دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
رپرتاژ آگهی//
ویروس Epstein-Barr virus یا EBV یکی از شایع‌ترین ویروس‌های عفونی است که در افراد آلوده یافت می‌شود. پزشک معالج چندین تست مختلف از جمله آزمایش EBV IgM را انجام می‌دهد تا بتواند تشخیص دهد آیا به بیماری مبتلا هستید یا اینکه مستعد ابتلا به بیماری‌های ناشی از ویروس EBV هستید یا خیر.
کد خبر: ۵۷۹۳۸
تیتر۲۰- ویروس Epstein-Barr virus یا EBV یکی از شایع‌ترین ویروس‌های عفونی است که در افراد آلوده یافت می‌شود. پزشک معالج چندین تست مختلف از جمله آزمایش EBV IgM را انجام می‌دهد تا بتواند تشخیص دهد آیا به بیماری مبتلا هستید یا اینکه مستعد ابتلا به بیماری‌های ناشی از ویروس EBV هستید یا خیر. این عفونت ویروسی می‌تواند با علائمی مانند تب، گلو درد، متورم شدن غدد لنفاوی، لوزه‌های متورم، ایجاد بثورات پوستی و یا بزرگ شدن طحال همراه باشد. اگر قصد دارید در ارتباط با آزمایش EBV اطلاعات کامل‌تری را بدانید، ادامه مطالب را دنبال نمایید.

آزمایش EBV IgM:ALT text


آزمایش EBV IgM چیست؟
برای اینکه بدانیم آزمایش EBV چه کاربردی دارد بهتر است به این سؤال پاسخ دهیم که EBV چیست؟
ویروس عفونی EBV یا هرپس، نوعی ویروس تبخالی است که می‌تواند انسان را در هر سنی آلوده کند. این ویروس هیچ علامتی در کودکان از خود بروز نمی‌دهد. با این حال تعداد بسیاری از بزرگسالان و نوجوانان ممکن است در طول عمر خود به آن مبتلا شده یا ناقل آن باشند.


آزمایش EBV IgM خون فرد بیمار را از نظر وجود آنتی‌بادی‌ها بررسی می‌کند. آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که سیستم دفاعی بدن در برابر آنتی ژن‌ها از خود تولید می‌کنند. IgM نوعی از آنتی ژن است که به عنوان عامل مخرب در بدن شناخته شده و سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آن به تولید آنتی‌بادی می‌پردازد. IgM‌ها در مدت ۴ تا ۶ هفته‌ پس از ابتلا به بیماری از بین ‌می‌روند.


بعد از آنکه فرد برای اولین بار در معرض این بیماری قرار گرفت، چند هفته طول می‌کشد تا علائم آن بروز پیدا کند. پس از این مدت زمان، ویروس EBV شروع به تکثیر خود کرده و ممکن است همراه با نشانه‌هایی خود را نشان دهد. پس از این مدت که با نام عفونت حاد اولیه شناخته می‌شود، با کاهش تعداد ویروس‌ها، در صورت وجود علائم آن‌ها نیز کمتر شده و در نهایت بیماری از بین خواهد رفت.

آزمایش EBV IgM چیست:alt text


چه زمانی آزمایش EBV تجویز می‌شود؟
ویروس اپشتین بار یا همان EBV باعث مونونوکلئوز عفونی و یا سایر بیماری‌ها می‌شود. این ویروس از طریق مایعات بدن، به ویژه بزاق می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال داده شود. به همین علت به عنوان یک بیماری بوسیدنی نیز از آن یاد می‌شود. از طرفی می‌تواند از طریق غذا‌ها و ظروف مشترک نیز سرایت کند. بسیاری از افراد در کودکی به این ویروس مبتلا می‌شوند و هیچ علامتی ندارند.


مونونوکلئوز بیشتر در بزرگسالان اتفاق می‌افتد. معمولاً برای تشخیص آن از آزمایش آنتی‌بادی EBV استفاده می‌شود. در برخی موارد بیماری با علائم همراه است اما پاسخ تست منفی است. در این حالت و موارد دیگر از جمله باردار بودن یا داشتن علائمی مانند آنفولانزا نیاز است تا آزمایش انجام شود. در برخی موارد آزمایش EBV با هدف بررسی میزان عملکرد سیستم ایمنی بدن توسط پزشک تجویز می‌شود.

