يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
تیتر20 بررسی می کند؛
سایپا در مقوله کنترل کیفیت خودرو تمرکز را روی خط تولید گذاشته است هرچند در گذشته نیز به هر حال قطعات توسط خودروسازان پایش می شده، اما به نظر می رسد سایپا می خواهد این پایش را قوی تر و جدی تر دنبال کند.
کد خبر: ۵۷۲۷۰
رویکرد سایپا برای افزایش کیفیت خودرو؛ سختگیری درمبدا
تیتر20 - اظهارات اخیر مدیرعامل سایپا مبنی بر اینکه قرار است در راستای رشد کیفیت خودروها، کنترل کیفی در مبدا با تمرکز بیشتری انجام شود، نشان از رویکرد جدید این شرکت در حوزه کیفیت دارد.

آن طور که محمدعلی تیموری عنوان کرده، برای رشد کیفیت خودروها، کنترل کیفی باید در همان ایستگاه تولیدی (قبل از ورود قطعات به خط تولید) انجام شود.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر کنترل کیفیت در سایپا به خطوط تولید منتقل شده، تاکید کرده با این اقدام ۱۲ درصد از عیوب در خط تولید مرتفع شده است.

 تیموری اما اعلام کرده "در خصوص فرآیند کیفی قطعات، سیستمی پایه ریزی شده که هر ایرادی در لحظه به مدیرعامل شرکت قطعه ساز مربوطه اطلاع داده می شود تا مشکل را برطرف کنند؛ این فرآیند یک ساله می تواند به رفع نواقص بینجامد.

با توجه به اظهارات مدیرعامل سایپا، عملا در مقوله کنترل کیفیت خودرو تمرکز را روی خط تولید گذاشته است که رویکردی جدید به شمار می رود و تبعات مثبتی به دنبال خواهد داشت.

با توجه به اینکه بیش از 70 درصد کیفیت یک خودرو بستگی به قطعات آن دارد، سایپایی ها نقطه حساس ماجرا را هدف قرار داده و قصد دارند از همان مبدا مانع ضعف کیفی محصولات شان شوند.

هرچند در گذشته نیز به هر حال قطعات توسط خودروسازان پایش می شده، اما به نظر می رسد سایپا می خواهد این پایش را قوی تر و جدی تر دنبال کند. 

یکی از چالش های بزرگ در حوزه کیفیت خودرو، سطح کیفی گاها نامناسب قطعات است که خود را در محصول نهایی نشان می دهد.

 به عبارت بهتر، گاهی به دلیل اینکه قطعات نامرغوب خواسته یا ناخواسته وارد خطوط تولید خودروسازان می شوند، محصول نهایی که همان خودرو است، دچار ضعف کیفی شده و نارضایتی مشتریان را به دنبال می آورد.

بنابراین وقتی سطح کیفی قطعات در مبدا و پیش از ورود به خطوط تولید خودروسازان مورد پایش قوی و سختگیرانه قرار گیرد، تا حد قابل توجهی از ضعف کیفی خودروها کاسته خواهد شد.

البته خودروسازان در شرایط تحریم چندان دست شان برای اینکه در تامین قطعات سخت گیری انجام داده و برخی محموله های قطعه ای را به دلیل عدم کیفیت مناسب مرجوع کنند باز نیست، زیرا اولویت وزارت صمت رشد تولید است. 

در حال حاضر همین قطعات با سطح کیفی نامناسب نیز به سختی تامین می شوند که ریشه در تحریم و مشکلات مالی خودروسازان دارند و از همین رو گاهی اولویت کاملا با تولید است و کیفیت به حاشیه می رود.

حالا اگر سایپایی ها واقعا قصد سخت گیری و پایشی جدی تر و محکم تر را در مورد قطعات ورودی به خطوط تولید داشته باشند، این موضوع حتما در بهبود کیفی محصولات شان تاثیر خواهد داشت. 

بدون شک هرچه قطعات با سطح کیفی بالاتری وارد خطوط تولید شوند، خودرو بهتری ساخته خواهد شد که هرچند ایده آل نخواهد بود، اما به هر حال مشتریان را کمتر اذیت خواهد کرد. 

نکته دیگر اینجاست که انتقال ایرادات به قطعه سازان در کمترین زمان ممکن، می تواند منجر به رفع عیوب آنها شود.

به عبارت بهتر سایپا می خواهد ایرادات قطعات را به سرعت و قبل از ورود آنها به خط تولید، به اطلاع قطعه سازان برساند و این موضوع سبب می شود شرکت های قطعه ساز با در نظر گرفتن یک برنامه ریزی کوتاه مدت، نسبت به رفع ایرادات اقدام کنند. 

در حال حاضر یکی از گلایه های جدی برخی از شهروندان این است که به فاصله کوتاهی پس از دریافت خودرو خود، مجبور می شوند آن را به نمایندگی ببرند تا رفع ایراد شود. حالا با توجه به رویکرد جدید سایپا، احتمالا بخشی از این ایرادات اولیه که با کیفیت قطعات در ارتباط است، رفع خواهد شد.     

ارسال نظرات
موضوعات روز