دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
تیتر20 بررسی می کند
در این سال‌ها خودرو از قالب کالایی مصرفی در قامت کالایی سرمایه ای ظاهر شده است، سرمایه‌ای به این معنی که شهروندان آن را به چشم ناجی ارزش پول می بیند. در حال حاضر، خودرو در کنار امثال ارز، سکه مسکن و طلا جزو اصلی‌ترین ناجیان پول محسوب می شود و شهروندان سعی می کنند تا نقدینگی خود را به آنها تبدیل کرده و بدین ترتیب پول و سرمایه نقدی خود را از شر ریزش ارزش نجات دهند.
کد خبر: ۵۹۴۹۵
چرا قیمت خودرو نجومی شد؟
تیتر20 - بازار خودرو کشور این روزها با موجی شدید از افزایش قیمت مواجه شده،  ماجرایی که به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور نمی‌توان پایانی را به صورت مشخص برای آن متصور شد.

 تقریباً از یک ماه پیش بود که بازار خودرو برای چندمین بار با موج سنگین افزایش قیمت مواجه شد و این ماجرا هنوز هم ادامه دارد. کار تا جایی پیش رفته که کف قیمت به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده، آن هم برای پراید (خودرویی که دیگر تولید نمی شود). یا مثلاً خودرویی مانند پژو پارس در ساده ترین مدل بالای ۴۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.

حالا این پرسش برای خیلی ها به وجود آمده که چرا بازار خودرو با چنین شرایطی مواجه شده است؟ این البته اولین بار نیست که فنر قیمت در بازار خودروی ایران به اصطلاح پاره می شود، به خصوص طی چهار سال گذشته که در مقاطع مختلفی چنین اتفاقی رخ داده است.

هر چند در بازارهای استاندارد، آن چه سبب افزایش قیمت خودرو می شود، به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضاست، اما در بازار خودرو ایران و با توجه به شرایط تحریم، داستان متفاوت است. 

طی حداقل چهار سال گذشته، عوامل اصلی در رشد قیمت خودرو در بازار ایران، انتظارات تورمی و صعود نرخ ارز بوده است. در این دوران هر گاه انتظارات تورمی بالا رفته و قیمت ارز صعودی شده، منحنی  قیمت خودرو نیز از آنها پیروی کرده و افزایشی شده است. 

در مقطع فعلی نیز دقیقا همین اتفاق رخ داده، چه آنکه طی چند هفته گذشته همزمان با رشد انتظارات تورمی و صعود شدید قیمت ارز، بازار خودرو نیز در جاده گرانی افتاده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که طبق اعلام وزارت صمت، خودروسازان با افزایش تولید نسبت به سال گذشته مواجه شده اند. همچنین ادعای خودروسازان نیز این است که دیگر محصول ناقص به تولید نمی رساند و هر آنچه می سازند کامل و بدون کسری قطعه است. 

بنابراین هرچند در حالت کلی عدم تعادل بین عرضه و تقاضا یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار ایران به شمار می‌رود، اما این موضوع را نمی توان دلیل اصلی رشد نجومی قیمت ها طی یک ماه گذشته دانست.

 در این سال‌ها خودرو از قالب کالایی مصرفی در قامت کالایی سرمایه ای ظاهر شده است، سرمایه‌ای به این معنی که شهروندان آن را به چشم ناجی ارزش پول می بیند. در حال حاضر، خودرو در کنار امثال ارز، سکه مسکن و طلا جزو اصلی‌ترین ناجیان پول محسوب می شود و شهروندان سعی می کنند تا نقدینگی خود را به آنها تبدیل کرده و بدین ترتیب پول و سرمایه نقدی خود را از شر ریزش ارزش نجات دهند. 

از طرفی با توجه به تداوم سیاست های دستوری در تعیین قیمت خودرو از یک سو و انحصار بازار در غیاب واردات از سوی دیگر، اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو ها به شدت بالا رفته و این موضوع سبب ایجاد رانتی هنگفت شده است. بنابراین با توجه به این شرایط، نمی توان از نقش دلالان و سوداگران نیز در رشد نجومی قیمت خودرو در بازار غافل شد. 

با این حال، دو فاکتور اصلی نجومی شدن قیمت خودرو در بازار همچنان رشد انتظارات تورمی و صعود قیمت ارز است که تا وقتی این دو عامل کنترل نشوند، امکان کاهش قیمت و ثبات وجود ندارد.

البته رشد عرضه می‌تواند به نفع بازار خودرو تمام شود، اما در شرایط تداوم انتظارات تورمی و صعود قیمت ارز،  تنها شاید سرعت افزایش قیمت خودروهای داخلی را کاهش خواهد داد و نمی تواند آن را متوقف کند. 

این رشد سنگین قیمت اما به زیان مصرف کنندگان واقعی تمام خواهد شد، چه  آنکه با توجه به تورم موجود در کشور و قدرت خرید پایین آنها، دسترسی شهروندان بیشتری به بازار خودرو قطع خواهد شد. درعوض اما دلالان و سوداگران منتفعان اصلی شرایط فعلی بازار خودرو خواهند بود، زیرا هر چه قیمت در بازار بالا برود، سود آنها نیز بیشتر می‌شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز