دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
تیتر20 بررسی کرد؛
بهبود نسبت میان منابع و مصارف در بانک سینا علاوه بر رساندن این بانک به جایگاه مناسبی در شبکه بانکی، کمک مؤثری در کاهش اثر مخرب اضافه برداشت در شاخص های کلان اقتصادی کشور است.
کد خبر: ۵۶۷۸۶
اثر مثبت تعادل منابع و مصارف در بانک سینا
تیتر 20- نسبت تسهیلات به سپرده‌ها از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که مدیریت منابع و مصارف بانک‌ها را به تصویر می‌کشد. به عبارت دیگر، این نسبت میزان اتکا بر منابع سپرده‌ای بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش غیردولتی را ارزیابی می‌کند. نکته مهمی که حساسیت این نسبت و دقت در تنظیم آن را به شدت افزایش می‌دهد، اثری است که عدم تناسب منابع و مصارف بانکی بر شاخص‌های کلان مانند نقدینگی و به تبع آن بر تورم دارد. از این رو بانک‌ مرکزی علاوه بر آنکه برای کاهش ریسک بانک‌ها دائما بر تنظیم این نسبت تأکید ویژه‌ای دارد، از منظر کنترل رشد نقدینگی نیز این نسبت را در کل شبکه بانکی تحت نظارت دقیق دارد.

نشانه اهمیت ایجاد و حفظ تعادل در نسبت منابع به مصارف را می‌توان در تازه‌ترین برنامه بانک مرکزی برای کنترل تورم به روشنی مشاهده کرد؛ در بخشی از برنامه بانک مرکزی برای اصلاح ساختار نظام بانکی، اصلاح ترازنامه بانکها و اصلاح ساختار دارایی بانک ها مورد توجه قرار گرفته است؛ بر این اساس معوقات سیستم بانکی باید کاهش یابد. در این زمینه نیاز به ممارست و فعالیت بانکها و نیز مشارکت بانک مرکزی است چراکه بانک مرکزی در این زمینه می تواند نقش موثری داشته باشد.

مولدسازی دارایی منجمد و فروش اموال مازاد و خروج بانکها از بنگاهداری از دیگر محورهای مهم ترین محورهای اصلاح نظام بانکی است همچنین تقویت سهم دارایی های نقد شونده در ترازنامه بانکها از دیگر محورهای این اصلاحات است و در این راستا باید دست کم  3 درصد از دارایی بانک ها در قالب اوراق دولتی نقد شونده باشد این سیاست به این دلیل است که بانکها بتوانند در مواقع نیاز، نقدینگی اوراق خود را نقد کرده و نیاز خود را تامین کنند .

تلاش برای تعدیل بدهی دولت به بانکها از دیگر محورهای اصلاح ساختار نظام بانکی است و برای این منظور راهکارهای مختلفی پیش بینی شده است به گفته رئیس کل بانک مرکزی رئیس جمهوربه بانک مرکزی،‌ سازمان برنامه و بودجه و وزارت و امور اقتصادی دستورات ویژه ای داده است.

اصلاح ساختار سرمایه و موضوع کفایت سرمایه بانک های مختلف از دیگر محورهای اصلاح ساختار نظام بانکی است ،در این راستا بهبود سلامت نظام بانکی با ارتقای نظام مدیریت ریسک و ایجاد شرایط رقابت منصفانه در دستور کار قرار گرفته است این محور شامل زیرمحورهای متعددی همچون مدیریت ریسک شبکه بانکی از مسیر اعمال سیاست های احتیاطی کلان، اصلاح ساختار مدیریت ریسک بانکها، طراحی و استقرار سامانه جامع ارزیابی ریسک بانکها اعم از ریسک اعتباری، نقدینگی و سایر ریسک های اثرگذار بر سپرده پذیری و تسهیلات دهی هر بانک است.

گام بعدی بانک مرکزی در اجرایی شدن این طرح اصلاحی کنترل اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی بود که براساس آمارهای موجود اضافه برداشت بانکها درسال جاری در مقایسه با سال گذشته تاکنون به نصف کاهش یافته است ؛ براین اساس مقرر شده تا اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی و دریافت خطوط اعتباری در قبال وثیقه گذاری نزد بانک مرکزی انجام شود؛ همچنین در همین راستا به گفته رئیس کل بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری (عام) به بانک ها داده شده است و نیازی به مجوز موردی از بانک مرکزی نیست.

عملکرد موفق بانک سینا
با درک اهمیت دوگانه تناسب میان منابع و مصارف بانکها، ارزش موفقیت بانک سینا به عنوان یکی از بانکهای باسابقه خصوصی در کشورمان در جهش چشمگیر شاخص‌های عملکردی خصوصا تعادل بخشی در نسبت منابع و مصارف، بیش از پیش آشکار می‌شود.
  
بررسی وضعیت عملکردی و گزارش‌های مالی منتشر شده حاکی است این بانک از حیث رشد میزان منابع در دو سال منتهی به پایان سال 1400 روند صعودی را طی کرده به نحوی که مانده منابع در پایان سال 1400 با رشد 109 درصدی در مقایسه با سال 98، به 467 هزار میلیارد ریال رسیده است.

عملکرد بانک سینا در بخش مصارف نیز با رشد 121 درصدی همراه بوده به طوری که در پایان سال 1400 در این عدد به حدود 371 هزار میلیارد رسیده است. رشد 2.3 درصدی نسبت مصارف به منابع در پایان سال 1400 نسبت به دو سال قبل، نشانه عملکرد موفق مدیران این بانک است که توانسته جایگاه چهارم را در بین بانک‌های خصوصی به ارمغان آورد.

رشد سودآوری 356 درصدی بانک در پایان سال 1400 نسبت به دو سال گذشته، نقطه عطفی در عملکرد و حاصل پیاده‌سازی برنامه‌‌ها و سیاست‌های مدون و منسجم است که می‌تواند زمینه‌ساز ثبات و تداوم درآمدزایی بانک در سال‌های آتی باشد.

در حوزه تعهدات و در میزان ضمانت‌نامه‌های صادره، این بانک در جایگاه هفتم بانک‌های خصوصی و از لحاظ صدور اعتبارات اسنادی در پایان سال 1400 در رتبه پنجم بانک‌های خصوصی جای گرفته است. در مجموع نیز در حوزه میزان تعهدات صادره با رشد حدود 218 درصدی، میزان تعهدات صادره بانک سینا در پایان اسفند 1400 معادل 166 هزار میلیارد ریال بوده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز