دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
تیتر20 بررسی می کند
رشد نجومی قیمت خودرو در بازار این پرسش مهم را برای شهروندان ایجاد کرده که سرنوشت بازار تا انتهای سال چه خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۵۴۱
سرنوشت بازار خودرو تا پایان سال
تیتر20 - آنچه بازار خودرو را این روزها در ریل گرانی انداخته، انتظارات تورمی و رشد قیمت ارز است، هرچند البته کمبود عرضه نیز در این ماجرا نقش دارد. در حال حاضر سه ماه تا پایان سال باقی مانده و این پرسش در ذهن شهروندان شکل گرفته که منحنی قیمت در این مدت روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد، به ثبات خواهد رسید یا اینکه نزولی خواهد شد؟

با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نمی توان پیش بینی دقیقی درباره آینده بازار خودرو داشت، چه آنکه افت، خیز یا تثبیت قیمت خودرو به عوامل مختلفی به ویژه انتظارات تورمی، قیمت ارز و همچنین روند عرضه و البته میزان واردات بستگی مستقیم دارد.

 با توجه به اینکه نمی توان پیش بینی دقیقی از این موارد انجام داد، سناریوهای مختلفی برای سرنوشت منحنی قیمت خودرو در سه ماه پایانی سال تعریف کرد. 

طبق سناریوی نخست، اگر انتظارات تورمی و قیمت ارز کماکان بر مدار صعود باشند، روند افزایشی قیمت خودرو تا پایان سال همچنان ادامه خواهد داشت. 

هرچند طبق آنچه وزارت صمت اعلام کرده، تولید خودرو روندی صعودی را طی می کند، با این حال بسیار بعید است تیراژ و عرضه خودروسازان آنقدر باشد که بتواند شکاف عرضه و تقاضا را پر کند. بنابراین در صورت تداوم رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز، منحنی قیمت خودرو نیز روند رو به صعودی در زمستان خواهد داشت.

 در حال حاضر کف قیمت خودرو در بازار به 210 میلیون تومان رسیده و پیاده شدن این سناریو می تواند این "کف" را بالا و بالاتر ببرد. نقطه اوج این سناریو می تواند شب عید باشد، یعنی زمانی که تقاضا بیش از پیش افزایش خواهد یافت و به دلیل عدم تعادل با عرضه، بازار شاهد اوج گیری قیمت خواهد بود. 

اما سناریوی دوم نیز کاملا با انتظارات تورمی و قیمت ارز در ارتباط است، منتها عکس سناریوی نخست.

 در این سناریو، انتظارات تورمی و قیمت ارز فروکش خواهد کرد و از آن سو تولید نیز شرایط مناسبی را تا پایان سال به خود خواهد دید.

 طبعا در شرایطی که انتظارات تورمی رو به نزول برود و قیمت ارز هم کاهشی شود، منحنی قیمت خودرو افت خواهد کرد. در چنین شرایطی هرچه تولید خودروسازان رشد کرده و عرضه بالا برود، میزان افت قیمت بیشتر خواهد بود، زیرا تقاضای بیشتری پاسخ داده خواهد شد. 

اینکه میزان کاهش قیمت خودرو به چه میزان باشد، بستگی به این دارد که  انتظارات تورمی و قیمت ارز تا چه حد افت کرده و تولید و عرضه چقدر بالا برود.

 در این سناریو البته بعید است قیمت خودرو مثلا به یک ماه پیش برگردد، مگر اینکه اتفاق فوق العاده ای رخ بدهد؛ مثلا ازسرگیری مذاکرات و بزرگتر از آن، احیای برجام.
 
اتفاقی مانند احیای برجام می تواند انتظارات تورمی و قیمت ارز را به شدت پایین بیاورد و در چنین شرایطی بدون تردید منحنی قیمت خودرو نیز افتی سنگین را تجربه خواهد کرد، مانند روزهای پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان 99.

اما دیگر سناریویی که می تواند برای بازار خودرو در سه ماه پایانی سال رخ بدهد، ثبات نسبی قیمت است. این سناریو وقتی اجرایی خواهد شد که انتظارات تورمی و قیمت ارز به ثبات نسبی برسند و تولید و عرضه نیز تغییر چندانی در مقایسه با شرایط فعلی به خود نبیند. 

در نهایت اما مسائل دیگری مانند حذف قرعه کشی خودرو و عرضه تمام خودروها در بورس کالا و همچنین افزایش قیمت کارخانه ای خودروها می توانند سرنوشت بازار را در سه ماه پایانی سال تعیین کند. به عنوان مثال اگر قیمت کارخانه ای افزایش یابد، این موضوع به نوبه خود افزایش قیمت خودرو در بازار را به دنبال خواهد داشت. 

ارسال نظرات
موضوعات روز