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در زمینه پرداخت با کد QR و البته نرم‌افزار تاپ تشکیل می‌دادند. 
توانمندی در اجرای زیرساخت‌ها  
توانمندی‌های تاپ در عرصه پرداخت بدون کارت تنها به راه اندازی سرویس پرداخت با کدپرداز و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در مورد آن خلاصه نمی‌شود، این شرکت در راستای برنامه‌ها و سیاست‌هایی که در حوزه ارائه سرویس خدمات پرداخت مبتنی بر QR تعیین کرده پس از گذشت کمتر از یک سال از رونمایی طرح موفق شده بسیاری از پذیرندگان را به شبکه پذیرندگی خود با قابلیت پرداخت با کدپرداز اضافه کند و با توجه به نیاز روز جامعه و در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا آمادگی خود را برای توسعه و تجهیز پرداخت از طریق کدهای QR برای صنوف مختلف از قبیل نانوایی‌ها، رستوران‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌های قبوض و خدماتی، حمل‌و‌نقل شهری و بین‌شهری، جایگاه سوخت و… اعلام کرده است و برای تحقق این اتفاق با شماری از سازمان‌ها وارد مذاکره شده و به نتایج چشمگیری نیز دست یافته است، از جمله اینکه در نتیجه همکاری شرکت تاپ و شهرداری تهران هم‌اکنون بیست پایانه اصلی تاکسیرانی در پایتخت به سیستم پرداخت از طریق QR مجهز شده‌اند، در واقع این امکان از طریق اپلیکیشن تاپ فراهم آمده و جریان توسعه آن رو‌به‌رشد است. همچنین ناوگان تاکسیرانی و آژانس‌های کرایه استان‌های خوزستان، بوشهر، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، ایلام، زنجان، کهگیلویه، سیستان‌و‌بلوچستان نیز به این سرویس مجهز شده‌اند. علاوه بر اینها راه‌اندازی پرداخت مبتنی بر QR در حال حاضر در استان‌های مختلف از طریق ۵۰ نمایندگی فعال این شرکت امکان‌پذیر است. 

در حال حاضر ساکنین شهر تهران می‌توانند با نصب اپلیکیشن تاپ در گوشی‌های موبایل پرداخت‌های خرد شهری مانند کرایه تاکسی، خرید از میادین تره‌بار، فروشگاه‌های شهروندی و... را به صورت آنلاین و از طریق یک بارکد که فروشنده یا راننده تاکسی در اختیار آنها می‌گذارد، انجام دهند تا آلودگی برآمده از رد‌و‌بدل کردن سکه، اسکناس و کارت عابر بانک به کمترین میزان برسد.  
اپلیکیشنی به نام تاپ
شرکت تابان اتی پرداز (اپلیکیشن تاپ) از زیر مجموعه های شرکت تجارت الکترونیک پارسیان می باشد ‌که طی یکسال اخیر قابلیت های زیادی به سبد محصولات خود اضافه نموده که این امر مورد استقبال زیاد کاربران قرار گرفته است .

از خرید خدمات گردشگری همچون خرید بلیت پرواز داخلی و خارجی، خرید بلیت اتوبوس، خرید بلیت ورودی اماکن گردشگری مختلف، خدمات مالی و بازار سرمایه مثل اعتبارسنجی فردی، ثبت‌نام رایگان سجام، ثبت‌نام وام‌های قرض‌الحسنه بانک پارسیان، پذیره‌نویسی و پرداخت سود سهام، صدور و خرید انواع بیمه‌نامه از قبیل بیمه تکمیلی درمان، بیمه عمر و بازنشستگی، بیمه آتش‌سوزی، بیمه ثالث و بدنه، خدمات مرتبط با تلفن همراه مانند خرید شارژ موبایل و بسته‌های اینترنت، استعلام و پرداخت کلیه قبوض از جمله تلفن همراه، آب، برق، گاز، قبوض خدماتی، خدمات بانکی شامل کارت به کارت، استعلام موجودی کارت و مشاهده گزارش تراکنش‌های بانکی که بگذریم، تاپ حتی امکان پرداخت عوارض خودرو را نیز فراهم آورده است که شامل عوارضی آزادراه، عوارض ورود به طرح ترافیک، پرداخت قبوض جریمه، پارک حاشیه‌ای کلان شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و کاشان می‌شود.
 
در پرداخت عوارض با تاپ، پرداخت به صورت کاملا خودکار صورت می‌گیرد و رانندگان تا ۷۲ ساعت فرصت دارند به پرداخت عوارض اقدام کنند. اگر راننده‌ای در این بازه زمانی فراموش کند متخلف شناخته شده و جریمه می‌شود، اما اپلیکیشن تاپ با امکان پرداخت خودکار این قابلیت را دارد که از جریمه شدن کاربر خود جلوگیری کند. 

کاربران برای نصب تاپ می توانند از روش های ذیل اقدام کنند:

 ارسال عدد ۱ به ۳۰۰۰۷۱ یا مراجعه به  www.top.ir




ارسال نظرات
موضوعات روز