دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
تیتر20 با توجه به حضور شرکت های جدید وارداتی بررسی کرد
در حالی که هنوز اولین محموله های واردتی به کشور نیامده اند،گمانه زنی ها از سمت و سوی بازار با حضور دو شرکت ناشناس وارد مرحله جدیدی شده است.در این میان آیا با واردات بازار سرد خودرو در زمستان گرم خواهد شد؟
کد خبر: ۵۹۳۰۵
بازار سرد خودرو در زمستان گرم خواهد شد؟
تیتر20 - اخیرا نائب رئیس کمیسیون صنایع گفته است که تا کنون 20 شرکت موفق به اخذ مجوزهای لازم برای واردات خودرو شده اند.اما تا کنون غیر از 12 شرکتی که در دو مرحله نامشان اعلام شد،از 8  شرکت دیگر خبری نشده است.اما بیلبوردهای تبلیغاتی حاکی از ورود دو شرکت ناشناس و ناآشنا به جرگه وارد کنندگان است.

اخیرا دو شرکت کوشا خودرو و مزین خودرو با تبلیغات بیلبوردی خود را نماینده شرکت های کیا و اشکودا معرفی می کنند.بنابراین با احتساب این دو تا کنون 14 شرکت مجاز به واردات شده اند.در همین حال اخبار از رسیدن اولین محموله های وارداتی به پشت دروازه های کشور حکایت می کند.این یعنی که به زودی و پس از 5 سال خودروهای به روز به بازار عرضه خواهند شد.

اما در عین حال با توجه به وضعیت رکود و رسوب سرما در رگ های بازار این پرسش به وجود می آید که آیا این یخ زدگی تا پایان سال ادامه خواهد داشت ؟ایا بازار همانند سال های گذشته(غیراز دوران کرونا) از خواب بیدار خواهد شد؟

ضمن اینکه باید توجه داشت که طی مدت اخیر به رغم رکود و سکون ،قیمت های خودرو در بازار همزمان با افزایش نرخ ارز صعودی شده اند. در واقع به نظر می رسد که بازار خودرو طی ماه های اخیر به شدت چشم به راه و منتظر واردات است.اما بر خلاف تصور آن،خودروهای وارداتی در بازار عرضه نخواهند شد.

یعنی از یک سو دیگر از شرکت هایی که در سال های قبل در این حوزه فعالیت می کردند خبری نیست و از سوی دیگر شرکت های مجاز،ملزم هستند که این خودروها را در بورس کالا به فروش برسانند.اما آیا در صورت تحقق واردات 70 تا 100 هزار دستگاهی باز هم تقاضاها منتظر سال بعد خواهند ماند یا به سمت بازار هدایت خواهند شد؟

واقعیت این است که در حال حاضر نمی توان به درستی سمت و سوی بازار را پیش بینی کرد.چرا که بازار خودرو نشان داده است غیر قابل پیش بینی است. در واقع افزایش قیمت خودروها در زمان رکود به بهانه افزایش نرخ ارز را می توان یکی از این عوامل به شمار آورد.

به بیان ساده بازار خودرو از یک طرف چشم انتظار واردات و قیمت های نهایی است و از سوی دیگر به دنبال جا انداختن قیمت های جدید است.در این شرایط به نظر می رسد برای اینکه بتوان جهت بازار را حدس زد باید منتظر اولین داد وستد خودروهای وارداتی در بورس کالا باشیم.

یعنی این بورس کالا و کشف قیمت نهایی است که می تواند این مسیر را مشخص کند.به بیان ساده از یک سو عوامل غیر اقتصادی و از سوی دیگر چشم اندازی که مصرف کنندگان پیش روی خود می بینند،سمت و سوی این بازار را مشخص می کند.

البته با توجه استقبال تولید کننده و مصرف کننده این بورس کالا است که می تواند نقش تعیین کننده ای ایفا کند.همین مساله با توجه به محدویت عرضه در خودروهای وارداتی نیز می تواند باعث رونق و یا ادامه رکود در بازار شود.در این میان یک نکته اساسی را باید در نظر داشت که واکنش ها به بورس کالا مثبت بوده است.یعنی همین فاصله 5 تا 10درصدی نیز به مزاج خریدار خوش آمده است. با این حال باید در نظر داشت که قیمت نهایی بورس کالا می تواند روی خودروهای وارداتی کف بازار (محصولات 2017- 2018) تاثیر گذار باشد.

یعنی احتمال دارد که قیمت این خودروها متاثر از قیمت خودروهای جدید با تغییر همراه شوند.البته نمی توان انتظار کاهش قیمت داشت.بلکه برخی براین باور هستند که به دلیل محدویت عرضه و احتمال افزایش قیمت این خودروها،بخشی از تقاضاهای باقی مانده به سمت این نوع خودروها هدایت شوند.

در همین حال بازار خودروهای تولید داخل نیز از این واردات متاثر خواهد شد.البته این در شرایط خواهد بود که خودروهای وارداتی همان طور که وعده داده اند تا اوایل دی ماه وارد بازار شوند.
هر چه ورود آنها با تاخیر همراه شود،رکود در بازار خودرو نیز طولانی تر خواهد شد.در همین حال باید در نظر داشت که شاید قیمت نهایی این خودروها از توان خرید دهک های کم درآمد و یا درآمد متوسطه خارج باشد.

بنابراین بخش از تقاضاها به سمت خودروهای اقتصادی بازار منتقل خواهد شد.به بیان دیگر،اولین چکش حراج خودروهای وارداتی نشان خواهد داد که در کدام بخش بازار شاهد تحرکت بیشتر خواهیم بود.

آنچه که مسلم است خودروهای اقتصادی که به گفته معاون وزیر صمت قیمت آنها لزوما اقتصادی نخواهد بود،در نقش خودروهای پریمیوم سابق حضور پیدا خواهند کرد.

قیمت و خریداران خودروهای لوکس هم که مشخص است.بنابراین به نظر می رسد اگر قرار باشد بخشی از بازار با تکاپو همراه شود،کلاس خودروهای اقتصادی خواهد بود. 




ارسال نظرات
موضوعات روز