نحوه انجام آزمایش EBV
برای انجام آزمایش EBV نیازی به ناشتا بودن بیمار نیست. به علت آنکه این آزمایش برای تعیین عفونت اولیه و ایمنی بدن انجام می‌شود باید حتماً زمانی انجام شود که علائم و شواهد بالینی تشخیص اولیه وجود داشته باشد. برای آزمایش آنتی‌بادی EBV باید نمونه خون دریافت شود.

تفسیر تست EBV چطور انجام می‌شود؟
نتیجه آزمایش‌های آنتی‌بادی به سه صورت تفسیر می‌شود که عبارت‌اند از:
۱. مستعد ابتلا به عفونت: در این حالت اگر آنتی‌بادی وجود نداشته باشد، نتیجه به صورت مستعد ابتلا به عفونت در نظر گرفته می‌شود.
۲. داشتن عفونت اولیه: اگر آنتی‌بادی VCA IgM در آزمایش خون وجود داشته باشد اما آنتی EBNA نباشد، این به معنای آن است که عفونت EBV جدید در بدنتان وجود دارد یا اخیراً به آن مبتلا شده‌اید.


در حالت دیگر اگر سطح آنتی VCA IgG بالا یا در حال افزایش باشد اما با گذشت ۴ هفته از آن، EBNA در خون یافت نشود، ممکن است دچار عفونت اولیه شده باشید. در بسیاری از افراد و به صورت خیلی کم ممکن است افرادی که درگیر ویروس EBV هستند هیچ گونه آنتی ژنی در بدنشان تولید نمی‌شود.


۳. وجود عفونت از قبل: اگر سطح آنتی‌بادی VCA و EBNA خون مقداری را نشان دهد و این دو نوع آنتی در بدن وجود داشته باشند، به معنی این است که در گذشته عفونت داشته‌اید. این می‌تواند مربوط به ماه‌ها یا سال‌های گذشته باشد. تعداد بالایی از بزرگسالان دارای این آنتی‌بادی‌ها هستند. این موضوع می‌تواند سال‌ها به طول بیانجامد که سطح آنتی‌بادی بالا نشان داده شود به همین علت نمی‌توان گفت که شما مبتلا به عفونت فعال هستید.

تفسیر آزمایش EBV IgM:alt text


تست‌های مرتبط با آزمایش EBV
با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آنتی ژن‌های تولید شده در اثر وارد شدن ویروس EBV به بدن، آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کنند، پزشک معالج می‌تواند برای بررسی تست‌های دیگری را در کنار آزمایش EBV تجویز کند.
1. آزمایش مونو با هدف بررسی آنتی‌بادی‌های هتروفیل تولید شده توسط بدن در برابر عفونت ایجاد شده
2. آزمایش CBC که تعداد سلول‌های خونی (گلبول‌های سفید، قرمز و پلاکت‌ها) را به صورت کامل شمارش می‌کند.
3. آزمایش WBC جزئی از تست CBC بوده و هدف شمارش تعداد گلبول‌های سفید خواهد بود.
4. آزمایش HSV نیز می‌تواند تبخال‌های دهانی را تشخیص دهد.

تست EBV در منزل:alt text



آزمایش EBV IgM در منزل!
ویروس EBV منجر به بروز عفونت در بدن می‌شود که با علائمی مشابه با آنفولانزا از جمله تب، گلو درد، متورم شدن غدد لنفاوی، احساس خستگی و ضعف بدنی شدید، سر درد، سفتی مفاصل و درد عضلانی خود را نشان می‌دهد. برای شناسایی و تشخیص آن پزشک معالج آزمایش EBV IgM را تجویز می‌کند. وجود آنتی‌بادی‌های تولید شده برای از بین بردن آنتی ژن IgM نشان دهنده عفونت و بیماری خواهند بود.
برای این کار لازم است تا نمونه آزمایش خون تهیه شود. شما می‌توانید بدون مراجعه حضوری به آزمایشگاه و از طریق سامانه هومکا درخواست آزمایش آنلاین خود را ثبت کرده تا کارشناسان ما جهت دریافت نمونه خون به منزل یا محل کار شما مراجعه کنند. هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های استان‌ تهران و شهرهای کرج، قم، قزوین، اهواز، اصفهان، شیراز، رشت، تبریز و مشهد است که تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی را تحت پوشش قرار داده است. شما می‌توانید از طریق سایت www.homeca.ir و یا شماره تماس ۰۲۱۶۷۳۷۱ با کارشناسان هومکا در ارتباط باشید.



این مطلب، یک خبر آگهی بوده و پایگاه خبری تیتر20 در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز