دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
تیتر20 گزارش می دهد؛
درآمد صادراتی فولاد مبارکه از 9488 میلیارد تومان در شش ماهه نخست سال 1400 به 3915 میلیارد تومان در شش ماهه امسال رسیده و این شرکت در بازار داخلی هم با شرایطی که دارد توفیق چندانی نداشته و باعث شده سهامداران نگران گزارش های تلفیقی باشند.
کد خبر: ۵۸۳۶۶
سقوط درآمد صادراتی فولاد مبارکه عامل کاهش حاشیه سود شرکت
تیتر20 -  طبق گزارشی که فولاد مبارکه در ماه های اخیر منتشر کرده علاوه بر اینکه رکوردهای فروش آن نسبت به ماه های گذشته کاهش یافته است، حاشیه سود شرکت هم نسبت به سه ماهه نخست سال جاری افت داشته و این مساله تحت تاثیر عواملی همچون کاهش تقاضا در بازار جهانی بوده است و به تبع آن درآمد صادراتی فولاد مبارکه از 9488 میلیارد تومان در شش ماهه نخست سال 1400 به 3915 میلیارد تومان در شش ماهه امسال رسیده است.

همچنین در بخش فروش محصولات داخلی در شهریور ماه از نظر تعداد معامله و مقدار آن عملکرد ضعیف تری نسبت به میانگین 5 ماه قبل تر ثبت کرده است. به عبارت دیگر در 5 ماهه نخست سال 3227 معامله با ارزش 66772 میلیارد تومان انجام شده و در شهریور ماه 492 معامله با ارزش 9668 میلیارد تومان انجام شده که نسبت به میانگین معاملات شش ماهه نخست سال کمتر است.

روند نزولی درآمد ماهانه فولاد مبارکه و از طرف دیگر کاهش حاشیه سود شرکت که در نتیجه افت درآمد صادراتی بوده باعث شده تا عملکرد فصلی شرکت از نظر سهامداران ناامید کننده باشد و پیش بینی ها حکایت از این دارد که در گزارش تجمعی 12 ماهه این شرکت نتواند حتی رکوردهای تولید سال 1400 را کسب کند.

 شاید مهمترین انگیزه برای تولید بیشتر در سال گذشته افزایش قیمت و تقاضا در بازار جهانی بود و حالا که اقتصاد جهانی به سمت رکود می رود تقاضا برای فولاد هم کاهش یافته است و همین مساله باعث شده در شش ماهه امسال صادرات فولاد مبارکه نصف شود و در بازار داخلی هم با وجود شرایطی که در بازار دارد گرفتار همین مشکل باشد، هرچند در مجموع درآمد شش ماهه شرکت عقب ماندگی ندارد و این مساله به لطف فروش بالا در 3 ماهه نخست سال بوده و حالا با گزارش های ضعیفی که در فصل تابستان ارائه کرده عملا میانگین فروش فولاد در یک روندی نزولی قرار گرفته است.

فولاد مبارکه از جمله شرکت های فولادی است که در ارگان ها و تشکل های فولادی و فلزی نفوذ بالایی دارد، به همین دلیل راهبردهایی را برای عبور از این مشکل برنامه ریزی کرده است، به طوری که دستورالعمل جدیدی توسط شورای آهن و فولاد برای تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد به وزارت صمت ارائه شده که بر مبنای آن آخرین قیمت کشف ‌شده میلگرد ملاک تعیین قیمت پایه خواهد بود.

 بر این اساس که قیمت پایه شمش فولادی ۸۶ درصد ، قیمت پایه آهن اسفنجی ۴۶ درصد ، قیمت پایه گندله ۲۰ درصد و قیمت پایه کنسانتره ۱۶.۵ درصد قیمت کشف ‌شده میلگرد خواهد بود. در حالی که در دستورالعمل قبلی وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت پایه آهن اسفنجی 50 درصد، قیمت پایه گندله 23.5 درصد و قیمت پایه کنسانتره 16.5 درصد شمش فولاد خوزستان تعیین شده بود و مقایسه قیمت پایه و قیمت های معاملات برای کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و تیرآهن از ابتدای سال تاکنون نشان می دهد که دستورالعمل جدید، قیمت پایه برای محصولاتی مثل کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی را بهبود خواهد داد و فولاد مبارکه که در سال های اخیر به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول تبدیل شده عملا می خواهد دوباره درآمد خود را بالا ببرد.

حالا باید دید که وزارت صنعت، معدن و تجارت بار دیگر زیربار خواسته فولاد مبارکه برای سیاست گذاری در بازار فلزات اساسی خواهد رفت یا خیر. چراکه پیش از این در جریان گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه که این شرکت متهم به فساد 92 هزار میلیارد تومانی شده بود بخشی از مشکل به موضوع قیمت گذاری و تفاوت قیمت عرضه شمش در بورس کالا و ... ارتباط داشت.

ارسال نظرات
موضوعات روز