يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
تیتر 20 بررسی کرد:
جدیدترین آمار منتشر شده از خودروسازان نشان می دهد که نارنجی پوشان جاده مخصوص با افزایش تیراژ تولید در مردادماه همراه شده اند.
کد خبر: ۵۸۰۵۰
افزایش تیراژ سایپا به رغم توقف تولید سه محصول پر تیراژ
تیتر20 - به نظر می رسید با توجه به توقف تولید 3 خودرو پر تیراژ و همچنین تعطیلات مرداد ماه روند تولید سایپا با کاهش همراه شود، اما جدیدترین آمار ها نشان می دهد که بر خلاف تصور نه تنها این اتفاق رخ نداده است بلکه نارنجی پوشان جاده مخصوص،روند رو به رشدی را طی کرده اند.

این در حالی است که روزهای کاری در مردادماه شامل ۱۶ روز عادی و سه روز پنجشنبه و در مجموع ۱۹روز کاری بوده است. طی این ماه سایپا توانسته است ۳۲ هزار و ۹۸۴ دستگاه خودرو تولید کند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۲۶ هزار و ۲۴۱ دستگاه تولید شده بود، ۶ هزار و ۷۴۳ دستگاه بیشتر تولید کرده است.

ضمن اینکه اگر برخی عوامل مانند کمبود موتور (به دلیل عدم تامین بلوک سیلندر، سوپاپ و میل سوپاپ در اثر قطع برق در شرکت های تامین کننده، حداقل به میزان یک روز در هفته صورت گرفته است.)نبود،این آمار به مراتب بیشتر می شد. با این حال  مقایسه این دو آمار نشان میدهد که طی مرداد ماه سال جاری سایپا نه تنها افت تولید نداشته است بلکه با رشد ۲۶ درصدی همراه شده است.

البته در این میان در آمار ارائه شده از سوی برخی سایت ها نشان از کاهش تولید دارد،این در حالی است که آمار تولید مربوط به گروه سایپا مشتمل بر شرکت های سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، بن رو، زامیاد و سایپادیزل است.

اما بنابر آمار طی ماه ابتدایی سال میزان نرخ عبور مستقیم گروه خودروسازی سایپا به 92 درصد رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، خبر از افزایش ۵۲ درصدی  می دهد.همچنین نباید از نظر دورداشت که در سال گذشته حجم بالایی از فعالیت سایت های تولیدی صرف تولید ناقص و تکمیل آنها می شد. ولی در سال جاری با کاهش و جمع آوری تمامی خودروهای ناقص گروه، ضمن تخلیه و تحویل تمامی پارکینگ های استیجاری، روند صعودی تولید عبور مستقیم، به صد در صد مطلق رسیده است.

در عین حال در سال جاری با تدوین استراتژی های نوین در دور جدید مدیریت این گروه،نه تنها برنامه بر اساس تولید خودروهای کامل و تجاری پیش رفته است بلکه خروج سه خودروی پر تیراژ مخل تولید نشده است.در واقع به نظر می رسید با توجه به خارج شدن ۳ خودروی پر تیراژ تیبا، تیبا۲ و ساینا از چرخه تولید سایپا که حدود نیمی از تیراژ تولید روزانه گروه را تشکیل می داد، انتظار می رفت سایپا دچار افت تولید شود. 

ولی استراتژی تبدیل تهدید به فرصت، با بررسی و برنامه ریزی جایگزینی تولید سایر خودروها و همچنین استفاده از پتانسیل شرکت های گروه نظیر برون سپاری قالبها از داخل شرکت سایپا به شرکت های زیر مجموعه (شرکت های قالب های صنعتی سایپا و سایپا پرس) و…  نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه در انتهای مرداد ماه سال جاری با تولید ۱۷۰ هزار و ۱۹۷ دستگاه خودرو، از تولید مدت مشابه در سال قبل به تعداد  ۱۶۸ هزار و ۶۹۱ دستگاه عبور کرد.

به نحوی که این دیدگاه باعث شده است که تاکنون حدود ۲۰۱ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتری شده و حدود ۶۵ هزار دستگاه در فرآیند تجاری سازی، شماره گذاری، حمل و تحویل قرار بگیرند .

این مهم در حالی محقق شده است که در حال حاضر همچنان سایه تحریم ها بر سر صنعت خودروسازی کشور سنگینی می کند.یعنی همان مسائل و مشکلاتی که طی سال های اخیر دامنگیر این صنعت بوده است به قوت خود باقی است.با این حال با افزایش عمق داخلی سازی و همچنین تکیه بر محصولات به روز تر با سطح کیفی و فنی بالاتر سایپا نیز همانند خودروسازان تلاش کرده و می کند که بر میزان تیراژ بیافزاید.اما بر خلاف دوره های قبل آنچه که هم اکنون بیش ازهر نکته ای مورد تاکید موکد قرار گرفته این است که افزایش تولید باید حتما و به طور قطع و یقین با افزایش کیفیت همراه باشد.یعنی دیگر خودروسازان به خود اجازه تولید خودروی ناقص و یا بی کیفیت را نمی دهند.

در این شرایط یک نکته بسیار قابل توجه است و آن عدم افت تولید سایپا است.یعنی باید توجه داشت که در موارد مشابه با فواصل زمانی مختلف تولید خودروسازان دچار افت می شد.مراجعه به آمار تولید پس از توقف تولید پیکان و پراید در هر دو خودروساز می تواند به خوبی نشانگر این موضوع باشد.

با این حال سایپا در دور جدید مدیریت هم بر خروج خودروهایی که نمی توانند از نظر کیفی انتظارات را جوابگو باشند تاکید داشت و هم در پی افزایش میزان عبور مستقیم بود.این تاکیدات به منزله این است که این خودروساز تنها در پی افزایش صوری تیراژ برای پر رنگ کردن کارنامه مدیران نیست.بلکه می خواهد علاوه بر تولید خودروهای با کیفیت در تیراژهای قابل توجه،باعث شکست قیمت ها و کاهش تلاطم در بازار خودرو شود.

در این شرایط به نظر می رسد که استفاده از ظرفیت های آزاد شده،یکی دیگر از استراژی ها سایپا باشد که اجازه نداد توقف تولید 3 خودرو پر تیراژ،پیام های منفی به بازار ارسال کند.

بنابراین اگر روزهای تعطیل رسمی و همچنین تعطیلات تابستانی برای این گروه تبدیل به روزهای کاری می شدند،با توجه به آمار روزانه تولید درصد رشد تولید سایپا به بیش از 26 درصد می رسید.

ارسال نظرات
موضوعات روز