يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸
تیتر20 بررسی می کند:
برنامه فولاد مبارکه برای ورود به پروژه فولاد اقلید چیست؟
کد خبر: ۵۹۴۰۵
سهامداری «فولاد مبارکه» در «اقلید پارس» و تعهدی 20 ساله / نقش چندگانه در صنعت فولاد با حضور فولاد مبارکه در فولاد اقلید
تیتر20- فولاد مبارکه در حوزه سرمایه گذاری های خود به سراغ فولاد اقیلد پارس رفته است و با خرید 19 درصدی به یکی از سهامداران اصلی این مجموعه تبدیل شده است.

 اتفاقی که بازی دو سر سود برای فولاد مبارکه و در کنار آن اقلید پارس است و می تواند سرعت اجرای پروژه واحد احیای مستقیم در این مجموعه را افزایش دهد. 

درواقع فولاد مبارکه وارد سرمایه گذاری شده است که علاوه بر تامین بخشی از مواد اولیه خود باید مواد اولیه مورد نیاز اقلید پارس را هم تامین کند و این موضوع سرمایه گذاری های مبارکه در بالادست زنجیره ارزش را افزایش می دهد.

فولاد اقلید پارس که عهده دار تولید 1  میلیون تن آهن اسفنجی است، حالا توانسته فولاد مبارکه را به جمع سهامداران خود بازگرداند. درواقع با حضور فولاد مبارکه حالا سه مجموعه «فولاد»، «ومعادن» و «کچاد» در جمع سهامداران فولاد اقلید پارس قرار گرفته اند. 

حضور فولاد مبارکه با سهم 19 درصدی می تواند سرعت اجرای پروژه احیای مستقیم این مجموعه را افزایش دهد. واحد احیاء مستقیم فولاد اقلید، بر اساس طرح بازنگری‌ شده میدرکس ساخته می ‌شود. ظرفیت این طرح‌ ها ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است که می تواند نقش مهمی در تامین مواد اولیه واحدهای پایین دستی خود داشته باشد. 

ورود فولاد مبارکه به این مجموعه می تواند مسائل مربوط به تامین مالی را هم برطرف کند. اما برنامه فولاد مبارکه برای ورود به این پروژه چیست؟ 

فولاد مبارکه امروز اصلی ترین تولیدکننده فولاد کشور است که اصلی ترین سهم بازار داخلی و صادراتی را به خود اختصاص داده است.

این مجموعه با در اختیار داشتن زیرمجموعه های مختلف توانسته سهم قابل توجهی از زنجیره ارزش فولاد را از آن خود کند.

 اما ورود به شرکت های دیگر به عنوان سهامدار می تواند استراتژی برای سهم خواهی بیشتر این مجموعه در صنعت فولاد کشور باشد.

 به نوعی سهامداری فولاد مبارکه در شرکت های دیگر می تواند نفوذ این مجموعه در زنجیره را بیشتر کند.

 اما در بعد دیگر سهامداری در شرکت های بالادستی آن هم در شرایطی که تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان فولاد به دغدغه های اصلی تبدیل شده می تواند ناشی از نگاه کارشناسی و آینده نگر فولاد مبارکه باشد که به سهامداران خود این اطمینان را می دهد که نگران تامین مواد اولیه در این مجموعه نباشند. 

از سویی دیگر برنامه های افزایش تولید در فولاد مبارکه دردستور کار قرار دارد و این مجموعه در تلاش است با برنامه ریزی میزان تولید خود را افزایش و سبد محصولات خود را متنوع کند.

نکته مهم آن است که طبق تصمیم اتخاذ شد، فولاد مبارکه تعهد کرده که به مدت ۲۰ سال مواد اولیه این کارخانه را تأمین و آهن اسفنجی تولیدی آن را خریداری کند. 

هرچند بخش دوم این بند برای فولاد مبارکه اتفاق خوبی است که نگرانی ها درباره تامین آهن اسفنجی را کاهش می دهد اما در بخش اول با توجه به وضعیت اکتشافی شاید کمی کار برای فولاد مبارکه سخت و میزان سرمایه گذاری آن در بالادست زنجیره را افزایش دهد. 

درواقع فولاد اقلید در این همکاری می تواند تولید خود را پایدار کرده و در بحث تامین مواد اولیه خود نگرانی چندانی نداشته باشد. 

اما شاید این موضوع حجم سرمایه گذاری های فولاد مبارکه را افزایش دهد آن هم در شرایطی که سهامداران این مجموعه نسبت به عملکرد فولاد در 6  ماهه اول کمی نگران بودند.

به طور کلی ورود فولاد مبارکه به فولاد اقلید پارس علاوه بر آنکه می تواند در تامین بخشی از مواد اولیه خودش موثر باشد، می تواند منجر به توسعه هرچه بیشتر اقلید پارس شود و در کنار آن سهم خود در توسعه های اجتماعی را هم افزایش داده و اشتغالزایی در این منطقه را بیشتر کند. 

درواقع فولاد مبارکه با حضور در اقلید پارس نقشی چندگانه در صنعت فولاد ایفا می کند.

در حال حاضر، شرکت سرمایه‌ گذاری توسعه معادن و فلزات با ۵۱ درصد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ۳۰ درصد و فولاد مبارکه با ۱۹ درصد، سهامداران شرکت فولاد اقلید پارس هستند

ارسال نظرات
موضوعات روز