دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
تیتر20 حضور منطقی و قلعه بانی در عرصه خودرو را بررسی می کند؛
باید منتظر ماند و دید که حضور این دو مدیر کار کشته و باتجربه چه دستاوردهایی را برای صنعت خودرو به ارمغان خواهد آورد.
کد خبر: ۵۴۲۵۸
بازگشت با تجربه ها به
تیتر20 - طی یکی دو هفته گذشته دو تن از مدیران قدیمی صنعت خودرو با دریافت احکامی جداگانه از وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل ایران خودرو، به نوعی دوباره به عرصه خودروسازی بازگشتند. ابتدا این احمد قلعه بانی مدیرعامل سابق سایپا بود که حکم مشاوری خود را از مهدی خطیبی سکاندار ایران خودرو دریافت کرد. پس از آن نیز منوچهر منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو به عنوان معاون حمل و نقل وزیر صنعت معدن و تجارت انتخاب شد. انتخاب منطقی و قلعه بانی به سمت های موردنظر، پرسش هایی در ذهن ایجاد کرد، از جمله اینکه با بازگشت آنها قرار است چه اتفاق جدید در صنعت خودرو رقم زده شود.

هرچند نسبت به مدیریت قلعه بانی و منطقی در خودروسازی کشور طی دهه 80، انتقادهایی از سوی افکار عمومی و کارشناسان وارد می شود، اما این دو در کارنامه کاری خود نقاط روشنی را نیز به ثبت رسانده اند. قلعه بانی سایپا را در دهه ۸۰ روی ریل رشد تولید قرار داد. او همچنین توانست با استفاده از فرصت حذف پیکان و به واسطه رشد تیراژ پراید، بازار خودروهای ارزان را از ایران خودرو بگیرد. از همین رو قلعه بانی را یکی از مدیران موفق سایپا (حداقل در حوزه تولید و سهم بازار) می دانند.

منطقی نیز سعی کرد در ایران خودرو نگاهی علمی را پیاده کند. در دوران او خودروی رانا طراحی و ایران خودرو توانست آمار نسبتاً خوبی را در صادرات به ثبت برساند. او اعتقاد زیادی به داخلی سازی داشت، هرچند یکی از پروژه های مدنظر وی در این بخش (داخلی سازی پژو ۴۰۵ ) حاشیه های زیادی را برای ایران خودرو در پی داشت. برخی از پژو ۴۰۵ های داخلی سازی شده در میانه دهه ۸۰، دچار  آتش سوزی شدند تا بزرگترین خودروساز ایران و منطقی حسابی تحت فشار افکار عمومی قرار گیرند.

منطقی حالا سکان دار هدایت معاونت حمل و نقل وزارت صمت شده است، معاونتی که در چارت جدید این وزارتخانه ایجاد شد. هرچند هنوز مشخص نیست که رضا فاطمی امین وزیر صمت، دقیقا چه برنامه‌ای را در بخش حمل و نقل دنبال می‌کند، اما به نظر می‌رسد یکی از هدف های اصلی از انتصاب منطقی استفاده از دانش و ایده های وی در بخش خودروهای برقی و هوشمند است.

منوچهر منطقی کسی است که در پروژه های موشکی و ماهواره ای ایفای نقش کرده است. از این رو به نظر می رسد وزارت صمت قصد دارد در بخش حمل و نقل، از دانش منطقی در حوزه طراحی استفاده کند.

 اما قلعه‌بانی نیز یکی از مدیران قدیمی صنعت خودرو به شمار می رود کارنامه قابل دفاعی را حداقل در حوزه تولید و سهم بازار در سایپا از خود به جا گذاشته است. هرچند از جهت کیفی و توسعه محصول نقدهایی نیز به دوره مدیریت قلعه‌بانی وارد است، با این حال او نشان داد در توسعه بازار تبحر دارد. حالا که قلعه بانی حکم مشاوری مدیرعامل ایران خودرو دریافت کرده، آبی های جاده مخصوص می‌توانند از تجربه وی در توسعه بازار و رشد تولید بهره ببرند.

 این البته در حالی است که خودروسازان کشور برای بهبود اوضاع تولید با چالش های مختلفی مواجه هستند، از جمله تحریم، کمبود نقدینگی و قیمت‌گذاری دستوری. باید منتظر ماند و دید قلعه‌بانی نسخه ای برای کمرنگ کردن این چالش ها دارد؟

هرچه هست، هم قلعه ‌بانی و هم منطقی از تجربه فراوانی در حوزه خودروسازی برخوردار هستند و این امتیاز می تواند کمک حال مدیرعامل جدید ایران خودرو همچنین وزیر صمت در عرصه صنعت خودرو باشد.
ارسال نظرات
موضوعات روز