سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
تیتر 20 نقش تازه وارد سایپا در بازار را بررسی کرد
نارنجی پوشان جاده مخصوص در حالی خودروهای قدیمی را از خط خارج کرده اند که بازار چشم انتظار محصولات جدید آنان است در این میان اطلس می تواند برگ برنده سایپا در رقابت با وارداتی ها و داخلی ها باشد.
کد خبر: ۵۸۲۵۷
"اطلس" لیدر بازار خودروهای کلاس بی می شود؟
تیتر20 - طی سال های اخیر خودروسازان داخلی به خصوص غول های جاده مخصوص،آنچنان که باید و شاید نتوانسته شرایط رضایت را فراهم کنند.به نحوی که در مقاطعی یک کشور اعم از مقامات و مردم عادی منتقد آنان بوده و هستند.

با این حال با توجه به تغییرات در شیوه تفکر و تولید و هم چنین تغییر ذائقه مردم و عدم پذیرش محصولات مانند سال های گذشته،خودروسازان داخلی مجبور شده اند که به هر راه و روشی برخی خودروهای قدیمی را از رده خارج و تولیدات جدید را جایگزین آنها کنند. اطلس نیز یکی از این خودروها ست. خودرویی که در کلاس بی یا شهری کوچک قرار می گیرد. بنابراین اطلس سایپا را می‌توان یک هاچ بک کراس و یا کراس اوور کوچک دانست؛ یعنی خودروی نیم شاسی. قرار است این خودرو جایگزین ساینا و تیبا شود. ضمن اینکه اطلس یکی از نخستین محصولات سایپااست که در آن از پیشرانه بهبودیافته M15GSI استفاده می‌شود که مصرف بنزین اطلس سایپا را در هر صد کیلومتر به ۷.۵ لیتر بنزین می رساند. انتقال قدرت پیشرانه هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد اما در آینده شاهد عرضه گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هم خواهیم بود که به احتمال زیاد یک گیربکس CVT است.

 اطلس همچنین از آپشن هایی مانند سانروف، صندلی‌ برقی، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی داشبورد، ایربگ دوربین عقب، حسگرهای پارک و برخی دیگر از آپشن ها محصولات سایپا برخوردار است.

این کلاس از خودرو همیشه با استقبال مصرف کنندگان همراه بوده اند.به نظر میرسد که این محصول سایپا نیز با توجه به به روز بودن آن نسبت به برخی رقبا در بازار بتواند روزهای خوبی را تجربه کند.البته این تجربه شیرین اما و اگرهایی دارد.

البته باید در نظر داشت که بخش قابل توجهی از قیمت خودرو را آپشن‌ها تشکیل می‌دهد و باید دید این خودرو در نهایت با چه امکاناتی عرضه می‌شود.ضمن اینکه گمانه زنی درباره قیمت آن تا زمان عرضه در حد همان حدس و گمان باقی می ماند چرا که گذشته از قیمت تمام شده،قیمت سایر هم کلاس ها نیز موثر است.اما همین مساله می تواند به پاشنه آشیل اطلس و یا به برگ برنده آن تبدیل شود.

به بیان ساده و رغم افزایش هزینه های تولید،در شرایط اقتصادی امروز کشور اگر سایپا بتواند در بحث قیمت عملکردی مناسب داشته باشد و آپشنال بودن این خودرو بهانه ای برای قیمت گذاری ها تند نشود،با توجه به ویژگی هایی که اطلس دارد،می تواند به سرعت جای خالی خودروهای متوقف شده را پر کند و بتواند سهم و ضریب نفوذ خوبی و بالایی از بازار در اختیار سایپا قرار دهد.

بازاری که قرار است در آینده نه چندان دور شاهد ورود خودروهای اقتصادی باشد.بنابراین با توجه به رصد رفتار بازار و استقبال از محصولات وارداتی اطلس می تواند با توجه به ویژگی هایی که دارد و همچنین ورودی مناسب به بازار هم جایگاه و ضریب نفوذی خوب و مناسبی در بازار کسب کند و هم یک رقیب جدی برای وارداتی ها باشد.به خصوص اینکه این خودرو از نظر سطح کیفی و ایمنی نسبت به بسیاری محصولات موجود بازار وسایپا شرایط مطلوبی دارد.

در این میان همچنین بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که یکی از اصلی ترین دلایل اقبال به خودروهای وارداتی غیر از برند، تنوع وکیفیت ،خدمات پس از فروش مناسبی است که ارائه می دهند.در واقع در دور پیشین واردات یکی از اصلی ترین دلایلی که این خودرو ها به شدت محبوب و پر فروش می شدند وبه سرعت با افزایش قیمت در بازار نیز همراه می شدند گذشته از برتری نام و نشان و برندینگ مناسب نسبت به خودروهای ایرانی،بحث خدمات پس از فروش آنها بود.

 تفاوت در این مقوله به نحوی بود که مشتریان عادی ترین خدمت و یا سرویسی که دریافت می کردند را بدیع و تازه می دانستند چرا که پیش از آن چنین رفتاری را از سوی تولید کنندگان داخلی ندیده بودند.اما در شرایط فعلی خودروسازان بزرگ کشور این امر را بسیار جدی گرفته و توانسته اند خدمات پس از فروش مناسبی  ارائه کنند.

سایپا نیز می تواند در کنار خودروی ایمن و با کیفیتی که عرضه می کند خدمات پس از فروش ناب و مناسب را نیز همراه آن کند.تجربه نشان داده است که همواره خودروهای وارداتی در حال خلق روش های جدید و تازه برای جلب نظر و خشنود  سازی مشتریان هستند.

بنابراین نارنجی پوشان جاده مخصوص نیز می توانند تا فاصله نه چندان زیادی که به از سر گیری واردات مانده است.این خودرو را که با توجه به کلاس قیمتی می تواند جزء پر تقاضاهای بازار قرار بگیرد به نوعی جا بیاندازد که خریداران اگر هم جزء مصرف کنندگان تولید داخل نیستند برای خرید خودروهای وارداتی دچار تردید شوند.

بنابراین سایپا می تواند با انتخاب رویه و روشی مناسب در معرفی و قیمت گذاری اطلس هم خلاء پرفروش های مانند تیبا و ساینا را پر کند و هم در این کلاس تاثیر گذار باشد. آنچه شاید بیش از نکات فنی در این زمینه موثر و تاثیر گذار باشد،قیمت گذاری و نحوه معرفی و ورود به بازار این محصول است.به بیان ساده هم این خودرو باید بدون برخی مشکلات محصولات جدید عرضه شود و هم باید قیمت گذاری آن به نحوی باشد که در بخش بیشتری از جامعه قدرت خرید آن را داشته باشند.

البته به نظر می رسد سایپا که در دور جدید به تولید اقتصادی فکر می کند این موضوعات را نیز در دستور کار خود قرار داده است.اما بازار نشان داده است که قابل پیش بینی نیست در همین حال رقبا نیز حضور دارند و به مترصد کسب جایگاه و سهم بیشتر از بازار هستند.بنابراین اتخاذ یک استراتژی مناسب می تواند این محصول خوب را به عنوان لیدر بازار خودروهای کلاس بی معرفی کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز