يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
تیتر20 بررسی می کند؛
برای خیلی ها این پرسش ایجاد شده که ایران خودرو دیزل چگونه توانست از طوفان زیان‌دهی خود را نجات داده و به ساحل سود برسد؟ دلایل مختلفی را می توان برای جهش ایران خودرودیزل و سودده شدن آن طی دو سال گذشته مطرح کرد،که بخشی از آنها به مدل مدیریت در این شرکت مربوط می شود و بخشی دیگر نیز با مسائلی مانند بهبود تولید و رونق بازار در ارتباط است.
کد خبر: ۵۹۶۱۴
فرصت طلایی اسقاط با ایران خودرودیزل
تیتر20 - تا همین دو سال پیش وقتی نام ایران خودرو دیزل به میان می آمد، از آن به عنوان شرکتی زیان ده که سربار گروه صنعتی ایران خودرو بود یاد می شد. این در حالی است که ایران خودرو دیزل حالا تبدیل به یکی از خودروسازان سودده کشور شده است، آن هم در فضایی که گفته می شود صنعت خودرو ایران در گرداب زیان دهی به سر می‌برد. 

حالا برای خیلی ها این پرسش ایجاد شده که ایران خودرو دیزل چگونه توانست از طوفان زیان‌دهی خود را نجات داده و به ساحل سود برسد؟ دلایل مختلفی را می توان برای جهش ایران خودرودیزل و سودده شدن آن طی دو سال گذشته مطرح کرد،که بخشی از آنها به مدل مدیریت در این شرکت مربوط می شود و بخشی دیگر نیز با مسائلی مانند بهبود تولید و رونق بازار در ارتباط است.

به نظر می رسد اصلی ترین دلیل خروج ایران خودرو دیزل از شرایط سخت قبلی و سودده شدنش، به رشد تیراژ کامیون های این شرکت مربوط می شود. این موضوع ریشه اصلی اش به رونق بازار برمی گردد چه آنکه سبب شده ایران خودرو دیزل با اتکا به آن تیراژ خود را بالا برده و طبعا هزینه سربار را کاهش داده و درآمد را رشد بدهد.

 با توجه به اینکه ایران خودرودیزل مانند خودروسازان بخش سواری سازی با محدودیت تعیین قیمت مواجه نیست، رشد تیراژ اثر مستقیم و کاملی بر افزایش درآمد این شرکت گذاشته است.

 اما یکی دیگر از اقداماتی که در راستای بهبود اوضاع در ایران خودرو دیزل انجام شد، به احیای خط تولید اتوبوس در این شرکت مربوط می شود. 

ایران خودرودیزل یکی از تولید کنندگان اصلی اتوبوس در ایران به شمار می رود، با این حال به دلایل مختلف از جمله چالش های مالی (پروسه طولانی دریافت مطالبات بابت فروش اتوبوس به نهادها و دستگاه های دولتی و همچنین شهرداری ها) این ظرفیت به نوعی کنار گذاشته شده بود.

 با فعال شدن دوباره خط تولید اتوبوس سازی، ایران خودرودیزل شرکت توانست به واسطه عقد قرارداد با با مشتریان خود به خصوص نهادهای دولتی، ضمن بالا بردن تیراژ کلی، درآمدزایی را نیز افزایش دهد.

 در کنار این موضوع، مدیریت ایران خودرودیزل تصمیم گرفت یکی از محصولات زیان‌ده خودروسازی کشور به نام وانت آریسان را از خطوط تولید خود حذف کند.

 این خودرو البته هم اکنون در ایران خودرو خراسان به تولید می‌رسد، اما به هر حال ایران خودرو دیزل با کنار گذاشتن آن یکی از گلوگاه های زیان دهی اش را بست.

 از جمله دیگر عواملی که می توان آنها را در سودده شدن ایران خودرودیزل اثرگذار دانست، تداوم همکاری با شرکت فوتون چین و همچنین خروج نیروهای قدیمی از این شرکت و جذب نیروهای جوان و متخصص است. 

هرچه هست، ایران خودرودیزل در حال حاضر بسیار بهتر از گذشته از ظرفیت تولید خود استفاده می کند، بنابراین می تواند در عرصه اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده، کمک‌ حال دولت باشد.

این روزها و به رسم چند سال گذشته، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور جولان می دهد، موضوعی که یکی از عوامل اصلی آن، تردد خودروهای فرسوده سنگین به ویژه کامیون ها و اتوبوس هاست.

تا قبل از ورود ایران خودرودیزل به شرایط مناسبت فعلی، چندان نمی شد روی این شرکت بابت اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین به خصوص کامیون ها حساب باز کرد.

 حالا اما با توجه به اینکه ایران خودرودیزل روی مدار رشد و سوددهی قرار گرفته، فرصتی مناسب برای حذف تدریجی فرسوده های سنگین ایجاد شده است.

 در این راستا دولت می‌تواند به واسطه عقد قراردادی محکم منطقی با ایران خودرودیزل در راستای جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین، اسقاط تدریجی آنها را آغاز کند. با انجام این اقدام، علاوه بر اینکه رفته رفته خودروهای فرسوده سنگین از رده خارج و اثرگذاری آنها در آلودگی هوا کم می شود، ایران خودرو دیزل نیز با رشدی پایدار در تولید مواجه خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز