دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
منابع شهرداری ها بر مبانی توسعه پایدار

مهدی آزادواری          

یکی از مهمترین دغدغه های مدیران حوزه شهری در کشور محدودیت درآمدهای پایدار در حوزه شهری است.


توجه به این مهم و تدوین مدلی راهبردی در این حوزه می تواند زمینه بهبود وضعیت اقتصادی و سرمایه گذاری در حوزه شهری را فراهم کند.


در دهه های اخیر، تنوع بخشی به درآمدها به ابزاری عملی برای تأمین مالی دولت ها تبدیل گردیده است، افزود: تنوع بخشی به درآمدها بر اساس تئوری پورتفوی همانطور که می تواند ثبات و پایداری درآمدهای دولت را تغییر دهد کاربردهای زیادی برای مدیریت مالی دولت ها نیز دارد، و به یکی از اهداف سیاستی مدیران و سیاست گذاران دولتی تبدیل گردیده است تا آنها بتوانند منافع تنوع بخشی را به دست آورند.


از طرف دیگر تنوع بخشی به درآمدها، سیاستی است که در مقابله با محدودیت های سیاستی و اقتصادی به کار گرفته می شود.
در راستای توجه به این مسایل و یافتن راه حل برای آنهاست که داشتن نگاه راهبردی و چشم انداز که از موضوعات اصلی استراتژی توسعه شهری می باشد ضروری است.


استراتژی توسعه شهری نقطه هدف را ترسیم می کند که باید دست یافتنی بوده و آرمانی نباشد که از بضاعت شهر خارج باشد. از ویژگی ها و اصول استراتژی توسعه شهری می توان به پایداری و پویایی اقتصاد شهر و توجه به ظرفیت مالی شهرداری ها اشاره کرد.


در نهایت به این نکته باید اذعان داشت که تأمین مالی شهرداري داراي پیچیدگی هاي خاص خود می باشد و برای رسیدن به این اهداف، از یک طرف متولیان شهري باید درآمد مورد نیاز خود را از نظام شهر و شهروندان تأمین نمایند.

از سوي دیگر مهم است که منابع درآمدي شهرداری در طی زمان پایدار باشد. درواقع، این منابع درآمدی باید با مبانی نظري توسعه پایدار شهري همراه باشد. اما کلیه منابع درآمدي شهرداري پایدار نیستند و شهرداري نمی توانند در بلندمدت به این درآمدها تکیه کند بنابراین، شهرداری باید سطح ناپایداری منابع درآمدی خود را برای مدیریت مالی و برنامه ریزی توسعه شهری، مد نظر قرار دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز
پرسش