دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
تیتر20 بررسی کرد؛
بررسی شاخص‌های عملکردی بانک سینا نشان می‌دهد این بانک موفق شده با ترسیم خطوط جدید کسب‌وکار خود، مسیر رو به رشد را در فضای اقتصادی و شبکه بانکی کشور به‌خوبی طی کند.
کد خبر: ۵۹۳۲۲
کار، پیکار و ابتکار، سه راهبرد بانک سینا برای حل 1319 مساله
تیتر20 - چند ماهی از حضور مدیرعامل و تیم راهبری جدید در بانک سینا می‌گذرد و یکی از پربسامدترین نکاتی که در سخنان و برنامه‌های تیم جدید به چشم می‌خورد، ترسیم خطوط جدید کسب‌وکار در این بانک است؛ غلامرضا فتحعلی، سرپرست بانک سینا در تشریح خطوط کلی راهبرد جدید کسب‌وکار این بانک می‌گوید «از جمله خطوط کسب‌وکار جدید این بانک، تأکید بر توسعه بانکداری خرد است تا با ارائه خدمت به صنوف، کسبه و مشاغل خرد سهم بازار بانک افزایش یابد. راه‌اندازی بانکداری اختصاصی نیز از دیگر برنامه‌های ما است و با وجود ظرفیت و پتانسیل شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان، با راه‌اندازی این بخش، تعامل و همکاری بیشتری با این شرکت‌ها برقرار خواهد شد».

تأکید بر تقویت بانکداری تجاری برای همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط و توجه هم‌زمان بر بانکداری اجتماعی دیگر محورهای این برنامه راهبردی است که مدیران بانک سینا امیدوارند با اجرای آن‌ها به قاطبه مردم و قشر کمتر برخوردار جامعه خدمات بانکی مطلوب‌تری ارائه کنند.

شناسایی یک هزار و سیصد و نوزده مسئله
به گفته سرپرست بانک سینا، بررسی‌های انجام‌گرفته در این بانک منجر به شناسایی یک هزار و 319 مسئله شده است و برنامه راهبردی کسب‌وکار به دنبال رفع این مسائل است.

اجرای برنامه راهبردی بانک سینا در سه حوزه  کار، پیکار و ابتکار محوربندی شده است؛ در حوزه کار به قابلیت‌ها و سلایق مشتری در چهار بخش بانکداری خرد، بانکداری تجاری، بانکداری اختصاصی و بانکداری اجتماعی توجه می‌شود و در حوزه پیکار نیز نگاه‌ها به سمت بازار، رقبا و صنعت پیش خواهد رفت. در حوزه ابتکار نیز نسبت به چابک‌سازی بانک از طریق تغییر و بازنگری در ساختارها، فرایندها و سیستم‌ها اقدام خواهیم کرد.

نشانه‌های امیدبخش
بررسی شاخص‌های عملیاتی و کلان در بانک سینا نشان می‌دهد، تلاش‌ها برای بهبود روندها و فرایندها بر مبنای برنامه‌های کسب‌وکاری جدید در مسیر درستی جریان دارد؛ مبلغ سپرده‌های بانک سینا در شش‌ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 11 درصدی داشته و درعین‌حال جذب سپرده‌های بدون هزینه این بانک حدود 28 درصد رشد داشته است. 

مجموع مطالبات بانک سینا از سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان سال گذشته سه هزار و 961 میلیارد ریال برآورد شده بود. این رقم در پایان شهریورماه سال جاری به عدد 838 میلیارد ریال رسیده و کاهش 79 درصدی را تجربه کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بانک سینا در پایان شهریورماه بابت هر سهم 150 ریال سود محقق کرده است درحالی‌که طبق بودجه سال 1401 برای هر سهم 295 ریال سود پیش‌بینی شده و طبق بودجه فصلی تا پایان شهریورماه می‌بایست 147 ریال آن تحقق پیدا می‌کرد. به‌عبارت‌دیگر، حدود 51 درصد سود پیش‌بینی‌شده سالانه بانک در شش‌ماهه ابتدای سال تحقق‌یافته است.

مجموع درآمدهای کارمزدی این بانک نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 99 درصد رشد داشته که بیانگر اهتمام بانک به افزایش سهم درآمدهای غیر مشاع است. از مبلغ سه هزار و 815 میلیارد ریال درآمدهای کارمزدی، مبلغ یک هزار و 184 میلیارد ریال مربوط به صدور و تمدید ضمانت‌نامه‌ها بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 49 درصد رشد داشته است و این بخش از فعالیت‌های بانک را می‌توان یکی از وجوه تمایز آن برشمرد. درآمدهای مشاع این بانک نیز در پایان شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزایش داشته است که 84 درصد این درآمدها را سود تسهیلات اعطایی تشکیل می‌دهد.

بانک سینا به دنبال افزایش درآمدهای غیر مشاع
گرچه عملکرد بانک سینا از بعد سودآوری در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ اما در برخی زمینه‌ها مانند سهم درآمدهای غیر مشاعی که ناشی از درآمدهای کارمزدی ناشی از گشایش اعتبارات اسنادی، صدور ضمانت‌نامه، گواهی اعتبار مولد (گام) و عملیات بانکداری الکترونیک و دیجیتال است، نیاز به اصلاح و تغییر رویکرد حس می‌شود و برای افزایش سهم درآمدهای غیر مشاعی هدف‌گذاری لازم صورت گرفته است.

پیام روشن ادامه روند کاهشی NPL 
اطلاعات موجود نشان می‌دهد NPL بانک سینا در پایان شهریورماه سال جاری برابر 2/5 درصد بوده است و انتظار این است که با ادامه روند موجود، این نسبت تا پایان سال کاهش یابد. درحالی‌که استانداردهای جهانی، تثبیت NPL بر روی عدد 5 را مقبول می‌دانند، کاهش این نسبت در بانک سینا به نصف رقم استاندارد، نشانه روشنی از به ثمر نشستن برنامه‌ریزی‌های این بانک در دوره جدید مدیریت دارد.

تراز مثبت عملیاتی
عملکرد بانک سینا از ابتدای سال 1401 تا پایان مهرماه، بیانگر تراز مثبت این بانک است چرا که در مدت یادشده، جمع سود اعطاشده به سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک نیز 27 هزار و 727 میلیارد ریال بوده است که مجموعاً تراز مثبت 7 هزار و 176 میلیاردی بانک سینا در هفت‌ماهه نخست امسال را نشان می‌دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز