دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
تیتر20 بررسی می کند:
مجموعه فولاد سنگان برای توسعه اکتشافات در این منطقه اعلام آمادگی کرده است، موضوعی که تا به این لحظه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو)، تصمیمی برای آن نگرفته است. اما علت تامل ایمیدرو چیست؟
کد خبر: ۵۹۵۰۰
از بی توجهی ایمیدرو تا قدرت نمایی «فولاد سنگان»
تیتر20- چشم انداز صنعت فولاد برای دستیابی به 55  میلیون تن فولاد براساس میزان ذخایر سنگ آهن، گاز و نیروی انسانی شکل گرفت اما عدم توجه به اکتشافات توانست امروز تولید کنندگان فولاد را با چالش تامین مواد اولیه همراه کند.
 
این چالش به اندازه ای جدی است که توسعه اکتشافات در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بازوی اجرایی آن یعنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) قرار دارد. 

در این بین برخی از شرکت های بخش خصوصی نیز اقداماتی را در حوزه اکتشافات در دستور کار قرار داده اند که نتایج خوبی هم به همراه داشت. 

اما در این بین توسعه اکتشافات در منطقه سنگان که لقب عسلویه معدنی را از آن خود کرده است، می تواند به حل این بحران کمک جدی کند. فراموش نکنیم که غنی ترین ذخایر سنگ آهن در این منطقه وجود دارد و توسعه اکتشافات در این منطقه می تواند رفع چالش تامین مواد اولیه کمک کند. 

اما آن طور که پیداست توسعه اکتشافات در این منطقه در دستور کار وزارت صمت ( سازمان صمت استانی) و ایمیدرو قرار دارد. این در حالی است که مجموعه فولاد سنگان این توانایی را در اختیار دارد تا توسعه اکتشافات در این منطقه را آغاز و محصولات را به صورت فرآوری شده در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. 

از سویی دیگر با توجه به وجود برخی رگه های مشترک معدنی بین این منطقه و افغانستان، حتی می توان شاهد واردات سنگ آهن از افغانستان و فرآوری آن توسط فولاد سنگان بود تا به واسطه این مجموعه در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد.

اما اتفاق عجیب آن است که با وجود اعلام آمادگی فولاد سنگان برای انجام اکتشافات در این منطقه، ایمیدرو تا به این لحظه استقبالی از این موضوع نداشته در حالی که تامین سرمایه از مهمترین موضوعات برای بحث اکتشافات است. 

عدم شروع این همکاری و به نوعی بی توجهی ایمیدرو به این پیشنهاد می تواند چندین علت را در خود جای داده باشد. 

شاید اولین موضوع عدم درک اهمیت توسعه اکتشافات از سوی ایمیدرو باشد. درواقع اگر ضرورت بر توسعه اکتشافات وجود داشته باشد نباید برای بهره برداری از فرصت پیش آمده تامل کرد اما این تاخیر در تصمیم گیری می تواند ناشی از بی برنامگی ایمیدرو در این باره باشد. 

متاسفانه نگاهی به اقدامات صورت گرفته هم نشان می دهد، ایمیدرو بیشتر بر بیان شعار ها و برگزاری جلسات تاکید دارد تا انجام کار اجرایی. 

اما دلیل دیگر می تواند جلوگیری از توسعه فعالیت های فولاد سنگان در این منطقه باشد. بدون شک با توسعه اکتشافات از سوی مجموعه فولاد سنگان در این منطقه، سهم این مجموعه در برخورداری از ذخایر منطقه سنگان افزایش پیدا می کند با توجه به کاهش ذخایر و عیار سنگ آهن در دیگر معادن بزرگ کشور، در آینده نه چندان دور مجموعه فولاد سنگان می تواند یکه تاز بازار سنگ آهن شود.

از سویی دیگر ورود به موضوع فراوری سنگ آهن وارداتی از افغانستان  توسط فولاد سنگان نیز می تواند وزن این مجموعه در بازار وارداتی و داخلی افزایش دهد که بی تاثیر بر شرایط بازار هم نخواهد بود. 

درواقع عدم تصمیم گیری ایمیدرو برای این موضوع یا به بی برنامه بودن این مجموعه باز می گردد یا ترجیح می دهند سنگان قدرتی کنترل شده داشته باشد. 

البته با استفاده از راهکارهایی همچون ارائه سهم به ایمیدرو و سنگان ودیگر شرکت های معدنی می توان شائبه قدرت گیری سنگان را حل کرد اما بدون شک سکوت ایمیدرو در قبال توسعه های تاکید شده تنها به عدم توجه مدیران آن باز می گردد که نتایج خوشایندی برای بخش معدن و به دنبال آن صنعت فولاد کشور نخواهد داشت. 


ارسال نظرات
موضوعات روز