دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
تیتر20 بررسی می کند؛
چالش واسطه گری در تامین قطعات، گروه خودرو سازی سایپا را بر آن داشت تا با راه اندازی بازارچه قطعات یدکی مسیر تازه ای برای دسترسی مستقیم به قطعات اصل بگشاید البته سایپا یدک می تواند با انجام چند اقدام، اثرات مثبت این طرح را افزایش دهد.
کد خبر: ۴۹۹۹۷
بازارچه قطعات یدکی سایپا چقدر در حذف واسطه ها موثر است؟/ دسترسی مستقیم مشتریان به قطعات اصل سایپایدک و چند نکته
تیتر20 - گروه خودروسازی سایپا اخیرا نخستین بازارچه قطعات یدکی خود را در اکباتان و در مقر اصلی نمایندگی های خود افتتاح کرد، اقدامی که در راستای حذف واسطه ها (به عنوان هدف اصلی) انجام شده است.  در حال حاضر بیش از نیمی از  خودروهای در حال تردد کشور متعلق به سایپا و زیرمجموعه اش پارس خودرو هستند و این موضوع اهمیت بالای تامین قطعات یدکی آنها و همچنین لزوم اطمینان مشتریان از اصل بودن شان را یادآور می شود. بنا به گفته مدیرعامل سایپا، تا قبل از راه‌اندازي بازارچه قطعات يدكي، تامين قطعات از منابع مختلف انجام مي‌شد ولی با افتتاح این بازارچه، این مشکل پايان خواهد یافت و پروسه تامین به نوعی در بازارچه موردنظر متمرکز می شود.

 میر جواد سلیمانی تاکید کرده که مجموعه‌های مختلف مي توانند به صورت مستقيم و بدون واسطه، قطعات مورد نياز خود را از بازارچه موردنظر خريداري كنند. وی این را هم گفته که هدف از ايجاد بازارچه قطعات يدكي محصولات سايپا، دسترسي راحت تر مشتريان به قطعات اصلي است.

 با توجه به اظهارات مدیرعامل سایپا، مشخص است که این شرکت با راه اندازی بازارچه قطعات یدکی خود ابتدا به دنبال کنار زدن واسطه ها و در ادامه، هموارتر شدن مسیر دسترسی مشتریان به قطعات است. طبعا با کنار رفتن واسطه ها، اولا هزینه واسطه گری حذف می شود و ثانیا چون در آن، قطعات تحت نظارت سایپا تامین و توزیع خواهد شد، سطح کیفی آنها قابل اطمینان تر است.

در واقع مشتریان عام و فروشندگان می توانند با خرید از این بازارچه، نسبت به اصل بودن قطعات اطمینان پیدا کنند.

چند نکته در حذف واسطه ها در پروسه تامین قطعات یدکی
این طرح سایپا اما هرچند گام بلندی در راستای حذف واسطه ها در پروسه تامین قطعات یدکی به شمار می رود، با این حال می توان با انجام چند اقدام، اثرات مثبت آن را افزایش داد.

مسئله نخست اینجاست که فعلا امکان خرید مشتریان عام از بازارچه قطعات یدکی سایپا وجود ندارد و در فاز اول، مغازه داران سطح شهر می توانند اقدام به خرید کنند. بنابراین سایپا اگر می خواهد اثربخشی این طرح را بالا ببرد، بهتر است هرچه زودتر امکان خرید از بازارچه را برای مشتریان عادی نیز فراهم بیاورد.

بدون شک اگر پای مشتریان عادی سایپا نیز به این بازارچه باز شود و آنها بتوانند در فضای مناسب قطعات مودرنیاز خود را تامین کنند، سطح رضایت از خدمات پس از فروش این شرکت افزایش خواهد یافت. 

نکته دیگر اما به موضوع خدمات آنلاین مربوط می شود. این روزها میل به خریدهای اینترنتی در بین شهروندان ایرانی افزایش یافته، به خصوص در این دوران کرونایی که خیلی ها ترجیح می دهند بدون مراجعه حضوری، خدمات و کالای موردنیاز خود را دریافت کنند.

 بنابراین اگر بازارچه قطعات یدکی سایپا نیز امکان خرید و فروش آنلاین را فراهم کند، رضایتمندی بیشتری را از جانب مشتریان به دست خواهد آورد. خرید و فروش آنلاین این روزها به عنوان یک اصل مهم در زندگی روزمره پذیرفته شده و طبعا بازارچه قطعات یدکی سایپا را نیز گریزی از آن نیست.

اما از آنجاکه محصولات سایپا در همه نقاط کشور تردد می کنند و طبعا جمعیت عظیم و پراکنده ای نیاز به تامین قطعات آنها دارند، افتتاح شعب بازارچه قطعات یدکی این شرکت در شهرستان ها یا حداقل مراکز استان، ضروری به نظر می رسد. البته مدیرعامل سایپا نیز به اهمیت این موضوع اشاره و از افتتاح شعب شهرستان ها در آینده خبر داده است. این اتفاق هرچه زودتر رخ بدهد، سطح رضایتمندی مشتریان شهرستانی نیز از خدمات پس از فروش سایپا افزایش خواهد یافت، مخصوصا اینکه به نظر می رسد چالش واسطه گری در تامین قطعات، در شهرستان ها پر رنگ تر از پایتخت است.

 در حال حاضر که بازارچه قطعات یدکی سایپا تنها یک شعبه و آن هم در تهران دارد، دسترسی مغازه داران و مشتریان شهرستانی به این بازارچه محدود است، بنابراین بهتر است سایپایی ها در افتتاح شعب شهرستانی تعجیل کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز