دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۹
لاله زار امروز، خیابانی است قدیمی،بورس لوازم برقی و الکترونیکی،سه شاخه،لامپ مهتابی،آباژور و سیم و کابل برق،سرپیچ و دو شاخه و سه شاخه. اما این خیابان که امروز جولانگاه یکی از مشاغل خشک و بی روح شده، روزگاری نه چندان دور، خیابان خاطره سازی ها و نوآوری ها و مدیست ها بوده است.
کد خبر: ۵۶۸۵

تیتر 20- یحیی امیری - لاله زار امروز، خیابانی است قدیمی،بورس لوازم برقی و الکترونیکی،سه شاخه،لامپ مهتابی،آباژور و سیم و کابل برق،سرپیچ و دو شاخه و سه شاخه. اما این خیابان که امروز جولانگاه یکی از مشاغل خشک و بی روح شده، روزگاری نه چندان دور، خیابان خاطره سازی ها و نوآوری ها و مدیست ها بوده،در حافظه تاریخی و هنری کمتر خیابانی در دنیا به اندازه لاله زار هیجان و شگفتی و مدلینگ ثبت نشده است، اولین هتل مدرن تهران به نام گراند هتل در این خیابان ساخته شد. اولین کنسرت های موسیقی مشاهیری مثل عارف قزوینی، قمرالملوک وزیری و تئاتر مشهور " جعفر خان از فرنگ آمده" در گراند هتل روی صحنه اجرا شده، زمانی به پایتخت هنری ایران شهرت داشته، چرا که بیشترین تعداد سینما، تئاتر،کافه و کاباره و لوکس فروشی در این خیابان دایر شد. اولین فروشگاه مدرن به سبک فروشگاه های بزرگ فرانسوی به نام ”پیرایش"و "جنرال مد" در این خیابان پر جذابیت آن افزوده است، تا قبل از انقلاب لاله زار اول محل تردد و گردش تمام شهرستانی هایی بوده که برای دیدن شگفتی های تهران به لاله زار می آمدند. این خیابان را در سه اپیزود به شما معرفی می کنیم.

اپیزود اول- باغ وحش
در عصرناصری(ناصرالدینشاه قاجار) لاله زار همانطور که از نامش پیداست محل مهمترین باغ های گل تهران بود و این باغ ها عمدا به شاهزاده های قاجار و اعیان واشراف تعلق داشت. در یکی از سفرهای ناصرالدینشاه چند ببر و شیر و پلنگ به عنوان سوغاتی به تهران آورده شد و این حیوانات در باغ های لاله زار نگه داری شدند، در واقع اولین باغ وحش تهران در لاله زار شکل گرفت. تا روزی که بر اثر حادثه ای(قطع دست یکی از بازدید کنندگان  به خاطر حمله پلنگ) باغ وحش به بیرون از تهران منتقل شد.

اپیزود دوم-مدرنیته در تهران
بعد از کودتای 1299 سیدضیا ء الدین طباطبایی و رضاخان میر پنج، یک روسی گریخته از انقلاب کمونیستی شوروی و از اقوام دور تاج الموک همسر سردار سپه به نام باقراوف اولیی هتل مدرن تهران به نام گراند هتل در یکی از باغ های این خیابان ساخته شد و رفت و آمدهای خارجی ها و اشراف و روشنفکران تهران، سالن گراند هتل محل تماشای کنسرت و اجرای تئاتر در آمد. به زودی دراطراف این هتل فروشگاه های لوکس و کافه ها و کاباره ها رواج پیدا کرد و سینما های مجلل ساخته شد. مدرنیته در لاله زار شکل گرفت و این خیابان محل تردد و گردش و تفریح و خرید اشیای نفیس تهرانی ها و همه کسانی که از راه های دور و نزدیک جهان به تهران می آمدند قرار گرفت. قبل از انقلاب ، لاله زار به خاطر داشتن 17 سالن سینما،5 سالن تئاتروده ها کافه و کاباره واستودیوی فیلمسازی، به پایتخت هنری تهران شهرت گرفت.

اپیزود سوم-بعد از انقلاب
با پیروزی انقلاب در سال 1357 تمامی کاباره های این خیابان تعطیل شد و پس از آن تئاترها که محل کنسرت خوانندگان کوچه و بازاری بود و به دنبال آن سینماهایی مثل ایران و خورشید و متروپل و تابان و تمامی سینما های کوچه ملی، در پی تعطیلی هر یک از این موسسات مغازه ها و فروشگاه های لوازم برقی تاسیس شد، به زودی مغازه و پاساژهای این خیابان در اختیار تولید کنندگان و فروشندگان تجار لوازم برقی قرار گرفت و لاله زار شد بورس این اشیاء و از آوازه آن، فقط نامش دست نخورده باقی ماند و خاطره ها و خاطره ساز ها و خاطره گوهای این خیابان در طول 100سال اخیر تاریخ ایران.

ارسال نظرات
موضوعات روز